moottoripyörälähettikoulutus

SirKaarlo
Paikkakunta:
Veemaa paikasta riippuen
Liittynyt:
1.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut SirKaarlo » 24.10.2009 2:22

Tarkentakaa sit ukot, etta milla puolella olette. Eikos Kontiorannassakin kouluteta viela sisseja tai tiedustelijoita, vuodesta riippuen? Voi olla, etta sissilahetin hommat eroaa spollejen pelleilysta aika radikaalisti. Ainakaan itse en mopoa Immolassa enaa nahnyt mopokurssin jalkeen, kyytipelina oli lahetilla nokian nelikakkonen. :itku:
Älä jätä ikkunaa auki, muuten pesukarhut pääsevät sisään ja syövät kaikki keksit ja kakut!
tanelii
Pyörä:
Triumph Daytona 600
Liittynyt:
2.5.2005 16:57

ViestiKirjoittanut tanelii » 25.10.2009 10:46

ThaSpecialist kirjoitti:Nyt on kutsunnoissa käyty ja kontioranta kutsuu 1/11.
Tuli ilmotettua, että kiinnostusta on mp-lähetin hommaa kohtaan. Sanoivat kyllä, että paikkoja ei ole paljoa, ja että taso on kuulemma kova. Nykyään on kuulemma niin paljon krossia kilpaa ajavia haluamassa lähetin hommiin. Edellisistä viesteistä tosin voi kyllä päätellä toisin?


Hah! Meidän ryhmästä yks jätkä ajanu krossia.. Eikä edes missään kilpasarjassa. Meitä kyllä tulikin tosi monta lähettiä (4) kranaatinheitinkomppaniaan, koska sodan aikana olemme esikunnan lähettejä. Muista yksiköistä tulikin vain nelisen tyyppiä kurssille. Joten siihen nähden saattaa olla aika hankalaa, mutta nuokin jätkät jotka tulivat muista yksiköistä niin eivät todellakaan olleet mitään kunnon kuskeja. P1 kokeesta mitä paremmat pisteet saat, sitä varmemmin pääset.
tanelii
Pyörä:
Triumph Daytona 600
Liittynyt:
2.5.2005 16:57

ViestiKirjoittanut tanelii » 3.1.2010 0:30

Tj 6 ja olipas kerrassaan paskaa olla mp-lähetti esikuntakomppaniassa. Periaatteessa seitsemän jätkän kanssa + spadet ylläpidettiin koko esikuntakomppaniaa. Tehtäviämme leirillä oli komentopaikan perustaminen, 3-4 pj/koropj:n pystytys, vartiointi, kulunvalvonta, kipinät, naamiointi ja ehkä viimeisenä voisin mainita viestin viennin. Ei vastannut lainkaan tämän aiheen "joo otan vaa lepiä ja sit vien viestin"-kommentteja. Pyörällä kun "pääsi" ajamaan, niin se oli yhtä helvettiä koska se oli suoraan pois levosta, jota todellakin tarvitsi kun joutu tekemään kaikkien muiden paskahommia. Toisiksi viimeisenä iltana jouduinkin sanomaan jo päällikölle, että olen liian väsynyt ajamaan. Parhaimmillaan me herättiin aamulla kolmelta siirtymään 2h unien jälkeen ja päivä päättyi illalla joskus 23 aikoihin, tai no päättyi ja päättyi, silloin alkoi vartiointi, kipinät ja kulunvalvonta. Oli erikoista kuulla, että loppusota oli sissien ja pst-ukkojen helpoin leiri.

Loppusodan ensimmäistä siirtymistä en luultavasti unohda ikinä.
90 kilometriä kotarilla, jossa ei toimi kahvanlämmittimet, 30-40km/h nopeutta -20 asteen pakkasessa. Matka kesti kai vähän reilut 2 tuntia. En muista, koska en kyennyt ajattelemaan selkeästi lähes koko matkan aikana. Tuijotin vain edellä ajavan auton rekisterikilpeä ja yritin puristella käsiäni nyrkkiin ja auki, jotta niissä kiertäisi edes veri. En ole ikinä elämässäni ollut niin jäässä. Toivoin kaatuvani matkalla, jotta ei tarvitsisi ajaa. Vihdoin ja viimein päästyämme perille hytisin kauttaaltaan. Kylmyys tuntui ihan luissa ja ytimissä asti. Minut määrättiin samantien vartioon, jossa juoksin vain ympyrää, tein kyykkyjä ja punnerruksia, jotta kehoni lämpenisi. Jonkin ajan päästä sain luvan mennä lämmittelemään komentotekaan. Sama teka ajoi perässäni koko matkan ja reserviläiset ihmettelivät miten kestin tuon matkan.

