HujaudeR kirjoitti:En jaksanu selailla topikkia sen ihmeemmin niin kysyn nyt vaikka onkin ehkä jo kysytty. Eli, millä vehkeellä tällänen jääradan reenaus kannattas alottaa? Ja tämä homma pitää varmaan ite oppia kantapään kautta ilman mitään sen ihmeempiä opetuksia?
Ohos tulipas vähä madallettuu. Joo tuli yks nolla liikaavälzy kirjoitti:Keijo-crossi kirjoitti:Tämä alue onkin hiljainen. Mutta en oo koskaan ajanut jäärataa niin päätin kerrankin kokeilla. Duron jääpiikit alla, pyörää madallettu 60cm ja kinkkumittarista tarkkailen koneen lämpöä.
Kauheet paineet päästä kokeilemaan tulis ny ne kunnon jäät tännekkipäin
60cm?!?
jääpoika15 kirjoitti:käykö tälläinen tapa päinsä madaltaa pyörää seuraavasti. eli asentaa koropala tankoon, ja sitten tiputtaa keulaa tankoon asti?(tippuu kolmisen centtiä, riiippuen tietty koropalan korkeudesta mutta, sen verran itselläni.) ja takapää siten että kiristää jousi kasaan jolloin peräpää laskeutuu sen verran mitä jousta on kiristänyt? entäpä vaimennukset, tiukalle vai löysälle? noin arvio riittää, sillä vain harraste toiminnasta kyse.
jääpoika15 kirjoitti:Kuinka niin nousee? eikös se just laske kun sitä kiristää eli painaa läjään?
Ite oon nähny että vastaavalla tavalla joku tehnyt niin mutta mietin onko se miten järkevää? kuoleutuuuko jousi siinä touhussa jos se siinä talven on kasassa?
willik kirjoitti:jääpoika15 kirjoitti:Kuinka niin nousee? eikös se just laske kun sitä kiristää eli painaa läjään?
Ite oon nähny että vastaavalla tavalla joku tehnyt niin mutta mietin onko se miten järkevää? kuoleutuuuko jousi siinä touhussa jos se siinä talven on kasassa?
Tässä tapauksessa kyllä oikeasti toivon järjenkäyttöä. Jos sinulla on 30cm iskunvaimennin mikä aukeaa mittaansa jousen voimalla. Eli jos painat iskarin 15cm mittaiseksi niin jousi haluaa palauttaa iskarin 30cm mittaansa. Nyt kun kiristät jousta niin iskarin mitta pysyy 30cm mutta jousi on valmiiksi puristuneena kasaan mikä tapahtuu jos normaali tilanteessa painaisit iskaria vaikka 1cm kasaan. Eli jousta kiristämällä jäykennät vain jousta ja tätä jousen kiristämistä kutsutaan ESIJÄNNITYKSEKSI.
Onkohan joku kokeillut että kestääkö se takaiskarin alapää crossi käytössä, ylipitkiä hyppyjä enää jos siellä on se toinen reikä esim 20mm päässä ? Näytti sen verran heikolta omaan silmään että sorvasin holkin iskarin sisään. Eli sitä reikää en porannut.willik kirjoitti:Ei ole järkevää. Ennemmin löysäät jousen jos haluat halvalla tehdä ja saada pyörää vähän matalemmaksi.
Jos paremmin haluat tehdä niin teet madalluspalikan linkkuihin/lyhennät iskarin/poraat iskariin toisen reiän. Tai sitten tekee koiranluut säädettäviksi(vaikuttaa geometriaan hieman huonontavana)