Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

Kun keulit ja vaihdat vaihteita..

3513 78%
984 22%
Ääniä yhteensä : 4497
reimari
Pyörä:
Kawasaki Z 750 -07, Yamaha YZF 400 -99
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
23.5.2008 17:22

ViestiKirjoittanut reimari » 2.7.2008 19:06

tänään reenailin vähän sitä kulmaamista. ihan 1 vaihteella vaan nostin mopon ylös ja sit kytkin pohjaan. pari kertaa meni jo silleen että joutu käyttään jarrua. aika hurjaa :P

mutta eiköhän noi "perusteet" nyt jotenkuten oo hallussa. vaihteet vaihtuu jo ihan kivasti, mutta se perkuleen vauhti kasvaa vaan viä liikaa. tänäänkin ehdin vähän vilkaseen mittaria kun rengas tömähti maahan, niin vauhtia yli 80km/h... ei hyvä. siitä kun kaatuu, niin käy lopullisesti :eek:
Pyrdänä
Pyörä:
625SXC, 2x 450EXC, 2x Sportster
Paikkakunta:
Birkala
Liittynyt:
11.5.2005 17:16

ViestiKirjoittanut Pyrdänä » 2.7.2008 22:49

reimari kirjoitti:mikäs mopedi sulla on?


dt, kato kuvagalleriasta
When we do right, nobody remembers. When we do wrong, nobody forgets
Dorqstain
Pyörä:
Pyörätön
Paikkakunta:
Piikkiö
Liittynyt:
8.12.2006 20:15

ViestiKirjoittanut Dorqstain » 3.7.2008 13:59

Eipä viel oo kauheen hyvin hallus toi vaihteen vaihtaminen, mutta aina sillo tällöö onnistuu :P Päässy 1-->4 asti nyt keula ilmas, ja kytkimel harjottelen ja hyvinhä se alkaa sujumaan pikku hiljaa 8)
kummeli II
Pyörä:
Ktm exc 300 -07
Liittynyt:
9.12.2007 19:14

ViestiKirjoittanut kummeli II » 3.7.2008 17:00

Onko porukat ikään koittanu 80 rossipyörällä keulia? Mulla on itellä ollu ny vuoden päivät tuollanen vanha yz:n romu ja sillä on jotakin koittanu kikkailla, mutta ei taho oikeen onnistua. Tuntuu olevan mahdotonta keuliminen tuolla, niinkun pitemmästi oikeen. Matalalla ei ole voimaa yhtään ja sitten taas ku mennään korkeille kierroksille niin pyörä hyppää pystyyn piikin kohalla... :(
Relow
Paikkakunta:
Vuokatti
Liittynyt:
18.8.2005 16:40

ViestiKirjoittanut Relow » 3.7.2008 18:29

kummeli II kirjoitti:Onko porukat ikään koittanu 80 rossipyörällä keulia? Mulla on itellä ollu ny vuoden päivät tuollanen vanha yz:n romu ja sillä on jotakin koittanu kikkailla, mutta ei taho oikeen onnistua. Tuntuu olevan mahdotonta keuliminen tuolla, niinkun pitemmästi oikeen. Matalalla ei ole voimaa yhtään ja sitten taas ku mennään korkeille kierroksille niin pyörä hyppää pystyyn piikin kohalla... :(
rossipyörällä keuliminen on melkosta pilkkimistä,siinä tosiaan saa osata jarrun käytön ja olla hereillä kun se sattuu piikille.
kummeli II
Pyörä:
Ktm exc 300 -07
Liittynyt:
9.12.2007 19:14

ViestiKirjoittanut kummeli II » 3.7.2008 19:00

Joo, se takajarru vois olla kova sana, nimittäin se ei mulla oikeen toimi... :D
reimari
Pyörä:
Kawasaki Z 750 -07, Yamaha YZF 400 -99
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
23.5.2008 17:22

ViestiKirjoittanut reimari » 3.7.2008 20:30

taitaa joka laitteella olla vaiken osa-alue se jarrun käyttö. kyllähän kaikilla sen keulan ilmaan saa mutta siitä eteenpäin alkaa vaikeudet :s täytyy vaan lisää reenata jarrun käyttöö ja rohkeesti antaa mennä sen "yli" että pääsee jarrulla palauttaan.

se jarrun käyttö ainakin mulla on vaan viä sellasta, että sitten kun sitä painaa niin nokka tulee maahan sekuntin murto-osissa. ei oikeen tota tuntumaa viä oo tohon touhuun :(
jontse_
Pyörä:
TM 125
Liittynyt:
14.9.2004 18:58

ViestiKirjoittanut jontse_ » 4.7.2008 15:12

Kyllä nämä olisi pitänyt opetella mopoaikoina, nyt kun alkaa oleen tehoa niin hieman vaikea lähteä harjotteleen jarrua saati vaihteen vaihtoa. Onnea kuitenkin harjoitteluun.
reimari
Pyörä:
Kawasaki Z 750 -07, Yamaha YZF 400 -99
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
23.5.2008 17:22

ViestiKirjoittanut reimari » 4.7.2008 16:58

jontse_ kirjoitti:Kyllä nämä olisi pitänyt opetella mopoaikoina, nyt kun alkaa oleen tehoa niin hieman vaikea lähteä harjotteleen jarrua saati vaihteen vaihtoa. Onnea kuitenkin harjoitteluun.


