Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

skodeilija
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
5.6.2004 9:57
Pikku A-kortilla isolla pyörällä ajaminen??

ViestiKirjoittanut skodeilija » 14.9.2008 13:01

Elikkäs on jäänyt vaivaamaan kun ite ajelen pienen a:n ajoluvalla tommosta Yamaha FZ6-S:ää joka ylittää reilusti ton 25kw ja ei ole alle 25kw papereissa niin mitähän mahdollisia seurauksia siitä saa jos jää polisiille kiinni?? Paljonko mahdollisesti saa sakkoja?
"päivällä ajelen pitkin kujia ilalla kattelen muijien kuvia" "ei vois vähempää kiinnostaa kytät ne perässä hiillostaa"
echo
Liittynyt:
12.11.2006 19:17

ViestiKirjoittanut echo » 14.9.2008 13:02

kortti pois ja vuoden suorituskielto, ~120€ sakkoja jos ei ole erityisiä tuloja
Ride_to_live
Pyörä:
YZF-R6R & VFR750F
Liittynyt:
3.6.2006 20:16
Ratkaisu ongelmaan

ViestiKirjoittanut Ride_to_live » 14.9.2008 14:23

skodeilija kirjoitti:Elikkäs on jäänyt vaivaamaan kun ite ajelen pienen a:n ajoluvalla tommosta Yamaha FZ6-S:ää joka ylittää reilusti ton 25kw ja ei ole alle 25kw papereissa ....
Tehtaan kuristussatsi maksaa asennettuna 200€ + muutoskatsastus. Kannattaa vakavasti punnita tämöistä vaihtoehtoa, mikäli ei tahdo virkavallan kanssa asian tiimoilta tarpeettoman hankaliin tilanteisiin.
- Matti Peltola -
skodeilija
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
5.6.2004 9:57

ViestiKirjoittanut skodeilija » 14.9.2008 15:29

echo kirjoitti:kortti pois ja vuoden suorituskielto, ~120€ sakkoja jos ei ole erityisiä tuloja


Eikait tuommosesta voi korttia pois ottaa kun onhan mulla kuitenki moottoripyörä kortti luulis että jollaki korttiluokan ylityksellä/rikesakoilla selviäs jos noudattaa liikenne sääntöjä.
"päivällä ajelen pitkin kujia ilalla kattelen muijien kuvia" "ei vois vähempää kiinnostaa kytät ne perässä hiillostaa"
markketo
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.9.2003 21:36

ViestiKirjoittanut markketo » 14.9.2008 17:28

Kortin lähteminen on ihan poliisista kiinni, lähipiirin kokemusten perusteella harvemmin.
Sakot ovat käytännössä aina kuristamista halvemmat ja yleensä kun pyörää aletaan syynäämään, ollaan jo jonkin sortin ongelmissa... :)
"Install the optional water temperature sensor to the optional water pipe and connect the sensor
and the optional meter unit with the optional harness." ZX-6RR Kit Manual
SB2
Pyörä:
KTM Super Duke R -11
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
28.1.2006 0:09

ViestiKirjoittanut SB2 » 14.9.2008 19:21

markketo kirjoitti:Kortin lähteminen on ihan poliisista kiinni, lähipiirin kokemusten perusteella harvemmin.
Sakot ovat käytännössä aina kuristamista halvemmat ja yleensä kun pyörää aletaan syynäämään, ollaan jo jonkin sortin ongelmissa... :)


kurit + katsastus 190€ (itellä) kyl siinä melkein yhet sakot jo on jos on edes jotain tuloja...
echo
Liittynyt:
12.11.2006 19:17

ViestiKirjoittanut echo » 14.9.2008 21:01

mutta mitäpä sitten kun ajat vahingossa suojatietä ylittävän lapsen yli ja sinulla ei ole ajo-oikeutta pyörään?
Daniko
Pyörä:
Honda CBR 600RR
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
18.8.2004 15:13

