Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

pöhöttäjä
Liittynyt:
21.4.2014 23:57
Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut pöhöttäjä » 24.6.2014 22:41

yli 10 vuotta kestänyt polttelu kasvoi sietämättömäksi. Pyörä oli pakko saada, kortti kans. Vaihtoehdot oli selvät joko er-6 tai kusiainen separaattori.-Pitkään taiteilin näiden kahden välillä ja muutaman renkaanpotkinnan ja jutustelun jälkeen osui silmiin tämä 72 tkm ajettu 2400€ hintalappua kantanut yksilö. Olin lievästi "pettynyt" kun 2001 vuosimalli olikin "ylivuotinen" f4 8o , eli se viimoinen kaasarimalli, eikä se tuplavalollinen f4i... kovasti olisin ruiskupelin halunnut. Kaasarikone herätti pieniä epäillyksiä kun ei ollut tiedossa huoltohistoriaa ja jutut hurjista bensasyöpöistä kun on synkat päin helevettiä ja millon paukkuu putkessa ja röpeltää slipariin eikä käynnisty jne.. paskanmarjakiisselit. Napista käyntiin ja menoksi oli tämän yksilön mielipide :lol:

Nyt kun ajattelen tarkemmin niin en oikeastaan edes tiedä miksi niin kovasti sitä f4i:tä haikailin. "Pyöreämmät" muodot, kyklooppimulkosilmä nokassa ja idioottivarmaksi kehaistu tekniikka on vienyt minut mennessään. Kauppaa hierottiin kokonaista 15 minuuttia ja loppulausahdus "tarjoo nyt jotain" löi päätökseni lukkoon. Ei tarvinnu kun sanoa et "enmää viitti tingata, jos pyörä olis ollu liian kallis niin en olis ees tullu kattomaan".

Pyörä ei kilissyt, eikä kolissut, muutama naarmu siellätäällä ei haitannut itseä ollenkaan. Pyörä tulisi ajettavaksi eikä näyttelyesineeksi. Vaikutti ihan rehelliselle pelille. Kai tuon olis pariin tonniinkin saanu mutta hinnasta itkeminen on vaan niin noloa :nolo: . Renkaissakin oli vielä reilusti yli puolet kulutuspintaa jäljellä, mukaan tuli kova takalaukku ja jopa kahvalämmittimet joka oli pelkkää plussaa kun mielessä siintää pitkät reissut eurooppaan ja miksei muuallekkin. Öljyt oli tuoreet ja jarrunesteet kirkkaat. "Ajoa vaille valmis" oli myyjän mielipide... johon olen kyllä yhtynyt :D

Alkutila :
Kuva

Vähän toisesta vinkkelistä :

Kuva

Peräkontti veke kun pääasiassa työmatkaa ja nurkkapyörintää :
Kuva

Ja pikku tuusausta (nykypäivä)
Kuva :

Meikä on niin pro että bilteman savulakkaa pleksiin suih suih ja hiano tuli ;)


Havaintoja & kokemuksia:

1. Kyllä tuo teho hirvittää, etenkin kun koko ajokokemukseni poislukien b-kortti 10+ vuotta lapasessa/~25-35k km vuosi, sisältää polkupyörän, muutaman kerran kaverin 50cc mopolla yli 25 vuotta sitten ja 3 kuukautta kaverin 50cc skootteria kun auto päästi kuolinkorahduksen muutama vuosi sitten.

2. Pidän (lue: luulen) itseäni "kokeneena" ja "rauhallisena" kuskina (autolla), mutta tällä laitteella on todella vammaisen kusipäiset ylinopeudet niiiiiin lähellä... ja heti... ja niiin fakta, vaikka ei edes yrittäisi saatikka huomaisi. Mulla on jumalauti 3 mukulaa! Mä en tahdo tilastoihin.

3. Helevetin hauska pärrä. Ajo-asento arvellutti kun on vähän selkä-ongelmia, mutta höpönpöpön. Mielestäni ajo-asento on täysin luonnollinen, jopa parempi kuin 2011 hornetissa jolla ajoin autokoulusta mopokortin. "Kykloopin" ruorissa voi valita useamman asennon tankinhalailusta suoraselkään. Ei minkäänlaista havaintoa että paino makaisi ranteiden päällä.

