Jäärataa!

Mikes
Pyörä:
Suzuki GSXR -89 TBO
Liittynyt:
18.2.2003 14:04

ViestiKirjoittanut Mikes » 14.3.2010 20:12

Nyt ois myynnissä nopea Yamaha jääradalle pikkuluokkaan. Katsokaa allekirjoitus.
HujaudeR
Pyörä:
HSQ SMS 125 ja kasarihelkama
Paikkakunta:
Jykylä
Liittynyt:
30.8.2007 17:20

ViestiKirjoittanut HujaudeR » 15.3.2010 0:10

En jaksanu selailla topikkia sen ihmeemmin niin kysyn nyt vaikka onkin ehkä jo kysytty. Eli, millä vehkeellä tällänen jääradan reenaus kannattas alottaa? Ja tämä homma pitää varmaan ite oppia kantapään kautta ilman mitään sen ihmeempiä opetuksia?
Honda Monkey 50->Yamaha TZR 125->Helkama ässä 50->Husqvarna SMS 125->?
Mikes
Pyörä:
Suzuki GSXR -89 TBO
Liittynyt:
18.2.2003 14:04

ViestiKirjoittanut Mikes » 15.3.2010 9:16

HujaudeR kirjoitti:En jaksanu selailla topikkia sen ihmeemmin niin kysyn nyt vaikka onkin ehkä jo kysytty. Eli, millä vehkeellä tällänen jääradan reenaus kannattas alottaa? Ja tämä homma pitää varmaan ite oppia kantapään kautta ilman mitään sen ihmeempiä opetuksia?


Tietysti tuolla mun myynnissä olevalla jäärata pyörällä..
Keijo-crossi
Liittynyt:
17.10.2004 15:59

ViestiKirjoittanut Keijo-crossi » 3.12.2010 15:49

Tämä alue onkin hiljainen. Mutta en oo koskaan ajanut jäärataa niin päätin kerrankin kokeilla. Duron jääpiikit alla, pyörää madallettu 60cm ja kinkkumittarista tarkkailen koneen lämpöä.

Kauheet paineet päästä kokeilemaan tulis ny ne kunnon jäät tännekkipäin :)
välzy
Pyörä:
4-pyöräinen & KTM EXC250 -11
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
29.11.2008 21:59

ViestiKirjoittanut välzy » 4.12.2010 14:42

Keijo-crossi kirjoitti:Tämä alue onkin hiljainen. Mutta en oo koskaan ajanut jäärataa niin päätin kerrankin kokeilla. Duron jääpiikit alla, pyörää madallettu 60cm ja kinkkumittarista tarkkailen koneen lämpöä.

Kauheet paineet päästä kokeilemaan tulis ny ne kunnon jäät tännekkipäin :)

60cm?!? :D
Keijo-crossi
Liittynyt:
17.10.2004 15:59

ViestiKirjoittanut Keijo-crossi » 4.12.2010 20:36

välzy kirjoitti:
Keijo-crossi kirjoitti:Tämä alue onkin hiljainen. Mutta en oo koskaan ajanut jäärataa niin päätin kerrankin kokeilla. Duron jääpiikit alla, pyörää madallettu 60cm ja kinkkumittarista tarkkailen koneen lämpöä.

Kauheet paineet päästä kokeilemaan tulis ny ne kunnon jäät tännekkipäin :)

60cm?!? :D
Ohos tulipas vähä madallettuu. Joo tuli yks nolla liikaa :D
jääpoika15
Pyörä:
Honda nsr 125r vm.99 Kawasaki kx 125 vm.97
Paikkakunta:
pohjois-savo
Liittynyt:
13.12.2010 15:17
pyörän madallus

ViestiKirjoittanut jääpoika15 » 13.12.2010 15:52

käykö tälläinen tapa päinsä madaltaa pyörää seuraavasti. eli asentaa koropala tankoon, ja sitten tiputtaa keulaa tankoon asti?(tippuu kolmisen centtiä, riiippuen tietty koropalan korkeudesta mutta, sen verran itselläni.) ja takapää siten että kiristää jousi kasaan jolloin peräpää laskeutuu sen verran mitä jousta on kiristänyt? entäpä vaimennukset, tiukalle vai löysälle? noin arvio riittää, sillä vain harraste toiminnasta kyse.
Palis Moderaattori
Pyörä:
Husqvarna te300 2017
Paikkakunta:
Vihtijärvi
Liittynyt:
1.11.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Palis » 14.12.2010 15:55

jääpoika15 kirjoitti:käykö tälläinen tapa päinsä madaltaa pyörää seuraavasti. eli asentaa koropala tankoon, ja sitten tiputtaa keulaa tankoon asti?(tippuu kolmisen centtiä, riiippuen tietty koropalan korkeudesta mutta, sen verran itselläni.) ja takapää siten että kiristää jousi kasaan jolloin peräpää laskeutuu sen verran mitä jousta on kiristänyt? entäpä vaimennukset, tiukalle vai löysälle? noin arvio riittää, sillä vain harraste toiminnasta kyse.


