Eli kyse ei välttämättä poliisinkaan mielestä ole ajo-oikeudetta ajosta.
and the optional meter unit with the optional harness." ZX-6RR Kit Manual
Smode kirjoitti:Kesällä jäin kiinni Pikku A-kortilla ajamisesta, kun alla oli pyörä jonka tehot ylittivät 25kw, mutta papereissa 25kw. Sain tästä sakot, kilvet pyörästä pois, mutta kortin sain säilyttää. Nyt kun tapahtumasta on kulunut useampi kuukausi tuli poliisiasemalta kirje, että asia on otettu käsittelyyn ja pitäs käydä kuultavana asemalla tai jättää kirjallisen selvityksen, jos haluan antaa oman selvityksen asiasta. Onko tämä ihan normaali toimenpide vai voiko kortti vielä lähteä pois? Tämä oli ensimmäinen sakko, eli 2 sakon raja ei ole vielä tullut vastaan. Ja kun sakon sain niin mulla oli B-kortti, jos se nyt mihinkään vaikuttaa.
KirkkoHerra kirjoitti:"kyllähän tää on ihan niinku pitääki, tossa kahvassa on tollanen viiva mistä näkee että ku se on kahvakuristettu ni sen kääntyy vaa siihen asti"
Smode kirjoitti:Asia on käyty selvittämässä ja varoituksella päästivät. Seuraavasta samanlaisesta lähtee sitten kortti.
markketo kirjoitti:Ite oon aina ollut luulossa, ettei "ajokorttiluokan ylitystä" ole olemassa, kunnes luin jostain artikkelista ihan jonkun alueen poliisipäällikön käyttäneen juuri kyseistä termiä.
Eli kyse ei välttämättä poliisinkaan mielestä ole ajo-oikeudetta ajosta.
_skyteam_ kirjoitti:Ja mitä eroa on sun mielestä ajokortitta ajolla ja ajokorttiluokan ylityksellä? Niiin ajetaan kulkuneuvoa, johon ei kortti riitä --> kortti pois. Ja käräjillä mennään sen mukaan mitä laki sanoo . Ei "jonkun artikkelin" perusteella. Yksittäinen poliisi ei pahemmin uusia lakipykäliä perusta.
Ajokorttiluokan ylitys
Liikkuva poliisi 27.10.2006 15:34
Rikkomuksen nimikkeenä on kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta - ajo-oikeus vain luokkaan ---, olisi vaadittu ----.
Rangaistuksena sakkoa. Normaalin päiväsakon määrä on 14 päivää. (liukuma 8 - 20:n välillä).
Tieliikennelain 78 §:n mukaan ajokielto vähintään 1 kk ja enintään 6 kk. Varoitus on mahdollinen.
Varoituksen voi saada, mikäli kyseessä on ensimmäinen kerta, on tietämätön ajoneuvon laadusta (esim. pikku E:n ylitys) ja teko ei osoita piittaamattomuutta tieliikenteen säännöksistä. Oleellista on tekijän suhtautuminen, tahallisuus tai tietoisuus ajo-oikeuden riittävyydestä tai laajuudesta.
Varoituksen antamiselle ei ole edellytyksiä, mikäli teko osoittaa piittaamattomuutta. Oleellista on tahallisuus / tietoisuus. Ajokiellon pituus on yleensä väh. 2 kk.
Ajokiellon kestoon vaikuttavat tapahtumakertojen määrä, ajokiellon vaikutukset toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen.
Uusijana yleensä väh. 3 kuukautta. Pituuteen vaikuttaa tapahtumakertojen määrä."
Matti Olsson
Ylikomisario
...Oleellista on tekijän suhtautuminen, tahallisuus tai tietoisuus ajo-oikeuden riittävyydestä tai laajuudesta...
...Oleellista on tahallisuus / tietoisuus...
Markketo kirjoitti:...on vieläpä ymmärtänyt oman ajo-oikeutensa hieman väärin niin selviää varoituksella.
...eikä 75 §:n 2 momentin 4 ja 5 kohdassa tarkoitettujen liikennerikkomusten ole katsottava osoittavan piittaamattomuutta tieliikennettä koskevista säännöksistä...