4. Kun painan kypärän päähän, minusta tulee näkymätön! :eek:

5. Tämä kääntyy kuin itsestään, niin kaupungissa kuin maantiellä.

6. Kädet/sormet kyllä puutuu, ei painon, vaan resonoinnin takia. -Tai sitten vaan puristan liian kovaa.

7. Seka-ajon litrakulutus on 5,1-5,3l/100 eikä ole todellakaan jurnutettu kutosella kuuttakymppiä. Kait noi kaasarit/ kone ihan tikissään on :roll:

Ihmetyksen aiheita :

1. Onkohan tohon laitettu pidempää välitystä kun toi kulutus on oikeesti noin pieni 8o

2. Se tikittävä ääni joka tulee kone lämpösenä tyhjäkäynnillä/ läpi koko kierrosalueen. Ihan niinkun 1 venttiili napsais.

3. Kone lämpöisenä tyhjäkäynnilä kiekat alkaa heittään / röpeltään 700- 1500 välillä (tyhjäkäynti säädetty noin 1300 paikkeille) jos vaikka seisoo ruhkassa, myöhemmin sammuu. Startista heti käyntiin. Flekti alkaa pauhaamaan kun vesilämpö vähän yli puolivälin.

4. Etujarru "täristää" ihan inasen jos vähänkään kovempaa painaa jarrua. Rengas tasaisesti kulunut.

5. Vakuutus + osakasko iffistä ~700/ vuosi. Meni paljon halvemmalla kuin uskoin.

Tulevia muutoksia :

-Virtalähde kännylle / navigaattorille (tehty)

-kahvalämmittimet virtalukon kautta nimim. "ai tästä onkin akku tyhjänä ku jäi päälle prrrkeleeeh!!!!".

-Tuplakupla tai touring-maski (savu)

-Takavilkut (alkuperäiset möhköt) tulnee muokkautumaan pienempiin jahka löytyy sopivaan hintaan semmoset mitkä oikeasti silti näkyy. Kattelin jo bilikasta niitä ledihässäköitä jotka saa kytkettyä jarruvaloihin :D Ei vaan kiinnosta alkaa räveltämään omiaan ku on peukalo keskellä nenänreikää sähköjen kanssa.

-Peilit ehkä johonkin sirompiin. Plussaa olis vilkut messissä.

-Ehkä jotain pohdintaa rekkarikilven ripustukselle. Jotenkin möhkö, mutta toisaalta sopii kykloopille.

-Huggeri. Musta tai punainen.

-Ehkä laitan punasta vanneteippiä, ehkä en, so not? Kunhan tulee "se" bon voyage-fiilis.

-Jos innostun niin runko muuttuu neonpunaiseksi ja katteet mattamustaksi sillä ihmeen spray-muovitökötillä. Jos näin, niin vanteet rungon väriin.

-Pohdintaa koville sivulaukuille + tankkilaukulle pitemmille matkoille

Hohhoijjaa, tulipa jaariteltua :D
pöhöttäjä
Liittynyt:
21.4.2014 23:57
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut pöhöttäjä » 24.6.2014 22:49

Niinjoo ja kilometrejä nyt ~1500 takana.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 26.6.2014 12:40

Sie vain ajelet niinku vanha mummo, niin kulutus on pieni ;) Etujarrun täristäminen johtuu luultavasti kieroista jarrylevyistä, eli jos ne alkaa olla kovin kuluneet niin uusia kehiin, nuuka mies elää tärinän kanssa ja ajaa vanhoilla levyillä!

Ainahan on mahdollista että jakoketju tikittää, mutta toisaalta semmosta ääntä tekee melkein mikä tahansa metalli vastaan metallikosketus, joten en liiemmin huolestuis. Sitten jos ääni voimistuu niin sitten alkaa selvittämään mistä se lähtee.
AceFin Moderaattori
Pyörä:
Skyteam Monkey 125cc-->160cc -07, 525 EXC -03, GSX600F -91
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
20.4.2011 19:45
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut AceFin » 26.6.2014 12:53

Ihan näppärän näköinen peli, itsellä hyvinkin samoja kokemuksia kymmenen vuotta vanhemmalla 49 tkm ajetulla GSX600F Suzukilla. Kannattaa noita jarrulevyjä ja tuplakuplia katsoa ebaysta. Juuri eilen tilasin itselleni samaiset osat suizaan ja hintaa kelluvalle jarrylevyparille tuli vaivaiset 126 euroa. Tuplakupla kustansi huikeat 16,94 €. Jarrupalatkin laitoin tulemaan; nekin sai alle puoleen hintaan stormin hinnoista.
EXC 525 || Youtube-kanava
"Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP
tate66
Pyörä:
YZF 750R, FZS 600 ex XJ 900 ex
Paikkakunta:
Kaarina
Liittynyt:
4.4.2013 7:09
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut tate66 » 27.6.2014 10:59

Eikös tuossa ole kelluvat levyt keulassa, niitit kannattaa putsata ja kokeilla etteivät ole jumissa.
Halvin tapa testata ennen uusia jarrulevyjä.
Elämässä pitää olla mutkia.
pöhöttäjä
Liittynyt:
21.4.2014 23:57
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut pöhöttäjä » 27.6.2014 23:51

Nojuu, taitaa olla tikitykset ihan omasta päästä :s Samalla kun kävin hakemassa keveämpää kesähansaa niin kysäsin että kerkeekö läpällä huoltopuolen tyyppi tulla kuunteleen vaikka tupakin verran tota tikittelyä.