ViestiKirjoittanut Daniko » 16.9.2008 14:45

Laitetaan nyt tähänkin topicciin..
Eli itellä pikku-A ja pyörä 86kW papereissa. Poliisi pysäytti, katsoi paperit ja totesi että nyt ei ikä ja kortti riitä, tuli 36e rikesakko "ajo-oikeuteen liitetyn rajoituksen noudattamatta jättämisestä". Sanoi, että hänen päätettävissään ei ole, lähteekö ajokortti tällaisesta tapauksesta kuivumaan (tilanteeseen ei siis liittynyt muuta, pysäyttivät kun kiihdytin reippaasti mutta eivät saaneet tutkaan). Sen päättää kuulemma joku korkeampi taho, mutta ei mistään ole puhelua tms tullut.

Kurisarja + muutoskatsastus minun pyörään maksaisi 250e-300e. Mutta vaikka papereihin tuon 25kW merkinnän laittaisin, kurit olisi paikallaan korkeintaan sen matkan katsastuskonttorilta kotiin asti. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että ennemmin kannattaa maksaa vakuutuksia pyörän täysistä tehoista, vaikka se kalliimpaa onkin, sillä JOS jotain sattuu, niin vakuutusyhtiöllä on oikeus kieltäytyä korvaamasta mitään, jos ilmenee että pyörä onkin oikeasti täysitehoinen eikä rajoitettu niinkuin papereissa. Se on käytännössä vakuutuspetos, joka voi johtaa siihen, että joutuu vakuutusyhtiöiden mustalle listalle (ei saa ottaa mitään vapaaehtoisia vakuutuksia viiteen vuoteen, kuten mm. kaskoa), sekä joutuu maksamaan itse vahingot. Vakuutusyhtiötä ei periaatteessa kiinnosta, mikä korttiluokka vakuutuksenottajalla on, vaan se, että vakuutukset maksetaan oikein.
Iigel
Pyörä:
Samurai 200cc
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
26.9.2005 20:29

ViestiKirjoittanut Iigel » 16.9.2008 15:02

Samoilla linjoilla Danikon kanssa, että ennemmin maksan vakuutuksista hiukan enemmän kuin että maksan itse kaiken mahdollisesti kolaroidessani.

Kahdesti "isolla" ajaessa on poliisit pysäyttäneet ja molemmilla kerroilla puhalluttaakseen. Molemmilla kerroilla olin edellisestä risteyksestä reippaasti kiihdyttänyt, puhalsin nollat ja polliisi sanoi että: "tältä osin kaikki kunnossa".
Olivat varmasti kuulleet kiihdytyksen :D vaikka eivät kauhean kovat äänet pyörässä olekkaan...

Ja paikalta reippaasti mutta ei kovasti kiihdyttäen piti sitten poistuakkin...
Kortti tallessa ja pyörästä hankkiuduttu eroon, 18 päiväsakon saattelemana...
markketo
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.9.2003 21:36

ViestiKirjoittanut markketo » 16.9.2008 15:22

echo kirjoitti:mutta mitäpä sitten kun ajat vahingossa suojatietä ylittävän lapsen yli ja sinulla ei ole ajo-oikeutta pyörään?

Niin olisin kovinkin huolissani siitä lapsesta enkä ajo-oikeudestani.

SB2: Täällä päin ovat jakaneet n. 60€ sakkoja tuollaisesta rikkeestä, joten kolmet sakot saisi tulla ja vielä oltaisiin voitolla... ;) Tosin tuntuvat muistavan pyörät sen verran hyvin, ettei ensimmäisen rapsahduksen jälkeen kannata yrittää uudelleen.
"Install the optional water temperature sensor to the optional water pipe and connect the sensor
and the optional meter unit with the optional harness." ZX-6RR Kit Manual
Sergey Eläkeläinen
Pyörä:
CX500,DT125R,Fude
Paikkakunta:
Åland
Liittynyt:
9.7.2005 3:03

ViestiKirjoittanut Sergey » 16.9.2008 16:29

Yleisestä asennevammasta johtuen olisikin hyvä jos tällaisessa systeemissä rangaistaisiin kunnolla, eli vaikka 30 päiväsakkoa, Se olis hyvä summa myös työttömille, opiskelijoille yms. varattomille, ei sentään kuolisi nälkään vielä. Duunareillehan se olisikin jo sitten helposti tuplamäärä. Ja jos ei ole ajolupaa normitehoiseen niin kortti pois hetkeksi. Niistä pyöristä jotka on paperilla 25kw mutta todellisuudessa enemmän, kilvet pois ja dynolapulla uudet katsurilta.

