Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

Decide
Pyörä:
Paddock!
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
21.2.2008 12:36

ViestiKirjoittanut Decide » 21.4.2010 1:30

Tomppo92 kirjoitti:
JP_89 kirjoitti:Jep, eli käytännössä nuo menee ihan miten sattuu, mutta lain puitteissa se on siltikkin kortitta-ajo ;)

Ja paperin kyselyt ja kurien tarkastelut riippuu aikapaljon tuurista ja asuinpaikasta, itse kun savonpäässä ajelin a-vuodet niin tasan kerran pysäyttivät ja sakottivat, mutta kuristuksista eivät olleet millään muotoa kiinnostuneita

Vakuutusten korvaamiseen en uskalla ottaa kantaa, mutta liikennevakuutuslaista voi haeskella. Ja kaskosta tietysti vakuutusehdoista.

Vakuutuspetos tulee jos ajelet mp:llä (25kW) papereissa ja sitten otat kurit pois eli laitat TT:ksi ja ajat lunariin. Tällöin vakuutusyhtiön ei ole pakko maksaa mitään ja voivat käytännössä haastaa oikeuteen vakuutuspetoksesta. Itse kyselin kun olin saman tilanteen edessä että laitanko 25kW ja laitanko TT:ksi vai ajanko täysitehoisella täysitehoisen papereilla. Tulin siihen tulokseen että ajan TT:llä TT:n papereilla ;)



Harvemmin vakuutusyhtiötä kyllä kiinnostaa pyörän tehot, useimmitenhan pyörän kaatuessa viet sen haluamaasi liikkeeseen kuntoarvioon ja ei ne siellä ala katselemaan onko kuristuksia paikalla.. Tosin voihan näitäkin oikeen paskassa säkässä käydä.
http://www.moottorit.net Nelipyöräisten keskustelupaikka!
Tomppo92
Pyörä:
Husaberg FS 650e
Paikkakunta:
Äänekoski,Liimattalacity
Liittynyt:
10.3.2008 22:01

ViestiKirjoittanut Tomppo92 » 21.4.2010 19:48

Decide kirjoitti: Harvemmin vakuutusyhtiötä kyllä kiinnostaa pyörän tehot, useimmitenhan pyörän kaatuessa viet sen haluamaasi liikkeeseen kuntoarvioon ja ei ne siellä ala katselemaan onko kuristuksia paikalla.. Tosin voihan näitäkin oikeen paskassa säkässä käydä.

Niin mutta itse en ainakaan ala ottamaan sitä riskiä että jos näin huono tuuri sattuukin käymään. Eikös rek. otteessa ole miten se on kuristettu ,niin se ei vie niiltä kauankaan aikaa kun ne tuon tarkistaa.
Vois kait sitä jarruttaa, jos ois jarrut millä jarruttaa!
Decide
Pyörä:
Paddock!
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
21.2.2008 12:36

ViestiKirjoittanut Decide » 21.4.2010 23:15

En kyllä näin ole koskaan kuullut.. Edes A1-luokassa, että mällin jälkeen joku urkkinut et onkin tt-putki kiinni.. Toki kaikki on mahdollista.
http://www.moottorit.net Nelipyöräisten keskustelupaikka!
-_Joonas_-
Liittynyt:
3.1.2007 20:07

ViestiKirjoittanut -_Joonas_- » 22.4.2010 15:45

Decide kirjoitti:En kyllä näin ole koskaan kuullut.. Edes A1-luokassa, että mällin jälkeen joku urkkinut et onkin tt-putki kiinni.. Toki kaikki on mahdollista.


Tt pyörällä ajaminen joka on 25kw papereissa on vakuutuspetos.
Decide
Pyörä:
Paddock!
Paikkakunta:
Lohja
Liittynyt:
21.2.2008 12:36

ViestiKirjoittanut Decide » 22.4.2010 23:29

On.. Mutta kiinnijäämisestä en ole kuullut.. edes tuolla A1-puolella..
Onhan polkupyörällä ajo kännissä rikos, mutta kuinka usein siitä kiinni jää.

Jos miettii vakuutussäästöjä..
http://www.moottorit.net Nelipyöräisten keskustelupaikka!
Tomppo92
Pyörä:
Husaberg FS 650e
Paikkakunta:
Äänekoski,Liimattalacity
Liittynyt:
10.3.2008 22:01

ViestiKirjoittanut Tomppo92 » 23.4.2010 22:58

Decide kirjoitti:On.. Mutta kiinnijäämisestä en ole kuullut.. edes tuolla A1-puolella..
Onhan polkupyörällä ajo kännissä rikos, mutta kuinka usein siitä kiinni jää.

Jos miettii vakuutussäästöjä..

