Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

markketo
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.9.2003 21:36

ViestiKirjoittanut markketo » 3.11.2009 22:15

Ite oon aina ollut luulossa, ettei "ajokorttiluokan ylitystä" ole olemassa, kunnes luin jostain artikkelista ihan jonkun alueen poliisipäällikön käyttäneen juuri kyseistä termiä. :nörtti:

Eli kyse ei välttämättä poliisinkaan mielestä ole ajo-oikeudetta ajosta. :)
"Install the optional water temperature sensor to the optional water pipe and connect the sensor
and the optional meter unit with the optional harness." ZX-6RR Kit Manual
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 3.11.2009 22:47

Itse en mistään ole löytänyt sellaista rikettä kuin ajokorttiluokan ylitys, ja poliisilta suoraan asiaa kysyinkin ja ainakin silloinen kanta oli että kyllä se on ihan puhdas kortitta ajo.
Dank memes melt steel beams.
markketo
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.9.2003 21:36

ViestiKirjoittanut markketo » 4.11.2009 10:41

Tarttee kaivaa ko. lehti esille. Yhtään en kyllä muista mistä tuon luin, varmaan oli joku entisen työpaikan pyörälehti. Haastattelussa ei kuitenkaan ollut mikään rivipoliisi, että on ilmeisesti aika paljon kiinni kenen kanssa asioi.

Suomessa ei muutenkaan kyllä ole minkään valtakunnan yhtenäistettyä rangaistuskäytäntöä.
"Install the optional water temperature sensor to the optional water pipe and connect the sensor
and the optional meter unit with the optional harness." ZX-6RR Kit Manual
Kievari
Pyörä:
Kymco quannon 125 09
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
20.7.2009 16:43

ViestiKirjoittanut Kievari » 6.11.2009 19:30

Tulipa mieleen että kun joillain paikkakunnilla ei ole mp-poliiseja laisinkaan, voivatko tavalliset vuokot syynätä? Siis tyyliin lähteä ajelemaan ja siten todeta että liikaa tehoja, kyllähän automiehet osaa kurit tarkistaa varmasti.
SMRacing
Pyörä:
Kawasaki ZX12R B1
Paikkakunta:
Lapinlahti
Liittynyt:
21.1.2005 23:30

ViestiKirjoittanut SMRacing » 6.11.2009 23:34

Itse en henkilökohtaisesti usko, että ajamaan lähtisivät. Paikallaan voivat kaasua väännellä, mutta kyllä suurin uhka on ne mp-poliisit. Itse olin 2 kertaa korttiin nähden ylitehosella pyörällä ratsiassa, eikä koskaan katottu kun, että rek. otteessa lukee alle 25kW.
Smode
Pyörä:
Yamaha FZR 1000 Exup
Liittynyt:
22.7.2006 16:48

ViestiKirjoittanut Smode » 7.11.2009 12:23

Smode kirjoitti:Kesällä jäin kiinni Pikku A-kortilla ajamisesta, kun alla oli pyörä jonka tehot ylittivät 25kw, mutta papereissa 25kw. Sain tästä sakot, kilvet pyörästä pois, mutta kortin sain säilyttää. Nyt kun tapahtumasta on kulunut useampi kuukausi tuli poliisiasemalta kirje, että asia on otettu käsittelyyn ja pitäs käydä kuultavana asemalla tai jättää kirjallisen selvityksen, jos haluan antaa oman selvityksen asiasta. Onko tämä ihan normaali toimenpide vai voiko kortti vielä lähteä pois? Tämä oli ensimmäinen sakko, eli 2 sakon raja ei ole vielä tullut vastaan. Ja kun sakon sain niin mulla oli B-kortti, jos se nyt mihinkään vaikuttaa.


Asia on käyty selvittämässä ja varoituksella päästivät. Seuraavasta samanlaisesta lähtee sitten kortti.
KirkkoHerra
Liittynyt:
11.2.2007 20:22

ViestiKirjoittanut KirkkoHerra » 9.11.2009 21:38

Tälläinen tapaus itsellä tuossa syyskuun alussa:

Ajelin yks aamu kouluun mennessä tutkaan 65@50 jonka seurauksena pojjaat oli ottamassa sivuu heti seuraavan mutkan takana.. noooo ei mitää, kiroten tien sivuu pyörän kanssa ja maijan suuntaan lappua hakemaan. Autolla sitten poliisi anto 85€ sakot ym normi toimenpiteet, siinä se tutkiskeli rekisteriotetta ja huomas tokalta sivulta sitte 25kw merkinnän ja kuristustavan(kahvakuri, 30 astetta kääntyvyys).

"Hei sullahan pitäski olla pyörä 25kw tehoissa, lähetääs kattomaa.."