*sanoo mies jolla on viritetty mopo*
"One should have German car, chinese scooter, Finnish house and Russian wife"
SB2
Pyörä:
KTM Super Duke R -11
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
28.1.2006 0:09

ViestiKirjoittanut SB2 » 16.9.2008 17:44

Kurisarja + muutoskatsastus minun pyörään maksaisi 250e-300e. Mutta vaikka papereihin tuon 25kW merkinnän laittaisin, kurit olisi paikallaan korkeintaan sen matkan katsastuskonttorilta kotiin asti. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että ennemmin kannattaa maksaa vakuutuksia pyörän täysistä tehoista, vaikka se kalliimpaa onkin, sillä JOS jotain sattuu, niin vakuutusyhtiöllä on oikeus kieltäytyä korvaamasta mitään, jos ilmenee että pyörä onkin oikeasti täysitehoinen eikä rajoitettu niinkuin papereissa. Se on käytännössä vakuutuspetos, joka voi johtaa siihen, että joutuu vakuutusyhtiöiden mustalle listalle (ei saa ottaa mitään vapaaehtoisia vakuutuksia viiteen vuoteen, kuten mm. kaskoa), sekä joutuu maksamaan itse vahingot. Vakuutusyhtiötä ei periaatteessa kiinnosta, mikä korttiluokka vakuutuksenottajalla on, vaan se, että vakuutukset maksetaan oikein.[/quote]

Kunhan ei aja toisen päälle niin on pullat aika hyvin uunissa. Ite jos kaadun ja pyörä on silloin 96kw niin kyllä laitan kurit paikoilleen ennen ku teen mitään ilmoitusta vakuutusyhtiöön. Siitä en tiedä miten toimitaan jos toinen on syyllinen kolariin, kertokoon ken tietää.
markketo
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.9.2003 21:36

ViestiKirjoittanut markketo » 16.9.2008 18:43

Syyllisen vakuutusyhtiö voi (silloin) riitauttaa tilanteen ja päätös tullee sen perusteella, onko pyörän kunto vaikuttanut tilanteeseen. Henkilövahingot pitäisi korvata aina, sillä eihän jalankulkijatkaan ole vakuutuksissa.
"Install the optional water temperature sensor to the optional water pipe and connect the sensor
and the optional meter unit with the optional harness." ZX-6RR Kit Manual
Messico
Pyörä:
husq 450SMR
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
21.11.2006 15:28

ViestiKirjoittanut Messico » 16.9.2008 19:56

Ajo-oikeudetta ajosta ajokieltoa, suorituskieltoa ja sakkoja. Mutta ei taida pahemmin täysi-ikäsellä AB kortin omaavalla haitata jos tulee vuoden suorituskielto, kun se autokortti on jo taskussa ;)
Tume34 Eläkeläinen
Pyörä:
TDR 125
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
3.10.2004 18:34

ViestiKirjoittanut Tume34 » 16.9.2008 20:22

Messico kirjoitti:Ajo-oikeudetta ajosta ajokieltoa, suorituskieltoa ja sakkoja. Mutta ei taida pahemmin täysi-ikäsellä AB kortin omaavalla haitata jos tulee vuoden suorituskielto, kun se autokortti on jo taskussa ;)


Jos ei ole autokoulun kakkosvaihetta takana niin kyllä se harmittaa kun menee inssi uusiksi ja taas pitää odottaa kakkosvaiheeseen pääsyä.

Tosiaan, lain mukaanhan ei ole olemassa ajokorttiluokan ylitystä, on vain kortitta ajamisia.
Dank memes melt steel beams.