No pitää kai itse tänne kirjautua kun sattuu olemaan juuri sodankylästä kokemusta vuoden takaa.
Eli käytännössä taistelulähetin hommaan voi anoa p-kaudella jonka jälkeen e- ja j-kaudet on sitten osittain lähetinhommia. Kurssien jälkeen harvoin kylläkään pääsi ajelemaan. Olin itse sissikomppaniassa jossa 6:sta taistelulähetistä 4 pääsi moottorikelkkakurssille ja 2 mp-kurssille. Molemmat kurssit kestivät 2vko ja koostuivat teoria-viikosta ja ajelu-viikosta. Teoriaviikko oli leppoisaa aikaa, muutama tunti koulutusta ja loppupäivät meni sotkussa istuessa kun muut ähersivät jossain muualla.
Moottorikelkkakurssi mahtava kokemus. Itselläni ei ollut aikaisempaa kokemusta kelkalla ajosta mutta suht hyvin sitä lynxiä lopussa osasi jo ohjailla. Kierreltiin siellä sodankylän metiköissä ja ajeltiin vaarojen päällä ym. Hyviä hommia. Kelkkakurssi alkoi rauhallisesti ja ihan perusteista. Kenenkään ei tarvinnut pelätä kyllä kurssilla selviytymistä vaan kiinni jääneetkin autettiin aina porukalla liikkeelle. Vittuilua kyllä vetäjien suunnalta aina sillointällöin saattoi kuulua jos ei homma heti luonnistunut, mutta nehän voi tietenkin jättää omaan arvoonsa.
MP-kurssille valittiin sitten taas joka komppaniasta vain max 2 kaveria. Itse pääsin tähänkin porukkaan mukaan kun kävin komppanianpäällikölle ilmaisemassa halukkuuteni tehtävään. MP-kurssi olikin sitte jo eri kaliiberin kurssi. Siellä saattoi porukka vähän alussa olla kusi sukassa kun ensimmäisenä ajopäivän lähdettiin ampumaradan suojavallien päälle kikkailemaan ja ajeltiin reilumman kokoisten purojen ja ojien yli. Osa porukasta ei ollut ikinä ennen edes mp:llä ajanut. Raskailla KTM:llä siellä painettiin märällä jänkhällä ja välillä oltiin moottoriamyöten turpeessa. Noh, porukalla taas autettiin toisia ja kyllä sieltä pois käsittääkseni kaikki selvisimme. Jos nyt en väärin muista, mp-kurssi oli 3 vko sillä yksi viikko oli maantieajokoulutustakin.
Kurssien ajo-osuudet olivat leiriluonteisia eli maastossa yövyimme ym. Taisipa muilla olla jotkut tympeät taisteluleirit samoihin aikoihin
Mp kurssi tarjosi kortittomille kuskeille mahdollisuuden suorittaa A-kortti, ja pari kaveria sen tilaisuuden käyttikin hyväkseen.
Näin jälkikäteen voisi sanoa että moottorikelkkakurssi oli aivan mahtavaa aikaa mutta mp-kurssi välillä vähän tuskaista säätämistä. Ohjaajilla oli nimittäin välillä taipumus ""kouluttaa"" vähemmän maastossa ajaneita ja reitit olivat sen mukaisia. Kaikki kuitenkin hengissä selvisi.
Kuitenkin, jotta ajoluvat molemmille vehkeille saa, täytyy molemmat kurssit olla käytynä. Kun ajoluvat oli taskussa, pääsi parilla leirillä hoitamaan mp-lähetin hommia. Käytännössä ne hommat hoitui melkein teitäpitkin ajamalla. Ongelma sodankylässä on se että pyöriä on niin vähän ettei niitä riitä kaikille komppanioille kun leiritkin tuppauvat olemaan aina samoihin aikoihin. Loppusodassa pyöriä ei riittänyt kuin yksi sissikomppanialle ja se meni toiselle, innokkaammalle kaverille eli itse en päässyt ajamaan.
Empä nyt keksi tuosta sodiksesta tähän hätään enempää. Kysele jos haluat tietää jotain diiteilejä.
Löyty muuten tuossa toissapäivänä vyölaukusta 2 esikuntapäällikön viestiä jotka oli pitänyt toimittaa kokelaalle. Mitenhän ne oli vielä mulla? Onkohan ne kuin kiireisiä viestejä nuo vihollistilannetiedotteet että kerkiäsköhän ne palauttaa seuraavissa kertausharjotuksissa kun ei jaksais nyt sodankylään lähtä ajeleen..
Kaikilla on omat mielipiteet. Mutta luonnollisesti mun mielipitteet on sitten muita paremmat.