Kaksi kaveria ajoi myös tuon matkan ja toiselta paleltui käsi. Puolustusvoimat väitti, että yhtään paleltumaa ei ITÄ09 harjoituksessa tullut. Suurimmaksi osaksi tuo oli kokonaan lähettiryhmän johtajien syytä. Heidän pitäisi selvittää meille ajoihin liittyvät asiat, mutta kun laiskoja ja välinpitämättömiä ovat, niin tulipa sitten tämmönen mukava ylläriajo.Nyt ainakin tiedän että en voi heihin jatkossa luottaa. Tämä armeijakokemus oli minun rankin.
Winegum
Pyörä:
Suzuki GSX-R 1000 K2
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
9.8.2005 8:44

ViestiKirjoittanut Winegum » 3.1.2010 0:34

Melkolailla samanlaiset hommat ollu sulla kuin meidän komppanian mp-läheteillä. Jälkeenpäin ajatellen onneks en päässyt siihen hommaan :lol: Kyllä se oli Rovalla mukavampi siinä tekan ratissa olla.
tanelii
Pyörä:
Triumph Daytona 600
Liittynyt:
2.5.2005 16:57

ViestiKirjoittanut tanelii » 6.1.2010 15:41

No kurssilla oli ihan mukava ajaa vielä sillon ku aurinko paisto, mutta nyt talvella ihan älytöntä kelkkakeleillä painaa pakkasessa pyörällä..
Jesse Holm
Liittynyt:
31.3.2007 19:57

ViestiKirjoittanut Jesse Holm » 8.1.2010 22:13

haminas kehuivat olevan. menin sinne 8.1.2009 ja yllätys yllätys ei siellä mitään sellaista ole ikinä ollutkaan!!!!!! :paha:
saunat0nttu
Pyörä:
KTM SX 125 -06
Liittynyt:
19.7.2006 21:24
joo

ViestiKirjoittanut saunat0nttu » 11.2.2010 23:59

Lähetin hommat on naurettavan helppoo mutta tiedustelijan hommat ei läheskää niin helppoa.. kokemusta on:DD
Ostetaan rieju mrx/rrx etusivukate!
Esakatti
Liittynyt:
5.10.2006 14:39

ViestiKirjoittanut Esakatti » 13.2.2010 22:58

eli jos on mp lähetti , koulutetaanko siinä samassa johonki toisee esim pst mieheksi, kiväärimieheksi? vaiko pelkkä mp lähetiksi erikoiskaudella?
Pata8
Pyörä:
On.
Liittynyt:
6.11.2009 19:09

ViestiKirjoittanut Pata8 » 22.2.2010 20:08

Itse olin mp-lähettinä 1/07 erässä Vekaralla. Palvelin Huolto-ja kuljetuskomppaniassa. Meidän komppaniasta valittiin vain kaksi lähettiä ja minä olin toinen niistä.
Täytyy kyllä sanoa, että parempaa hommaa ei pv:lta voi saada! Sain -05 640 Kotkan, millä oli ajettu silloin noin 5000km. Pyörässä ei ollut mitään vikoja koko palvelusaikana.
Ajoa tuli ERITTÄIN paljon! Joka ikisellä leirillä oli mopot mukana, eikä asiasta edes keskusteltu! Pitäähän huollolla olla kalusto kunnossa, ei se huolto muuten pelaa :) Ajotehtävät oli monipuolisia, viestin viemistä, pääkomppanian koordinaatit, tiedustelu, ajoreitit seuraavaan leiripaikkaan yms... kerran jopa vein vessapaperia jollekkin kapteenille keskellä yötä, noin 0300 yöllä. Ajoa oli helposti
12-18h/vrk. Eipä siinä paljoa jäänyt aikaa teltan pystyttelyyn tai syöksyharjotuksiin, eli niihin ei leireillä hirveesti tarvinnu osallistuu :) Kertaakaan ei harmittanut ajohommat. Sai toimia itsenäisesti ja pääs tutustuu vähä korkeempiin herroihin. sitä kautta pääs muihin hyviin luottohommiin. Ajoin intissä autollakin välillä, vaikka ei edes ollut pv:n B-korttia!
ite pääsin ajamaan maaliskuun alusta viimeisiin päiviin asti. Lunta oli vielä reilusti maaliskuussa ja ajoleiri suoritettiin lumisissa oloissa. raskastahan se välillä oli, kun ei ole lumispooriin niin tottunut.
Kertaakaan ei tarvinnut viedä viestiä jalkamiehenä, aina mopolla.
Skapparitkin sanoi leireillä että saa mennä ajelee, mutta ajellaan "nätisti". Kuulemma tornin logo näkyy kauas ;) Käytiin taisteluparin kanssa "kartottamassa" Kouvolan keskustaa huvikseen, mikäs siinä kun aikaa oli ja firman bensakortti! Keväällä muutenkin aurinko alkoi kivasti paistamaan ja lämmittämään, alkoi tytöillä vaatteet vähenemään keskustassa, niinkuin taistelupari sanoi...
Jos haluaa oikeasti ajaa paljon, eikä olla jalkalähettinä leireillä, suosittelen lämpimästi Vekaran huolto-ja kuljetuskomppaniaa! Siellä saa ja pitää ajaa!
Oi voi...aika kultaa muistot<3
hyötysähkö
Pyörä:
510 & 450
Paikkakunta:
Kotka / KSNK
Liittynyt:
1.11.2004 22:01

