Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

Kun keulit ja vaihdat vaihteita..

3513 78%
984 22%
Ääniä yhteensä : 4497
Messico
Pyörä:
husq 450SMR
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
21.11.2006 15:28

ViestiKirjoittanut Messico » 28.6.2010 17:26

Ite kans huomaan pienissä vauhdeissa noiden rengaspaineiden merkityksen. Laiskana miehenä vieläkään jaksanu ottaa paineita sieltä renkaasta pois - vieläkin 2 baria painetta :lol:
ViiHo
Pyörä:
r6
Paikkakunta:
Valkeala
Liittynyt:
29.12.2008 17:24

ViestiKirjoittanut ViiHo » 28.6.2010 21:07

Eilen meni kotari kulman haussa kylelleen. :D Osu lippa maahan ja sitte kävi kaatuu sivulle eikä palautunukka enää jarrulla.
http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/pe ... 50/id3969/
Messico
Pyörä:
husq 450SMR
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
21.11.2006 15:28

ViestiKirjoittanut Messico » 2.7.2010 15:14

Miten te, joilla on 1 pyttynen isompi nelari - miten otatte kulmaa ? Kytkimellä vai kaasulla ?

Mopo meinaa sammua kun pintakaasulla menee jarrua laahaten kulmaan ja vauhti hidastuu niin paljon että meinaa sammua, kerran on jopa sammunutkin kun jarrulla runtannu alas.

Tässä jokun pari viikkoo aktiivisesti reenannu taas eikä se perhanan lappu osu maahan. 10 senttiä - niin lähellä mutta silti niin kaukana :lol: Ja tosiaankin 3. vaihteella lähen tavoittelemaan kulmaa (40km/h ?).
Viggo
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
7.4.2007 18:07

ViestiKirjoittanut Viggo » 2.7.2010 15:29

Messico kirjoitti:Miten te, joilla on 1 pyttynen isompi nelari - miten otatte kulmaa ? Kytkimellä vai kaasulla ?

Mopo meinaa sammua kun pintakaasulla menee jarrua laahaten kulmaan ja vauhti hidastuu niin paljon että meinaa sammua, kerran on jopa sammunutkin kun jarrulla runtannu alas.

Tässä jokun pari viikkoo aktiivisesti reenannu taas eikä se perhanan lappu osu maahan. 10 senttiä - niin lähellä mutta silti niin kaukana :lol: Ja tosiaankin 3. vaihteella lähen tavoittelemaan kulmaa (40km/h ?).

Kytkimellä ainakin ite tuli vedettyä.
jhuupe
Pyörä:
Honda Cr125
Paikkakunta:
Tornio, Läbbi
Liittynyt:
3.1.2007 19:16

ViestiKirjoittanut jhuupe » 13.7.2010 2:41

En kyllä tajua eroa tuossa kohtaa, onko isompi nelari vai pienempi kakstahti, mutta kytkimellä tulee kyllä aina oon kulmaa ottanu, meni sitte kilvelle tai takalipalle ..
Mahotonta meininkiä!
Jsssi
Pyörä:
Yamaha Dt 125r, Honda Crm 180ccEX. MBK X-Limit
Paikkakunta:
Sodankylä
Liittynyt:
17.6.2008 22:23

ViestiKirjoittanut Jsssi » 14.7.2010 1:33

kytkimellä mulla tulee vaihettua ainaki ku ei oo jotenki vaan uskaltanu raakana heittää ku kiskas melkee ympäri joskus mopoaikoina
nasmu
Pyörä:
530 exc, tunturi sport '71
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
2.8.2006 17:07

ViestiKirjoittanut nasmu » 14.7.2010 15:58

Messico kirjoitti:Miten te, joilla on 1 pyttynen isompi nelari - miten otatte kulmaa ? Kytkimellä vai kaasulla ?