Noh. siinäpä sitten marssittiin pihalle pienessä kahden possun jonossa tapahtumapaikalle. Mopo käyntiin ja hep! -Sieltä se tikitys tuli. Mä siinä vieressä hikoilin että koska se sanoo et "täähän on ihan loppu tää laite". Tavallaan taustalla häämöili jonkinlainen kaipuu päästä sanomaan että HA! - Puheet hondien kestävyydestä on silkkaa paskattia! ...vaan: "onhan se ihan hyvä että koneesta kuuluu ääni kun se käy."

Niin että mitä?

-"no jos siitä ei ääntä kuuluis niin se olis rikki sillon."

:nolo:

-"No eivaan. Ihan normaalilta kuulostaa. Tuu vaihattaan ketju ja kiristin ku menee sata tonnia rikki"

Notta se niistä tikityksistä.

-Itsehän pyysin huoltoukkoa läpällä :/ Loistavaa asiakaspalvelua.
L_rppa
Pyörä:
2x NSR 125
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
23.12.2007 22:52
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut L_rppa » 3.7.2014 13:07

Tämmönen pyörä ois kyllä itelläkin ostoslistalla jahka lopetan köyhtymisen. Taitaa olla kestävän pyörän maineessa tämänkin, ukon 1000F:llä 108tkm menty suurimpana remppana tosiaan tuo nokkaketju + kiristin. :D
-JeSu-
Liittynyt:
24.8.2006 18:51
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut -JeSu- » 8.7.2014 10:22

Mulla on ollut sama pyörä. Nokkaketjun kiristin kannattaa vaihtaa mekaaniseen sitten, kun sen aika tulee eteen. Ja täristämiseen kannattaa tosiaan tarkastaa jarrulevyjen niitit, kun on kelluvat levyt. Pieni täristäminen voi johtua niistä, jos ovat jumissa. Onko huoltokirjassa milloin merkintä venojen säädöstä?

Itse ajelin vastaavalla pyörällä ~10tkm ilman suurempia murheita. Löytyy myös varastosta tuollainen alkuperäinen pleksi, jos tuon omasi tummennus alkaa myöhemmin kaduttamaan.
pöhöttäjä
Liittynyt:
21.4.2014 23:57
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut pöhöttäjä » 18.7.2014 23:10

Huoltokirjassa on tasan 2 merkintää, ensimmäiset 2 takuuhuoltoa, eli ei tuon taivaallisen tietoa mistään säädöistä tai tarkasteluista. Kansiremontti kuulemma tehty vuonna 2012, vaan mistäpä sitäkään tietää. Hienosti pelaa ja hyrrää & hyrisee. Olen 100% tyytyväinen ostokseeni.

Joskus pari vuotta sitten kun (silloin) pahimmassa pyöräkiimassa lueskelin palstoja jäi vaan mieleen jonkun lausahdus että "osta separi niin ei mee rahat hukkaan". Moni sanoo että pyörä on hajuton, väritön ja mauton. Minä sanon että suht edullinen, luotettava ja monin, jos ei kaikinpuolin mukava pyörä.

Ensipyöräksi ehkä hieman liian tehokas. Ainakin tällaselle märkäkorvalle. 8) On vain niin mahdottoman vaikeaa vastustaa kiusausta "antaa sitä hanaa prrrkeleh".
pöhöttäjä
Liittynyt:
21.4.2014 23:57
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut pöhöttäjä » 17.9.2014 20:44

Mystinen takarenkaan tyhjeneminen on alkanut pikkuhiljaa kyrpiä. Entiselle rengasasentajalle on todellinen mysteeri että rengas pudottaa paineensa parissa päivässä 3.0bar --> 1.2 bar , mutta ei yhtään alemmas. Vaikka olis kuukauden kattomatta ja päivittäin ajellen niin 1.2 ja siihen loppuu. :s

Venttiilin sielu ei vuoda, eikä itse venttiilissä ole minkäänlaista "rupea". Koko kulutuspinnan olen käynyt läpi mäntysuopavedellä, eikä kuplan kuplaa. Vanteen sivustakaan "huulilta" ei kupli, eikä läpällä läpikäyty vannekkaan ole halki. Mulla alkaa loppua ideat ton suhteen prkl.