eihän se nyt suinkaan myöhästä ole. mun mielestä teho ei suinkaan vaikeuta asiaa, vaan pikemminkin helpottaa. ei tarvi vetää tua pv:llä kytkin sinisenä, että saa kaulan ilmaan. vähän kaasua nypäyttää ja hytti on ylhäällä ;)
isoEGO
Liittynyt:
17.12.2003 13:02

ViestiKirjoittanut isoEGO » 5.7.2008 22:19

reimari kirjoitti: mun mielestä teho ei suinkaan vaikeuta asiaa, vaan pikemminkin helpottaa. ei tarvi vetää tua pv:llä kytkin sinisenä, että saa kaulan ilmaan. vähän kaasua nypäyttää ja hytti on ylhäällä ;)


kyllä se teho vähän vaikeuttaa, kun ruvetaan kulmaa hakemaan. nokka nousee kyllä helposti, mutta tuppaa olemaan melko hätäiset liikkeet sillä pyörällä, kun pikkasenkin kaasua nyppää. voimaa kun on paljon, niin vaatii se takajarrukin enempi voimaa...

jotain power-keulaa on tietty helppo vetää kilokyykyllä...
_TsX_
Pyörä:
F4i stunt / 2012 käytössä Ducati Hypermotard 796
Paikkakunta:
SALO
Liittynyt:
29.10.2006 12:05

ViestiKirjoittanut _TsX_ » 6.7.2008 15:06

isoEGO kirjoitti:
reimari kirjoitti: mun mielestä teho ei suinkaan vaikeuta asiaa, vaan pikemminkin helpottaa. ei tarvi vetää tua pv:llä kytkin sinisenä, että saa kaulan ilmaan. vähän kaasua nypäyttää ja hytti on ylhäällä ;)


kyllä se teho vähän vaikeuttaa, kun ruvetaan kulmaa hakemaan. nokka nousee kyllä helposti, mutta tuppaa olemaan melko hätäiset liikkeet sillä pyörällä, kun pikkasenkin kaasua nyppää. voimaa kun on paljon, niin vaatii se takajarrukin enempi voimaa...

jotain power-keulaa on tietty helppo vetää kilokyykyllä...


jos pyörä on hyvissä säädöissä miksei voi riuhtasta keulaa ylös piikkiä vasten ja vaihtaa nii isoa vaihdetta lennossa että pyörän liikket on vähän rauhallisempia? :s
isoEGO
Liittynyt:
17.12.2003 13:02
Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

ViestiKirjoittanut isoEGO » 6.7.2008 22:34

_TsX_ kirjoitti:
isoEGO kirjoitti:
reimari kirjoitti: mun mielestä teho ei suinkaan vaikeuta asiaa, vaan pikemminkin helpottaa. ei tarvi vetää tua pv:llä kytkin sinisenä, että saa kaulan ilmaan. vähän kaasua nypäyttää ja hytti on ylhäällä ;)


kyllä se teho vähän vaikeuttaa, kun ruvetaan kulmaa hakemaan. nokka nousee kyllä helposti, mutta tuppaa olemaan melko hätäiset liikkeet sillä pyörällä, kun pikkasenkin kaasua nyppää. voimaa kun on paljon, niin vaatii se takajarrukin enempi voimaa...

jotain power-keulaa on tietty helppo vetää kilokyykyllä...


jos pyörä on hyvissä säädöissä miksei voi riuhtasta keulaa ylös piikkiä vasten ja vaihtaa nii isoa vaihdetta lennossa että pyörän liikket on vähän rauhallisempia? :s


no niinhän sitä on tapana tehdä. ei se teho siltikään mielestäni sitä kulman hakemista helpota... :s
jontse_
Pyörä:
TM 125
Liittynyt:
14.9.2004 18:58

ViestiKirjoittanut jontse_ » 7.7.2008 18:02

Helpommin sanottu kuin tehty. Mopolla tilanne ei mene niin nopeasti, sen takia ainekin minun mielestä on helpompi harjotella alkeita. Osaavalle teho on tietenkin plussaa. Isommalla pyörällä ne ekat keulat saattaa olla aikamoista pilkkimistä, ja jos se jarru on vähän hukassa kyllä vaihteenvaihto on pelottavaa touhua.
joppe-
Pyörä:
KTM 640 LC4
Paikkakunta:
Joensuu/Iisalmi
Liittynyt:
13.11.2006 16:42

ViestiKirjoittanut joppe- » 9.7.2008 11:11

kytkimellä oon aina vaihtanu, pari kertaa raakana sisään joskus menee joko vahingossa tai sitten kun tajuaa ettei kytkimen kanssa ehdi enää, ehtii laskeutua liikaa
moi oon joppe
Janne_
Pyörä:
Samurai 150cc
Paikkakunta:
Merikarvia
Liittynyt:
8.4.2005 13:50

ViestiKirjoittanut Janne_ » 9.7.2008 19:29

mitä vinkkejä antaisitte ihan aloittelijalle joka alkaisi keulimaan 125 TT DT? :nörtti:
Suzuki PV '84 med Rabasa - projekti