Mopo meinaa sammua kun pintakaasulla menee jarrua laahaten kulmaan ja vauhti hidastuu niin paljon että meinaa sammua, kerran on jopa sammunutkin kun jarrulla runtannu alas.

Tässä jokun pari viikkoo aktiivisesti reenannu taas eikä se perhanan lappu osu maahan. 10 senttiä - niin lähellä mutta silti niin kaukana :lol: Ja tosiaankin 3. vaihteella lähen tavoittelemaan kulmaa (40km/h ?).

kytkimellä ja onnistuu se kakkosellaki mut helpompi kolmosella. ja jos ei viel oo maaha kilpi osunu nii uskallusta vaa kehii. "liuttelet" hiljaksee jarrulla lisää kulmaa ja ootat et kuuluu raaps ja sit vähä kovemmi painaa jarrua. ekan kerran jälkee se onki sit helpompaa
Henkka57
Pyörä:
zx-6r 636
Paikkakunta:
Ulvila
Liittynyt:
24.9.2005 22:09

ViestiKirjoittanut Henkka57 » 14.7.2010 16:00

Jsssi kirjoitti:kytkimellä mulla tulee vaihettua ainaki ku ei oo jotenki vaan uskaltanu raakana heittää ku kiskas melkee ympäri joskus mopoaikoina

Täysin eri asia piikillä heittää raakana mitä mopolla, piikillä vaihteen vaihto raakana menee melkeen yhtä sulavasti mitä kytkimellä.. Silti onhan se aina koneelle edes vähän parempi käyttää kytkintä
Napoleon Dynamite
Pyörä:
Lieju Marathon PRO 125cc
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
13.4.2009 21:24

ViestiKirjoittanut Napoleon Dynamite » 14.7.2010 23:11

Mites olis se "oikeaoppinen" tapa vaihtaa vaihetta keuliessa, painopisteellä vaiko keulan laskiessa alaspäin? Ite en ikinä meinaa uskaltaa vaihtaa vaihetta, kun pelkää että nykäsee yli heti, kun kytkimen päästää. Eikä siinä oikein meinaa edes ehtiä vaihtaa.. Jarru on kyllä hanskassa, ettei sen puoleen.
Kahta en vaihda: neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
ViiHo
Pyörä:
r6
Paikkakunta:
Valkeala
Liittynyt:
29.12.2008 17:24

ViestiKirjoittanut ViiHo » 14.7.2010 23:51

Napoleon Dynamite kirjoitti:Mites olis se "oikeaoppinen" tapa vaihtaa vaihetta keuliessa, painopisteellä vaiko keulan laskiessa alaspäin? Ite en ikinä meinaa uskaltaa vaihtaa vaihetta, kun pelkää että nykäsee yli heti, kun kytkimen päästää. Eikä siinä oikein meinaa edes ehtiä vaihtaa.. Jarru on kyllä hanskassa, ettei sen puoleen.


Siinä balance pointissa vaihdat.
http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/pe ... 50/id3969/
Napoleon Dynamite
Pyörä:
Lieju Marathon PRO 125cc
Paikkakunta:
Lahti
Liittynyt:
13.4.2009 21:24

ViestiKirjoittanut Napoleon Dynamite » 15.7.2010 0:23

ViiHo kirjoitti:Siinä balance pointissa vaihdat.

Mutta ei rykäse? Ja siis pitääkö kytkin vaan päästää nopeasti ylös, vai pitääkö luistattaa hieman? Tässä vasta aloittelemassa harjottelua (saan kyllä pidettyä ylhäällä, mutta loppuu välit kesken) niin tarvii hiukan apuja tossa vaihtamisessa :D
Kahta en vaihda: neloselta ykköselle ja vauhdista pakille.
ViiHo
Pyörä:
r6
Paikkakunta:
Valkeala
Liittynyt:
29.12.2008 17:24

ViestiKirjoittanut ViiHo » 15.7.2010 11:20

Napoleon Dynamite kirjoitti:
ViiHo kirjoitti:Siinä balance pointissa vaihdat.