Noh, kaippa sitä kohta passaa käydä sutimassa loput millit taivaille ja laittaa uus kumi odottelemaan ens kevään rientoja. :roll:

----Edit----
Syy: Renkaasta löytyi orapihlajan piikki. Joka luultavimmin "tukki" vuotokohdan alle 1,2 bar paineessa. Kaikkea sitä.... "läpipaskalla myö paikkasimme sen..".

Renkaasta
Viimeksi muokannut pöhöttäjä päivämäärä 25.8.2015 23:48, muokattu yhteensä 1 kerran
pöhöttäjä
Liittynyt:
21.4.2014 23:57
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut pöhöttäjä » 20.8.2015 1:05

Kuva


Tässä nykypäivän kuva. Pikkukaljoissa näksästy huonossa valossa. Ehkäpä huomenna parempi kuva jos jaksaa. Kuvassa maali on vielä inasen märkää niin ei välttämättä käy ilmi että on mattamusta. Seuraavaksi sitten vanteet lähtee fluori oranssiksi, punaiseksi tai keltaiseksi. 8) Tai sitten on ihan hyvä näin. Kokonaan musta. Mulla on jotain ihme visioita rukoilijasirkasta, tai muurahaisesta, tai "alien" tai jotain sinneppäin Kattoo ny mitä keksii ja osaa ja kerkee ku pitäis ajellakki.

-----edit-----

Ja jumankauta minkä tappelun takana että sain kuvan näkymään :D
snuarrow Moderaattori
Pyörä:
r1100s
Liittynyt:
7.4.2003 15:48
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut snuarrow » 20.8.2015 17:22

kilkalilla katteita irrottamatta mattamustaks, pyörän arvo -50%
pöhöttäjä
Liittynyt:
21.4.2014 23:57
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut pöhöttäjä » 20.8.2015 17:57

Toi on sitä kumimaalia minkä saa helposti irti. Oon aina halajannu mattamustaa laitetta :P Iteasiassa takakate käviki irti, sekä etulokari ja sivukatteet alapuolelta, mut kokonaan ei viittiny. Nää kaavitaan kuitenki irti parin kolmen viikon jälkeen kait.

----Edit----

Hirmusen kosketusherkkää on tuo kumimaali. :/ No kai tolla passaa päristellä hetken kuitenki.

Ja tässä pari "parempilaatuista" kuvaa vielä :

"luonnonvalossa eikä semihämärässä tallissa päissään"
Kuva

"auringon viimeiset säteet ennen kun mörkö lähtee liikkeelle"

Kuva
n3d
Pyörä:
Kymco
Liittynyt:
30.5.2010 12:22
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut n3d » 23.8.2015 0:55

snuarrow kirjoitti:kilkalilla katteita irrottamatta mattamustaks, pyörän arvo -50%


Koitan pitää ajatusta yllä että ei ole olemassa tyhmiä vaan ne on tietämättömiä. Joten en hauku "snuarrowia" tyhmäksi.

Nuo uudet kuvat on aika herkkua! Lähti samat maalit tilaukseen :lol:
Annan äänen oransseille vanteille, mutta ei sitten puhettakaan että tehään kotari tyyliin. Melkeinpä olis hyvä tehdä pelkät värilliset kehät kun ei nuo kolmipuolaiset oo oikein tyylikkäät näkyväksi. Omassa kawassakin moiset :paha:

En oo oikein lämmennyt noille kumimaaleille kun en oo nähny kumimaalilla maalattuja pyöriä. Luulo on ollut että ei tule tasaista ja en ois uskonut että joku vois maalata niillä koko pyörän :eek:

Eli joko kumimaali on hyvä tai sinä oot hyvä maalari :P
Wodan
Liittynyt:
21.12.2014 13:52
Re: Cbr 600f f4 Pieni tarinanpätkä ekasta prätkästäni.

ViestiKirjoittanut Wodan » 24.8.2015 4:55

Vedin muutama kuukausi takaperin auton vanteet Honkongista saatavalla rubbercomp kumimaalilla ja siinä meni kanssa hyvän aikaa, että pinta tasoittui ja muuttui "ei niin kosketusherkäksi". Taisi vielä muutama viikko maalauksen jälkeen huomata eroa pinnan tasaisuudessa