Olin siinä vaiheessa että voi prkl nyt kusi kun eihän mulla tietenkää ollu mitää kahvakureja paikoillaa, pyörän luona polliisi syynäs pyörää ulkosesti ja lopuks rupes kahvaa kääntelee, tokasin sille ennen ku kahvaa kävi käsiks että "juu kyllä sen pitäs ihan kuristettu olla ;) ".. käänteli sitä hetken siinä ja tokas mulle että:

"kyllähän tää on ihan niinku pitääki, tossa kahvassa on tollanen viiva mistä näkee että ku se on kahvakuristettu ni sen kääntyy vaa siihen asti" :nörtti:


Menin vaa ihan hiljakseks ja helvetillinen hymy nous korvii asti :D , nooohh kaikki ei osaa, eikä aina tarttekkaa... Mut kylhän se viel kaupan tekijäisiks mulle takaheijastimen puuttumisesta töhers otteesee huomautuksen.

Näin meillä, mites teillä?
Real power can't be given, it must be taken!!
Wula
Pyörä:
Honda NSR 125R
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
2.9.2007 13:38
Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut Wula » 9.11.2009 23:28

KirkkoHerra kirjoitti:"kyllähän tää on ihan niinku pitääki, tossa kahvassa on tollanen viiva mistä näkee että ku se on kahvakuristettu ni sen kääntyy vaa siihen asti" :nörtti:


Onse hianoo ku porukka tietää mitä tekee ja silleen... :D
markketo
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.9.2003 21:36

ViestiKirjoittanut markketo » 10.11.2009 0:32

Smode kirjoitti:Asia on käyty selvittämässä ja varoituksella päästivät. Seuraavasta samanlaisesta lähtee sitten kortti.

Eli samaa linja jatkuu mikä ennenkin.
"Install the optional water temperature sensor to the optional water pipe and connect the sensor
and the optional meter unit with the optional harness." ZX-6RR Kit Manual
_skyteam_
Pyörä:
Derbi Gpr, Skyteam manki
Liittynyt:
30.4.2007 15:25

ViestiKirjoittanut _skyteam_ » 16.11.2009 23:02

markketo kirjoitti:Ite oon aina ollut luulossa, ettei "ajokorttiluokan ylitystä" ole olemassa, kunnes luin jostain artikkelista ihan jonkun alueen poliisipäällikön käyttäneen juuri kyseistä termiä. :nörtti:

Eli kyse ei välttämättä poliisinkaan mielestä ole ajo-oikeudetta ajosta. :)


Ja mitä eroa on sun mielestä ajokortitta ajolla ja ajokorttiluokan ylityksellä? Niiin ajetaan kulkuneuvoa, johon ei kortti riitä --> kortti pois. Ja käräjillä mennään sen mukaan mitä laki sanoo ;). Ei "jonkun artikkelin" perusteella. Yksittäinen poliisi ei pahemmin uusia lakipykäliä perusta.
markketo
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.9.2003 21:36

ViestiKirjoittanut markketo » 17.11.2009 1:06

_skyteam_ kirjoitti:Ja mitä eroa on sun mielestä ajokortitta ajolla ja ajokorttiluokan ylityksellä? Niiin ajetaan kulkuneuvoa, johon ei kortti riitä --> kortti pois. Ja käräjillä mennään sen mukaan mitä laki sanoo ;). Ei "jonkun artikkelin" perusteella. Yksittäinen poliisi ei pahemmin uusia lakipykäliä perusta.

Mun mielipiteellä tuskin on väliä, mutta:
Kumpaakaan noista termeistä ei lain mukaan "ole olemassa", mutta sanotaan vaikka näin: ajokorttiluokan ylitys on ajoa johon ei kortti riitä ja ajokortitta ajossa ei ole ajokorttia kyseiselle ajoneuvoryhmälle tai ollenkaan. Vrt. kortti kuivumaan vs. kortti hyllylle: sama tilanne (kortti lähtee), väärät termit ja myöskin eri merkitys kansan suussa.

Ajokorttiluokan ylitys
Liikkuva poliisi 27.10.2006 15:34

Rikkomuksen nimikkeenä on kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta - ajo-oikeus vain luokkaan ---, olisi vaadittu ----.
Rangaistuksena sakkoa. Normaalin päiväsakon määrä on 14 päivää. (liukuma 8 - 20:n välillä).
Tieliikennelain 78 §:n mukaan ajokielto vähintään 1 kk ja enintään 6 kk. Varoitus on mahdollinen.

Varoituksen voi saada, mikäli kyseessä on ensimmäinen kerta, on tietämätön ajoneuvon laadusta (esim. pikku E:n ylitys) ja teko ei osoita piittaamattomuutta tieliikenteen säännöksistä. Oleellista on tekijän suhtautuminen, tahallisuus tai tietoisuus ajo-oikeuden riittävyydestä tai laajuudesta.