En itsekkään ole tuosta kuullut mutta rikos on aina rikos. Itse en kuitenkaan ole valmis sitä riskiä ottamaan jos noinkin huono tuuri pääsisi käymään. ;)
Vois kait sitä jarruttaa, jos ois jarrut millä jarruttaa!
markketo
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.9.2003 21:36

ViestiKirjoittanut markketo » 5.5.2010 7:20

Esimerkiksi kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa tutkivat aina. Samoin uskoisin olevan asian laita vakavemmissa onnettomuuksissa, etenkin jos nopeudella on vaikutusta asiaan.
"Install the optional water temperature sensor to the optional water pipe and connect the sensor
and the optional meter unit with the optional harness." ZX-6RR Kit Manual
_nikko Eläkeläinen
Pyörä:
Myyty
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
5.7.2006 18:18

ViestiKirjoittanut _nikko » 6.5.2010 3:30

markketo kirjoitti:Esimerkiksi kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa tutkivat aina. Samoin uskoisin olevan asian laita vakavemmissa onnettomuuksissa, etenkin jos nopeudella on vaikutusta asiaan.

Moottoripyörällä ajaessa kuolemaan johtavat tapaukset joissa kuljettaja ei kuole ovat käsittääkseni melko harvassa. Taajamassa nopeuksien pitäisi olla niin alhaiset, että kuolemaan johtavat kolarit ovat harvinaisia, mutta toki on mahdollista ajaa suojatietä ylittävän päälle siten, että tämä loukkaantuu vähintäänkin vakavasti ja maantiellä jos sattuu tulemaan kuolonkolari, on nopeus melko varmasti ollut sitä luokkaa, että pyöräilijällä on henki pois ja tuolloin taitaa vakuutuspetos ja kortitta-ajo olla murheista pienimmät. Näin mulle maalaisjärki sanoo, mutta jos tulee tyrmäys perustelujen kanssa, niin myönnän tyhmyyteni.

1.5-2 kuukautta tässä olisi tarkoitus rahaa säästellä, (kunhan elintarvikealalla loppuis nää ***keleen lakot) ja hakea jokin pyörä johon ei kortti piisaa, mutta jota tulen silti ajamaan.
markketo
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.9.2003 21:36

ViestiKirjoittanut markketo » 6.5.2010 7:45

Suomessa on kuollut moottoripyörän kuljettaja alle 5km/h nopeudessa ja onnettomuudessa ei ollut toista osapuolta. Kaikkea voi aina sattua.

Kai se sulle itselles on siinä vaiheessa se ja sama jos kerran henki menee, mutta joku sen laskun maksaa. Luulis et vanhemmilla on tarpeeksi rankkaa ilman sitäkin.

Mun mielestä vaan täystehosen pyörän ajaminen pikku-A:lla on pienempi rikos kuin ottaa kuristimet pois 25kW rek. pyörästä. Ja mielipiteitähän tänne foorumille on tultu julkasemaan. :)
"Install the optional water temperature sensor to the optional water pipe and connect the sensor
and the optional meter unit with the optional harness." ZX-6RR Kit Manual
jussi666
Liittynyt:
10.5.2006 16:52

ViestiKirjoittanut jussi666 » 6.5.2010 13:38

Henu-89 kirjoitti:
-MarkusH kirjoitti:Mahtaako joutua uudestaan B-kortin oppitunneille jos lähtee kortti kun 2. vaihe on suorittamatta, se tässä myös mietityttää... Ei tuosta Suikasta tarttis ees montaa kilowattia kuristaa, mutta kallista se kuristuskin on. Ja toisaalta, ei oo poliisi pysäyttäny ku kerran ja sekin oli juhannusaattona. No, elämä on vaikeita valintoja täynnä :)


No käytäntöhän nykyisin tuntuu olevan että jos kortti lähtee ennen kakkos vaihetta niin se on sitten inssi ja kirjallinen uusiks eli about 300€ siihen sakkojen päälle ellei ole opetusajoneuvoksi katsastettua kotteroa ja tietysti eroja on autokoulujen autojen "vuokra" hinnoissakin.

Mutta niinhän se on että jos ajelet kiltisti niin tod näk et joudu poliisien pysäyttämäksi lähes koskaan, mutta erehdyppäs kerrankin ajamaan vähän ylinopeutta tai ottamaan luisua niin eiköhän se maija ole jossain kyttäämässä tai just sillon vastaan tule :D .

Itse nyt ajellut 2,5 vuotta autolla lähes joka päivä jossain päin niin taitaa olla pysäytyksiä 4 kpl joista kolme perus puhallus ratsioita ja yks mukamas luisuttelusta 8o . Toisin kun kaveri tais joutua ensimmäisen vuoden aikana pysäytetyks about 20 kertaa kun sattu ajelemaan kaverinsa autolla jolla sitten oli useemminkin tässä saman kylän alueella poleteltu.