ViestiKirjoittanut hyötysähkö » 23.2.2010 18:01

Ite 1/08 Vekaralla viestin mopolähetti, ja hyvinkin samanlaiset kokemukset ja muistot ku edelliselläkin. E-kaudella ei hikeä säästelty, päivästä toisee työnnettii skappareitten perässä umpimettään missä lunta testikaaleihin asti. Osas muutaman ajon jälkeen jo valita sen pyörän missä oli parhaimmat piikit vielä jälellä :D

Kaupunki kruisi keväällä ihan ookoo, vaikka mielummin sen tekee tolla kevyemmällä motolla <3
" elämä alkaa 2‰ "
tanelii
Pyörä:
Triumph Daytona 600
Liittynyt:
2.5.2005 16:57

ViestiKirjoittanut tanelii » 8.3.2010 0:50

Vekaralla ilmeisesti ollut hyviä hommia.
heneld
Pyörä:
Honda XRV 650
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
8.1.2006 23:43

ViestiKirjoittanut heneld » 8.3.2010 14:12

Kellään kokemuksia mp lähetin/tiedustelijan hommaan pääsystä, jos alle on sattunut yksi rapula puhalllus :nolo: ? Kortti poekessa 3kk. Ei varmastikkaan paranna mahdollisuuksia hommaan pääsyyn, vaikka crossi / enska taustaa löytyy likimain vuosikymmenen verran..
tanelii
Pyörä:
Triumph Daytona 600
Liittynyt:
2.5.2005 16:57

ViestiKirjoittanut tanelii » 10.3.2010 14:27

Meidän ryhmässä oli ehkä 2 (minä mukaanlukien), jolla ei ollut minkäänlaista rikkomusta. Kouluttaja oli kurssin alussa haastatellut nämä merkinnän omaajat, jossa oli kysellyt rikkeestä tarkemmin. Eipä ketään hylätty vaikka oli kortin menettänyt. Ei tietenkään anna hyvää kuvaa kouluttajalle, mutta ei ollut meillä esteenä.
Aki--
Pyörä:
ktm
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
31.5.2005 20:12

ViestiKirjoittanut Aki-- » 13.3.2010 18:06

heneld kirjoitti:Kellään kokemuksia mp lähetin/tiedustelijan hommaan pääsystä, jos alle on sattunut yksi rapula puhalllus :nolo: ? Kortti poekessa 3kk. Ei varmastikkaan paranna mahdollisuuksia hommaan pääsyyn, vaikka crossi / enska taustaa löytyy likimain vuosikymmenen verran..


Eihä näistä mee koskaa sanomaa, mutta kapu sano mulle, että mun liikennerikkomukset estivät mun pääsyn mp-lähetiksi. Tosiaa toine oli vuonna nakki viritetyllä mopolla ja toinen piikillä ylinopeussakko... Rattijuopumus on kyllä aika paljon vakavampi, että jos saman periaatteen mukaa menee ni et pääse.
SirKaarlo
Paikkakunta:
Veemaa paikasta riippuen
Liittynyt:
1.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut SirKaarlo » 20.3.2010 15:45

Aki-- kirjoitti:
heneld kirjoitti:Kellään kokemuksia mp lähetin/tiedustelijan hommaan pääsystä, jos alle on sattunut yksi rapula puhalllus :nolo: ? Kortti poekessa 3kk. Ei varmastikkaan paranna mahdollisuuksia hommaan pääsyyn, vaikka crossi / enska taustaa löytyy likimain vuosikymmenen verran..


Eihä näistä mee koskaa sanomaa, mutta kapu sano mulle, että mun liikennerikkomukset estivät mun pääsyn mp-lähetiksi. Tosiaa toine oli vuonna nakki viritetyllä mopolla ja toinen piikillä ylinopeussakko... Rattijuopumus on kyllä aika paljon vakavampi, että jos saman periaatteen mukaa menee ni et pääse.


Mutta se ei meinaa ettei kannattais hakee. Täysillä päälle, jos et pääse niin sitten mietit jotain muuta.
Älä jätä ikkunaa auki, muuten pesukarhut pääsevät sisään ja syövät kaikki keksit ja kakut!