Takapäästä kun puristat jousta kasaan, pyörä nousee. Eli ei kovin toimiva ratkaisu :)
jääpoika15
Pyörä:
Honda nsr 125r vm.99 Kawasaki kx 125 vm.97
Paikkakunta:
pohjois-savo
Liittynyt:
13.12.2010 15:17

ViestiKirjoittanut jääpoika15 » 14.12.2010 16:57

Takapäästä kun puristat jousta kasaan, pyörä nousee. Eli ei kovin toimiva ratkaisu :)[/quote]


Kuinka niin nousee? eikös se just laske kun sitä kiristää eli painaa läjään?
Ite oon nähny että vastaavalla tavalla joku tehnyt niin mutta mietin onko se miten järkevää? kuoleutuuuko jousi siinä touhussa jos se siinä talven on kasassa?
talitoope
Liittynyt:
30.10.2005 22:38
jousi

ViestiKirjoittanut talitoope » 14.12.2010 22:12

jep.
jousta kun kiristää niin perä laskee, ne linkut kääntää sen vaikutuksen ikään kuin vastavoimaksi, saman lailla kun a mersun takaakseli teki silloin kun niitä kaatuili testeissä.

t:ASIANTUNTIJA
jääpoika15
Pyörä:
Honda nsr 125r vm.99 Kawasaki kx 125 vm.97
Paikkakunta:
pohjois-savo
Liittynyt:
13.12.2010 15:17
jousi

ViestiKirjoittanut jääpoika15 » 14.12.2010 22:54

kiitti tiedosta? eli suoraan kysyttynä onko järkevää puristaa jousi kasaaan ja sitten laittaa pyörä nippuun ja baanalle?
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 15.12.2010 8:26

Ei ole järkevää. Ennemmin löysäät jousen jos haluat halvalla tehdä ja saada pyörää vähän matalemmaksi.

Jos paremmin haluat tehdä niin teet madalluspalikan linkkuihin/lyhennät iskarin/poraat iskariin toisen reiän. Tai sitten tekee koiranluut säädettäviksi(vaikuttaa geometriaan hieman huonontavana)
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 15.12.2010 8:31

jääpoika15 kirjoitti:Kuinka niin nousee? eikös se just laske kun sitä kiristää eli painaa läjään?
Ite oon nähny että vastaavalla tavalla joku tehnyt niin mutta mietin onko se miten järkevää? kuoleutuuuko jousi siinä touhussa jos se siinä talven on kasassa?

Tässä tapauksessa kyllä oikeasti toivon järjenkäyttöä. Jos sinulla on 30cm iskunvaimennin mikä aukeaa mittaansa jousen voimalla. Eli jos painat iskarin 15cm mittaiseksi niin jousi haluaa palauttaa iskarin 30cm mittaansa. Nyt kun kiristät jousta niin iskarin mitta pysyy 30cm mutta jousi on valmiiksi puristuneena kasaan mikä tapahtuu jos normaali tilanteessa painaisit iskaria vaikka 1cm kasaan. Eli jousta kiristämällä jäykennät vain jousta ja tätä jousen kiristämistä kutsutaan ESIJÄNNITYKSEKSI.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
Palis Moderaattori
Pyörä:
Husqvarna te300 2017
Paikkakunta:
Vihtijärvi
Liittynyt:
1.11.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Palis » 15.12.2010 15:00

willik kirjoitti:
jääpoika15 kirjoitti:Kuinka niin nousee? eikös se just laske kun sitä kiristää eli painaa läjään?
Ite oon nähny että vastaavalla tavalla joku tehnyt niin mutta mietin onko se miten järkevää? kuoleutuuuko jousi siinä touhussa jos se siinä talven on kasassa?

Tässä tapauksessa kyllä oikeasti toivon järjenkäyttöä. Jos sinulla on 30cm iskunvaimennin mikä aukeaa mittaansa jousen voimalla. Eli jos painat iskarin 15cm mittaiseksi niin jousi haluaa palauttaa iskarin 30cm mittaansa. Nyt kun kiristät jousta niin iskarin mitta pysyy 30cm mutta jousi on valmiiksi puristuneena kasaan mikä tapahtuu jos normaali tilanteessa painaisit iskaria vaikka 1cm kasaan. Eli jousta kiristämällä jäykennät vain jousta ja tätä jousen kiristämistä kutsutaan ESIJÄNNITYKSEKSI.


Tattis willik, ite vaivuin jo epätoivoon kun kerta ASIANTUNTIJA kävi kommentoimassa :lol:

Eli juurikin näin miten willik asian kertoi.
Ite ehkä epäselvästi mainitsin sen että pyörä "nousee". Se nousee sen verran mitä iskarissa on varaa ja tätsit.
Keijo-crossi
Liittynyt:
17.10.2004 15:59

ViestiKirjoittanut Keijo-crossi » 16.12.2010 11:46

willik kirjoitti:Ei ole järkevää. Ennemmin löysäät jousen jos haluat halvalla tehdä ja saada pyörää vähän matalemmaksi.

Jos paremmin haluat tehdä niin teet madalluspalikan linkkuihin/lyhennät iskarin/poraat iskariin toisen reiän. Tai sitten tekee koiranluut säädettäviksi(vaikuttaa geometriaan hieman huonontavana)
Onkohan joku kokeillut että kestääkö se takaiskarin alapää crossi käytössä, ylipitkiä hyppyjä enää jos siellä on se toinen reikä esim 20mm päässä ? Näytti sen verran heikolta omaan silmään että sorvasin holkin iskarin sisään. Eli sitä reikää en porannut.