Maekine kirjoitti:Mitäs Jarez arvelet, että montako vuotta menee, ennen kuin nämä alkaa olla kilpailukykyisiä bensavehkeiden kanssa ja näillä alkaa olla Suomen markkinoillakin jonkinnäköinen osuus?
Jonkin ennusteen mukaan 2020 Suomen uusista autoista 10% olisi täyssähköautoja. Moottoripyörien kohdalla luku taitaa jäädä jonkin verran pienemmäksi.
Kuinkahan nämä sähkömoottorillisten kulkineiden ongelmat ratkaistaisiin:
-Hintaa on aivan liikaa. Esimerkiksi mt-07 maksaa ilman abseja n. 7800e uutena. Brammo maksaa 17-18k e? Hinta pitää saada puolitettua.
-Toimintasäde maantiekäytössä alle sata kilometriä brammolla. Jammulla n. 4l kulutuksella toimintasdäde on ~350km. Brammon toimintasäde täytyy ainakin tuplata.
-Yamahan märkäpaino polttoaineineen on 179kg. Brammo painaa 213kg.
-Lataus kestää aivan liian kauan. Akkujen pitäisi latautua noin 1/5 ajassa nykyisestä.
-Latauspisteitä täytyy rakentaa todella paljon lisää ja se tapaa maksaa.
-Halutaanko sähköajoneuvoja tukea, kun ovat jarruna julkisen liikenteen kehittymiselle?
-Kapungeissa on todella paljon edullisempaa kulkea polkupyörällä, kun sähkömoottorisilla ajoneuvoilla. Helsingin ruuhkassa polkupyörällä taitaa päästä liikkumaan nopeammin, kun millään autolla tai moottoripyörällä.
-Myös polttomoottorit kehittyvät.
-Elinkeinonharjoittajat, kuten pienkonekorjaajat, moottoripyöräliikkeet, joissa osa liikevoitosta on huoltotöitä, varaosamyyntiä jne. ?
-Polttoaineessa on aika reilusti veroa. Osa siitä käytetään/pitäisi käyttää teiden kunnostukseen. Millä saadaan hupenevat tulot valtiolle pidettyä ennallaan, jos ei sähkömoottorillisten verotuksesta?
Riippuu isoista valmistajista (Polaris Victory Charger, Hd Limewire, Zero) milloin markkina lähtee käyntiin isomman mallivalikoiman puolesta. Myös Suomen kuuluisa verotus hidastaa homma aikalailla.
Noi ennusteet on ihan mutuilua, niihin en ota kantaa varsinkaan sähköautojen puolesta. Äänestän mielummin omalla lompakolla ja jaloilla.
Pyörien hinnat laskee kun valmistusmäärät ja linjastot kasvaa kokonsa puolesta. Latausajat varmasti nopeutuu, kun teholataus elektroniikkaa saadaan pienemmäksi. Oman Empulsen lataus (keskinopea, vuoden 2012 tekniikkaa) 25A on jo ihan siedettävä. Tosin hyötysuhde pienempi vaihdelaatikon takia, kun esimerkiksi verrattuna Zeron S:ään jossa ei ole vaihdelaatikkoa jonkatakia toimintasäde samalla akkukapasiteetilla yli 70km pidemp vaikka painoa enemmän.
Latauspisteitä rakenetaan koko ajan ja kotilataus on käytännökokemuksella edullisin ja fiksuin vaihtoehto. Latausasemien varaan en omia ajoja laita, välilatauksia voi toki tehdä.
Näkisin sähköpolkupyörät fiksumpina kuin sähkömoottoripyörät työmatkoille. Onneksi myös trafikin tähän asiaa herännyt äskettäin.
http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _matkoilleMiten polttomoottorit kehittyvät? Fiksuin moottori josta oon tähänmennessä kuullut on tuo Fordin rivikolmonen litranen turbokone. Edelleenkin hyötysuhteesta katoaa aikalailla tavaraa lämpöenergiana hukkaan.
Kyllä sähkö on tullut jäädäkseen. Tarviihan sähköpyörät myös kulutusosia (renkaat, ketjut jne). Pahin este elinkeinoharjottajille on tuo korttisekoilu ja älyttömästi nousseet kustannusket moottoripyöräilyn tiimoilta käyttäjän näkökulmasta.
Veroasian puoleta kannattaisin ruuhkamaksuja autoilioille. En näe oikein järkeä kun ihmiset jonottaa yksin autossaan päätuloväylillä joka ikinen aamu. Eikä nykynen verotus edes kata edes teiden ylläpitoa, niin asiassa on oikeasti paljonkin parannettavaa. Autokaluston muutenkin todella vanhaa, koska ihmisiä ei kiinnosta epäkannustavan verotuksen takia uusia hommaa. Muutama sata sähköpyörää ei Suomen verotusta omastamielestä kaada, joten en oikein ideaasi ymmärrä.
Sähkömopoilun ilosanomaa levittämässä jo vuodesta 2011.
viewtopic.php?f=42&t=86582viewtopic.php?f=5&t=86762