Morjensta vaan kaikille lajitovereille.
Pitkän aikaa foorumia sivusta seurannut ja vihdoin sain aikaiseksi rekisteröityäkin.
Tuossa tuli pääsiäisen jälkeen haettua Nurmeksen takaa otsikon mukainen 42tkm ajettu F-Sport CBR pihaan. 8 vuoden ajotauon (pyörällä) jälkeen oli olo kuin pikkulapsella lelukaupassa. Heti alkuun meni akku vaihtoon, sillä edellinen ei edes laturissa tunnistunut, sekä normaalit suodatin- ja öljyjumpat tuli harrastettua.
Alla kuva pyörän haun jälkeen:
Ajettua tuli oikeastaan samantien, kun ulkolämpömittari näytti yli 1:n asteen eli kohtalaisen aikaiseen. Alkukausi menikin melkolailla tuntumaa ottaessa ja muistellessa pöyrien kujeita. Edellinen 650 Honda NTV oli kuitenkin aikalaisesti erilainen. Joitakin maakunta lenkkejä tuli heitettyä, mutta enemmänkin työmatkaa tuli kuitenkin ajettua.
Kesäloma kun vihdoin alkoi niin ajattelin ottaa suunnaksi Pyhäsalmen ja lähteä serkkua moikkaamaan. Joten ei muuta kun pyörä alle ja menoksi. Menomatka taittuikin varsin vikkelästi, kun lähti heti kahdeksan jälkeen aamulla liikenteeseen Salmessa nyt tuli höntsättyä jonkin verran (jotain ihmeellistä kumin käryä ja liian kevyitä keuloja), kun serkullakin sattui pari vuotta vanhempi 600 CBR olemaan. No samalla käytiin serkun kotipaikalla (pari kilometriä hiekkatietä) pyörähtämässä ja kahvit juomassa. Siitä ajateltiin lähteä sitten takaisin Salmeen päin. Mutta sinne ei koskaan päästy. prkl..
Ajeltiin hiekkatie ja tultiin takaisin pikitien päälle. Ajateltiin, jotta otetaas pieni kiihdytystesti vanhempaa kaasari CBR:ää kohtaan. Näkisi millaiset erot on ruiskujen, ym. muutoksien myötä tulleet. Joten vauhdista 1 silmässä menoksi, ei pitoja. 2 silmään, ei pitoja ja sama juttu 3:sella sekä 4:sella, joten testailut meni reisille. Ihan aluksi luulin, että takarenkaassa on niin paljon hiekkaa/pölyä, kun suti niin vimmatusti. Seuraavaksi kerkesin jo miettiä, että sanoiko kytkin itsensä irti, kun kierrosta vaan ottaa (perä kuitenkin vaelteli sivuille, joten kieli, että kyllä se rengas siellä tyhjää hupattaa) ja viimeisenä, että menikö rengas sitten kankaille. Serkku jättäytyi taakse ja tuli kohta vierelle ja näytti peukalolla alaspäin. Koitin kuikkia vauhdissa hieman alle, mutta onneksi edessä jo siinsi bussipysäkki.
Bussipysäkillä suoritetun pikaisen purkuvaiheen jälkeen näky oli tämä:
Öljyähän sieltä lohkosta tuli pihalle ihan hyvään tahtiin. Suoraan takarenkaalle, siitä siis johtui se tolkuton sutiminen. Eli siihen jäi ajelut siltä päivältä. Ja ollutkin itseasiassa siitä lähtien. Onneksi pikkuserkku pääsi heittämään minut ja pyörän Hiacella takaisin savoon niin ei tarvinnut jättää sitä tolkuttoman kauas.
Sen verran tuossa sitä tutkailtiin niin huomattiin, että takaiskunvaimennin oli todennäköisesti päässyt pohjaamaan tuolla hiekkatiellä. Tämän johdosta tuo takaiskarin ihmeellinen linkkuhässäkkä (joka tukeutuu siis lohkoon) on päässyt "repäisemään", jonka vuoksi oli lohkon alumiini antautunut.
No takaisin savoon päästyä, sain sen verran aikaiseksi, että kaikki ylimääräinen joutava lähti edestä pois, vian tarkempaa tutkimista helpottamaan.
Tuohon tilaan, kun sen sain niin seuraavaksi oli mietinnässä, että mites minä nyt sen saan ylös. Huomattavasti mukavampaa työskennellä kun ei tarvitse olla selällään lattialla. Pari visiota kaiken maailman pukeista kävi mielessä, mutta niidenkin jalat olisivat kuitenkin olleet aina tiellä.
Lopuksi päädyin ainakin itseäni tyydyttävään ratkaisuun. =)
Ratkaisu oli siis 16mm kierretanko, joka pyörähti näppärästi kattotuolin kylkeen ja 5mm lattaraudasta lukitsin kattotuolin päälle. Tuohon kun lisäsi vähintäänkin riittävän ketjutaljan niin avot, ergonomisuus kohisi taivaisiin x)
Ja kaikki tämä edeltävä, jotta saisi paikannettua tarkasti lopullisen vuodon. Toiveet sievästä ja helposti hitsattavasta halkeamasta jo kävivät mielessä. Mutta ei se ihan niin mennyt kuin ajattelin.
