MattiM kirjoitti:Itse olen tänä kesänä ajanut SMR 510 n 4tkm ja lisää tulee kokoajan. Mielestäni soveltuu hyvin työmatka-ajoon pk- seudulla, mutkapätkiin max 100 km/h ja varauksin metsäteille, endurospooriin, hiekkakuopalle, jos on karkeammat kumit alla.
Ajo asento on ryhdikäs ja paranee vielä tangon vaihdolla. Paukkuja koneessa riittää tarpeeseen, mutta kovia nopeuksia tällä ei saavuta kuten ei motoilla yleensäkkään. Kulutus mutkapätkä/kaupunkiajossa on 4-6 litran välillä per 100km, eli tankilla pääsee 150-200 kilsaa huomioiden varatankin. Soveltuu myös hyvin pidempään ajoon miinuksena tankin pieni tilavuus. Itse olen ajanut tankkauspysäksineen 380km päivässä etelän mutkäpätkää eikä pahemmin puuduttanut. Helppo käsitellä ja jarrutehot enemmänkin kuin riittävät. Jousitus toimii niin kaupungissa ja kovemmissa nopeuksissa asvalttimutkissa, mutta hiekka/metsäteille jousitus ehkä liian kova ainakin omaan makuun (johtuu osaksi katurenkaista ja suht kovista rengaspaineista).
Ja ne paljon puhutut huoltovälit ei ainakaan itseäni ole pahemmin haitanneet. 1200km venttiilit tarkastettu (imu ok, pako 5 satkua) tarkastettu 3800 (imu ja pako ok). Öljyt vaihdan 500-700 kilsan välein ja vaihdettavan suodattimen joka toinen öljynvaihtokerta. Öljynvaihdon yhteydessä vaihdan puhtaan valmiiksi öljytyn putsarin. Toimenpiteeseen menee noin 15-25 minuuttia, eli ei paha.
Mitään ongelmia ei ole ollut ja kaikki on toiminut moitteetta. Ainut miinus on pyörien suhteellisen nopea kuluminen. Ensiasennuspyörä Dunlop sportmax 208 oli kulutusrajalla 3tkm jälkeen ja nyt ihan sliksi. Taitaa nämä s-motot syödä aikalailla takapyörää tai sitten rengaksen seos on vain niin pehmeä.
Mutta summa summarum olen ollut tyytyväinen ko. laitteeseen ja suosittelen muillekkin, jos on motoa ostamassa. Vertailuksi olen Husaberg 06 ja SXV kokeillut, Husaberg on mielestäni aika neutraali sanoisinko jopa mitään sanomaton paketti ja taas SXV on varteenotettava vaihtoehto SMR:lle ja Aprilian olisin varmasti ostanutkin, jos olisi ollut alkuvuodesta tarjolla kilpailukykyiseen hintaa saatavilla.
No niin, itse muutaman päivän hussella ajelun jälkeen voi vain kehua! Mahtava laitos mutkateille, eikä edes vaadi 200km/h:n vauhteja! Ainoa miinus pika analyysillä, työmatka kirkkonummi-itäkeskus, 52 km, ei sovellu tylsälle suoralle tielle. Tärinä yksimukisessa aivan älytön, navasta kantapäihin valkea vaahto kun muun liikenteen mukana ajelee...