Mutta jos nyt oletetaan että 2 vuotta eli kaks kesää ajelua ennen lain mukaan luvat ajaa täystehosena niin mahdollisuudet tulla pysäytetyksi aika suuret mutta sillonkin tietysti että miten tarkkaan tutkiivat läpykät läpi :nörtti:

Juu, alle 100e jos on opetusluvilla ja on vielä opetusluvat ja auto rekisteröity siihen tarkoitukseen.
Ja uus kortti maksaa +30e (ei ainakaan mulle oo antanu vanhaa koskaan takas).
Loud Pipes Save Lives.
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 6.5.2010 16:32

markketo kirjoitti:Suomessa on kuollut moottoripyörän kuljettaja alle 5km/h nopeudessa ja onnettomuudessa ei ollut toista osapuolta. Kaikkea voi aina sattua.

Kai se sulle itselles on siinä vaiheessa se ja sama jos kerran henki menee, mutta joku sen laskun maksaa. Luulis et vanhemmilla on tarpeeksi rankkaa ilman sitäkin.

Mun mielestä vaan täystehosen pyörän ajaminen pikku-A:lla on pienempi rikos kuin ottaa kuristimet pois 25kW rek. pyörästä. Ja mielipiteitähän tänne foorumille on tultu julkasemaan. :)


Jees, 60km/h nopeus on jo tappava liikenteessä jossa ei ole suojavalleja ja kaikenlisäksi siellä ajaa toisia ihmisiä vastaan vaikka minkälaisilla värkeillä.

Mielipide on vaan aika arvoton jos se ei ole perusteltu. Ei sillä ettäkö nyt markketon mielipidettä mollaisin, kunhan heitin yleisesti.
Dank memes melt steel beams.
Ksaff
Pyörä:
Yamaha FZR 1000 Exup fighter
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
8.3.2010 12:30

ViestiKirjoittanut Ksaff » 11.5.2010 19:44

Puikkelix kirjoitti:Aattelin ihan sellasta kysästä täältä ku ei oikein löytyny tälläselle aiheelle omaa topiccia. Mutta niin asiaan, onko kellään ollu sillain että ajaa enisiks autokortin ja sen jälkeen pikku-a/A kortin, että tuleeko se pikku-a/A kortti halvemmaks? Tarviiko käydä yhtään teoriatuntia vaan kun ne moottoripyörä kortin omat tunnit? Eli mitäs kaikkee siihen sisältyy tollein päin loppujenlopuks. Olis kiva saada vastauksia ja keskimääränen hinta-arvio, kiitos : )





Eli sen verran faktaa, että teoriatunteja jää istuttavaksi 6 tuntia, eli 6 x 45min, ja ajotunteja jää se 12 ajokertaa, elikkäs 12 x 25min. hinta oli itselläni kokonaisuudessaan 800e pintaan kaikkineen kuluinneen. Ei se enää halpaa ole. :D Hinnat on taas näköjään noussu tässä 2kk sisään. Eli mulla makso koko paska 800e viranomaiskuluineen. nykyään 923e HYI HELVETTI :D

A-kortti Moottoripyörä
(B- tai BC-kortti suoritettuna)
803,-

• 12 ajokertaa moottoripyörällä
• 6 teoriatuntia
• moottoripyörän käyttö ajokokeessa
• oppimateriaali
Viranomaiskulut n. 120,-
Yhteensä n.923,-
wrozi
Pyörä:
Cagiva freccia c12 90-vm
Paikkakunta:
Pyhtää
Liittynyt:
15.1.2005 20:08

ViestiKirjoittanut wrozi » 13.5.2010 12:57

Oisko kellään tietoa noista pitkäaikaiskorteista, kun itellä olis tän kuun 27 päivä pitkäaikanen kortti taskussa (autokortti).
Niin ikää kun tulee tän kuun 19 päivä 20v, niin saa sitten siis ajaa noita rajoittamattomia pyöriä. Mutta ONKO tällä isolla A:lla mitään vuoden vai 1½vuoden lyhytaikais sääntöä niinkuin tällä autokortilla on?

Ja jos mitään selventää niin abc kortti löytyy, piikkikortti alla.
Messico
Pyörä:
husq 450SMR
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
21.11.2006 15:28

ViestiKirjoittanut Messico » 14.5.2010 2:02

Empä oo kuullu että pyörissä olisi enkä oo ikinä nähny että autokouluissa mainostettaisiin A-kortin 2 vaihetta.
jussi666
Liittynyt:
10.5.2006 16:52

ViestiKirjoittanut jussi666 » 14.5.2010 17:11

Nätisti ajelun lisäksi kannattaa pitää vehje kunnossa.. ei oo kiva jos esim jarruvalo ei toimi ja sen takia poliisi pysäyttää ja korttikin lähtee, kun kattoo tehoja siinä samalla...
Loud Pipes Save Lives.