Sieltä löytyi siis reilun kahden sormen mentävä reikä x[
Pyörä odottaa nyt siis moottorin pudottamista, että sen saa vietyä pajalle hitsattavaksi. Samalla pitää hitsata siis korvakotkin uusiksi. Samaan syssyyn tässä on nostanut piru päätään ja takaraivossa kutittelee ajatus fighteroinnista. Tallissa kun on tilaa ja aikaa nyt on ensi kevääseen saakka niin kai tässä voisi jotakin muutosleikkejä harrastaa. Kaikki kuitenkin siten, että pyörän voi palauttaa alkuperäiseen kuosiin, mikäli kyllästyminen/myyntiaikeet iskee. Siksi takahäkin rungot ym. rakennetaan suorasta tavarasta alkuperäisten säästämiseksi.
Mutta sellainen oli tämä tarina. Tästä lähdetään rakentamaan aika peruskamppein itselle sopivaa kalua. Listalla nyt ainakin seuraavaa:
- Fat bar + riserit, onko nuo timelessin fat barit mistään kotoisin? Vai ostaakko suosiolla Renthal?
- GiPron vaihdenäyttö ja mahdollisesti Koson DB-01R mittaristo, mikäli alkuperäinen ei sovi kuvioon enää.
- Lyhyt takakate ja jonkinlaiset katteet alas eteenkin (mietinnässä ollut käyttää 2005 R1 osia noihin)
- ym. kaikkea muuta mitä mieleen juolahtaa.
Kommenttia ja kehotuksia saa antaa ja varsinkin oikean vastauksen, miksi V^=USSA tuo takaiskunvaimennin vaikuttaa edes etäisesti moottorin asentoon. Ketjun kireys, moottorin eläminen vai mikä??
Loppukevennyksenä videonpätkä tuosta tuhon hetkestä =)
https://video.xx.fbcdn.net/hvideo-xfa1/v/t43.1792-2/11380649_10206084558726543_886872174_n.mp4?efg=eyJybHIiOjMyODIsInJsYSI6NDA5Nn0%3D&rl=3282&vabr=2188&oh=618385ea0c1a224f0d02ad6fe5b2018e&oe=55C1E5FA
Pitkän aikaa foorumia sivusta seurannut ja vihdoin sain aikaiseksi rekisteröityäkin.
Tuossa tuli pääsiäisen jälkeen haettua Nurmeksen takaa otsikon mukainen 42tkm ajettu F-Sport CBR pihaan. 8 vuoden ajotauon (pyörällä) jälkeen oli olo kuin pikkulapsella lelukaupassa. Heti alkuun meni akku vaihtoon, sillä edellinen ei edes laturissa tunnistunut, sekä normaalit suodatin- ja öljyjumpat tuli harrastettua.
Alla kuva pyörän haun jälkeen:
Ajettua tuli oikeastaan samantien, kun ulkolämpömittari näytti yli 1:n asteen eli kohtalaisen aikaiseen. Alkukausi menikin melkolailla tuntumaa ottaessa ja muistellessa pöyrien kujeita. Edellinen 650 Honda NTV oli kuitenkin aikalaisesti erilainen. Joitakin maakunta lenkkejä tuli heitettyä, mutta enemmänkin työmatkaa tuli kuitenkin ajettua.
Kesäloma kun vihdoin alkoi niin ajattelin ottaa suunnaksi Pyhäsalmen ja lähteä serkkua moikkaamaan. Joten ei muuta kun pyörä alle ja menoksi. Menomatka taittuikin varsin vikkelästi, kun lähti heti kahdeksan jälkeen aamulla liikenteeseen Salmessa nyt tuli höntsättyä jonkin verran (jotain ihmeellistä kumin käryä ja liian kevyitä keuloja), kun serkullakin sattui pari vuotta vanhempi 600 CBR olemaan. No samalla käytiin serkun kotipaikalla (pari kilometriä hiekkatietä) pyörähtämässä ja kahvit juomassa. Siitä ajateltiin lähteä sitten takaisin Salmeen päin. Mutta sinne ei koskaan päästy. prkl..