Mutta ei rykäse? Ja siis pitääkö kytkin vaan päästää nopeasti ylös, vai pitääkö luistattaa hieman? Tässä vasta aloittelemassa harjottelua (saan kyllä pidettyä ylhäällä, mutta loppuu välit kesken) niin tarvii hiukan apuja tossa vaihtamisessa :D


Nopeasti "näpäytät" sitä kytkintä niin ei se nykäse.
;)
http://www.motot.net/talli/ajoneuvot/pe ... 50/id3969/
-Riuku-
Pyörä:
Ktm 400 exc
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
8.7.2006 12:38

ViestiKirjoittanut -Riuku- » 15.7.2010 11:38

Napoleon Dynamite kirjoitti:saan kyllä pidettyä ylhäällä, mutta loppuu välit kesken
Ei ne lopu. Ite harjottelin dt:llä ensin samalla vaihteella matkaa ennen kuin rupesin vaihtamista treenaamaan. Sitte ei tarvinnu ees paljoa vaihtamista harjotella, kun osas pitää koko ajan sopivassa kulmassa.
Messico
Pyörä:
husq 450SMR
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
21.11.2006 15:28

ViestiKirjoittanut Messico » 15.7.2010 13:23

Napoleon Dynamite kirjoitti:Mites olis se "oikeaoppinen" tapa vaihtaa vaihetta keuliessa, painopisteellä vaiko keulan laskiessa alaspäin? Ite en ikinä meinaa uskaltaa vaihtaa vaihetta, kun pelkää että nykäsee yli heti, kun kytkimen päästää. Eikä siinä oikein meinaa edes ehtiä vaihtaa.. Jarru on kyllä hanskassa, ettei sen puoleen.



Vaihteen vaihto on kyllä haastavaa opetella kun keskittyy siihen vaihteen vaihtoon eikä siihen että saako pyörää kulmaan ja jos ei ole tehoa keulia pienessä kulmassa kaasupohjassa & lykkiä vaan isompaa. Pakko myöntää mutta itse opettelin piikillä vaihteen vaihdot armottomalla powerilla.

Itse nostan pienellä vaihteella ja automaattisesti isompi sisään kun keula nousee --> pintakaasulle ja tarvittaessa isompaa jos haluan vauhtia lisää.

nasmu kirjoitti:kytkimellä ja onnistuu se kakkosellaki mut helpompi kolmosella. ja jos ei viel oo maaha kilpi osunu nii uskallusta vaa kehii. "liuttelet" hiljaksee jarrulla lisää kulmaa ja ootat et kuuluu raaps ja sit vähä kovemmi painaa jarrua. ekan kerran jälkee se onki sit helpompaa


Juu, ekaa kertaa raapas muistaakseni viime perjantaina. Ei tarvinnu ees paljoo kulmaa lisää niin joha raapas. Nytte saanu jo kilvenaluslevyn jo paskaks kun innostunu raaputtelemaan :lol: Seuraavana pitäs opetella coaster se onkin sitten projekti erikseen..
-sakke-
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
30.10.2007 17:39

ViestiKirjoittanut -sakke- » 16.7.2010 13:08

Messico kirjoitti:Juu, ekaa kertaa raapas muistaakseni viime perjantaina. Ei tarvinnu ees paljoo kulmaa lisää niin joha raapas. Nytte saanu jo kilvenaluslevyn jo paskaks kun innostunu raaputtelemaan :lol: Seuraavana pitäs opetella coaster se onkin sitten projekti erikseen..


Se on helppoa ku on opetellu ekan vetää kilven maaha yms. sanoin nasmullekki et piät vaa sen kulmassa ja annat liukuu nii äijähä heti vetiki kunno coasterit vaikkei enne ollu koskaa oikee vedelly. rohkeesti vaa koittamaa, se on helpompaa ku luulis.