Varoituksen antamiselle ei ole edellytyksiä, mikäli teko osoittaa piittaamattomuutta. Oleellista on tahallisuus / tietoisuus. Ajokiellon pituus on yleensä väh. 2 kk.
Ajokiellon kestoon vaikuttavat tapahtumakertojen määrä, ajokiellon vaikutukset toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen.

Uusijana yleensä väh. 3 kuukautta. Pituuteen vaikuttaa tapahtumakertojen määrä."


Matti Olsson
Ylikomisario


Ja siellähän se perkele laissa seisoo: varoitus on mahdollinen. Eli kauniisti jos ajelee ja käyttäytyy ja on vieläpä ymmärtänyt oman ajo-oikeutensa hieman väärin niin selviää varoituksella. Tuliko muuta? :lol:

Piilotekstinä vielä ihan lakitekstiä:
75 § (3.8.1990/676)
Perusteet ajokieltoon määräämiselle
...
Ajo-oikeuden haltija on, jollei 78 §:n 5 momentista taikka 80 §:stä muuta johdu, määrättävä ajokieltoon:
...
4) jos hän on syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen «oikeudetta»;
...

80 § (14.12.2004/1103)
Varoitus
Poliisi voi ajokieltoon määräämisen sijaan antaa varoituksen, jos ajo-oikeus on ajo-oikeuden haltijan toimeentulon tai liikkumisen vuoksi välttämätön eikä 75 §:n 2 momentin 4 ja 5 kohdassa tarkoitettujen liikennerikkomusten ole katsottava osoittavan piittaamattomuutta tieliikennettä koskevista säännöksistä ja hänelle niiden rikkomisista tuomituista tai määrätyistä seuraamuksista.
...
"Install the optional water temperature sensor to the optional water pipe and connect the sensor
and the optional meter unit with the optional harness." ZX-6RR Kit Manual
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 17.11.2009 9:41

...Oleellista on tekijän suhtautuminen, tahallisuus tai tietoisuus ajo-oikeuden riittävyydestä tai laajuudesta...


...Oleellista on tahallisuus / tietoisuus...


Markketo kirjoitti:...on vieläpä ymmärtänyt oman ajo-oikeutensa hieman väärin niin selviää varoituksella.


Eli voisinpa kuvitella että hyvin tietoinen teko se on mikäli omalla, yli 25kW pyörällä ajelee väli-a:lla. Ei tietämättömyys minusta ennenkään ole rikoksesta yhtään sen vähemmän rangaistavaa tehnyt eikä toivottavasti näin tule ikinä olemaankaan.

Mutta joo, itsekin löysin tuonsuuntaista tekstiä mutta en kertaakaan moottoripyöriin liittyen vaan yleensä kyseessä ollut juurikin esmes liian ison peräkärryn kanssa ajelu.

Mutta hienoa Markketo kun löysit tuosta ajokorttiluokan ylityksestä. Melko jännä termi kun sitä ei lakitekstissä ole määritelty :P.
Dank memes melt steel beams.
markketo
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.9.2003 21:36

ViestiKirjoittanut markketo » 17.11.2009 11:50

Tuo tahallisuus / tietoisuus on kyllä aika vahvasti kyseisen poliisin tulkinta.

...eikä 75 §:n 2 momentin 4 ja 5 kohdassa tarkoitettujen liikennerikkomusten ole katsottava osoittavan piittaamattomuutta tieliikennettä koskevista säännöksistä...


Lakihan sanoo tässä, että mikäli ei ole syyllistynyt liikennerikkomukseen (ja ajo-oikeus on liikkumisen kannalta välttämätön) pitäisi saada vain varoitus. Tulkinnan varaa on siis jätetty melkoisesti.
"Install the optional water temperature sensor to the optional water pipe and connect the sensor
and the optional meter unit with the optional harness." ZX-6RR Kit Manual
-MarkusH
Pyörä:
EXC 300
Paikkakunta:
Salo
Liittynyt:
22.5.2006 13:43

ViestiKirjoittanut -MarkusH » 2.1.2010 22:39

Mikäköhän on tilanne, jos taskussa on 25kW A1 kortin lisäksi tuore B-kortti, mistä on suoritettu vain 1. vaihe ja jää kiinni isolla MP:llä täysillä tehoilla (myös papereissa)?

Oletetaan, että työpaikalle on 50km, julkisia kulkuneuvoja ei voi hyödyntää, ajajalla ei olisi pohjalla muita rikkomuksia ja nopeus olisi vaikkapa 90@80.
Uraa uurtava motoristi
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 3.1.2010 13:38

Jos ensikertalainen niin kortti pois 2-4kk ja joku satkun sakko. Ei rahallisesti kovinkaan paha mutta keskikesällä sattuessa voi olla vittumainen. Voi myös sattua munkki ja ei tule mitään muita kuin sormenheristys, mutta en lähtisi siihen luottamaan.

Työmatkan pituus ei nykyään juuri pelasta, kokemusta on. Ja se on ihan oikein ettei se vaikuta.
Dank memes melt steel beams.