Ajeltiin hiekkatie ja tultiin takaisin pikitien päälle. Ajateltiin, jotta otetaas pieni kiihdytystesti vanhempaa kaasari CBR:ää kohtaan. Näkisi millaiset erot on ruiskujen, ym. muutoksien myötä tulleet. Joten vauhdista 1 silmässä menoksi, ei pitoja. 2 silmään, ei pitoja ja sama juttu 3:sella sekä 4:sella, joten testailut meni reisille. Ihan aluksi luulin, että takarenkaassa on niin paljon hiekkaa/pölyä, kun suti niin vimmatusti. Seuraavaksi kerkesin jo miettiä, että sanoiko kytkin itsensä irti, kun kierrosta vaan ottaa (perä kuitenkin vaelteli sivuille, joten kieli, että kyllä se rengas siellä tyhjää hupattaa) ja viimeisenä, että menikö rengas sitten kankaille. Serkku jättäytyi taakse ja tuli kohta vierelle ja näytti peukalolla alaspäin. Koitin kuikkia vauhdissa hieman alle, mutta onneksi edessä jo siinsi bussipysäkki.
Bussipysäkillä suoritetun pikaisen purkuvaiheen jälkeen näky oli tämä:
Öljyähän sieltä lohkosta tuli pihalle ihan hyvään tahtiin. Suoraan takarenkaalle, siitä siis johtui se tolkuton sutiminen. Eli siihen jäi ajelut siltä päivältä. Ja ollutkin itseasiassa siitä lähtien. Onneksi pikkuserkku pääsi heittämään minut ja pyörän Hiacella takaisin savoon niin ei tarvinnut jättää sitä tolkuttoman kauas.
Sen verran tuossa sitä tutkailtiin niin huomattiin, että takaiskunvaimennin oli todennäköisesti päässyt pohjaamaan tuolla hiekkatiellä. Tämän johdosta tuo takaiskarin ihmeellinen linkkuhässäkkä (joka tukeutuu siis lohkoon) on päässyt "repäisemään", jonka vuoksi oli lohkon alumiini antautunut.
No takaisin savoon päästyä, sain sen verran aikaiseksi, että kaikki ylimääräinen joutava lähti edestä pois, vian tarkempaa tutkimista helpottamaan.
Tuohon tilaan, kun sen sain niin seuraavaksi oli mietinnässä, että mites minä nyt sen saan ylös. Huomattavasti mukavampaa työskennellä kun ei tarvitse olla selällään lattialla. Pari visiota kaiken maailman pukeista kävi mielessä, mutta niidenkin jalat olisivat kuitenkin olleet aina tiellä.
Lopuksi päädyin ainakin itseäni tyydyttävään ratkaisuun. =)
Ratkaisu oli siis 16mm kierretanko, joka pyörähti näppärästi kattotuolin kylkeen ja 5mm lattaraudasta lukitsin kattotuolin päälle. Tuohon kun lisäsi vähintäänkin riittävän ketjutaljan niin avot, ergonomisuus kohisi taivaisiin x)
Ja kaikki tämä edeltävä, jotta saisi paikannettua tarkasti lopullisen vuodon. Toiveet sievästä ja helposti hitsattavasta halkeamasta jo kävivät mielessä. Mutta ei se ihan niin mennyt kuin ajattelin.
Sieltä löytyi siis reilun kahden sormen mentävä reikä x[
Pyörä odottaa nyt siis moottorin pudottamista, että sen saa vietyä pajalle hitsattavaksi. Samalla pitää hitsata siis korvakotkin uusiksi. Samaan syssyyn tässä on nostanut piru päätään ja takaraivossa kutittelee ajatus fighteroinnista. Tallissa kun on tilaa ja aikaa nyt on ensi kevääseen saakka niin kai tässä voisi jotakin muutosleikkejä harrastaa. Kaikki kuitenkin siten, että pyörän voi palauttaa alkuperäiseen kuosiin, mikäli kyllästyminen/myyntiaikeet iskee. Siksi takahäkin rungot ym. rakennetaan suorasta tavarasta alkuperäisten säästämiseksi.
Mutta sellainen oli tämä tarina. Tästä lähdetään rakentamaan aika peruskamppein itselle sopivaa kalua. Listalla nyt ainakin seuraavaa:
- Fat bar + riserit, onko nuo timelessin fat barit mistään kotoisin? Vai ostaakko suosiolla Renthal?
- GiPron vaihdenäyttö ja mahdollisesti Koson DB-01R mittaristo, mikäli alkuperäinen ei sovi kuvioon enää.
- Lyhyt takakate ja jonkinlaiset katteet alas eteenkin (mietinnässä ollut käyttää 2005 R1 osia noihin)
- ym. kaikkea muuta mitä mieleen juolahtaa.
Kommenttia ja kehotuksia saa antaa ja varsinkin oikean vastauksen, miksi V^=USSA tuo takaiskunvaimennin vaikuttaa edes etäisesti moottorin asentoon. Ketjun kireys, moottorin eläminen vai mikä??
Loppukevennyksenä videonpätkä tuosta tuhon hetkestä =)
https://video.xx.fbcdn.net/hvideo-xfa1/v/t43.1792-2/11380649_10206084558726543_886872174_n.mp4?efg=eyJybHIiOjMyODIsInJsYSI6NDA5Nn0%3D&rl=3282&vabr=2188&oh=618385ea0c1a224f0d02ad6fe5b2018e&oe=55C1E5FA
CBR600 F-Sport -01