Vaimennettu takanapa on melkein välttämätön isomukisessa pyörässä, korkeakierroksiset 450-525 koneet ei ole ihan niin julmia voimansiirrolle kuin harvakäyntinen 650-700 kone. Tarkoitus ei ole vähätellä oikeiden supermotopyörien rääkkiä voimalinjalle vaan tuoda osittain kokemukseen ja osittain luettuun tietoon perustuva näkemys isomman koneen tekemistä asioista.
Esimerkkinä KTM 690, kun kone on säädöissä niin se lähtee potkimaan takarenkaalle vauhtia 2500rpm alkaen ja jokainen männänisku on kuin lekalla hakkaisi. Hiekalla tulee pätkäviivaa pitkän matkaa ja asfaltilla voimansiirto kalkattaa pitkän matkaa ennen kun päästään ravistusalueen ulkopuolelle. Tollanen mörkö rikkoo ajan mittaan vaimentamattoman navan niin että rattaan kiinnikkeet väsymis murtuu, eikä se voimansiirto kovin hyvää tykkää, tulee ns. nelaritauti.
Vaimennettu takanapa ei ole mulla vaikuttanut moottorijarrulla siihen että takarengas alkaa hyppiä, tosin mulla on luistokytkin aika löysälle laitettu joten pomppiminen loistaa muutenkin poissaolollaan.
Radalla ja motoilussa vaimentamaton napa on ihan jees, toimii myös kadulla kun se on ruuvattu kierroskoneeseen. Asia muuttuu kun otetaan isomukinen ja raa'asti pienilläkin kierroksilla vääntävä thumpperi, siihen laittaisin mielummin vaimennetun navan, on myös selkeästi miellyttävämpi ajaa kun vaimenninkumit syö osan koneen/voimalinjan tärinästä pois.
KTM/BEHR löytyy 5" leveetä takavannetta vaimennetulle navalle, pinnoja muistaakseni 36kpl.