No ite ostin ensimmäisen ison pyörän viime kesänä. Eli siis CBR 600F Vm 94. Kyseiseen pyörään päädyin koska tutut pitkänlinjan motoristit suosittelivat CBR:ää.
Perusteina oli että ysikytluvun alun sporttipyörissä Yamahoissa ei kestä vaihdelaatikot ja Kawoissa palaa venttiilit kiinni kun innostuu vedättämään yläkierroksilla. Suzuki ei itseäni miellyttänyt laisinkaan ulkonäöltä. (Ja olipa minulla yksi ZZR-kawasaki kierroksessakin btw.) Tiedot tulivat sen verran kokeneilta konkareilta että en kyllä väittänyt vastaan.
Nämä hemmot olivat sitä mieltä että CBR on ainut vaihtoehto. Kokemuksesta osasivat sanoa että CBR on kyseisen ajan luotettavin peli. Lisäksi näitä pyöriä on hyvin tarjolla ja varaosia löytyy.
Huomaa että kyseessä on siis pc-25 malli jota on valmistettu vuosina 91-94. Sitä nuoremmat ovat vielä parempia(95->). Ennen vuotta 91 valmistetut hondat ovat yhtä susia kuin kaikki muutkin.
Ja <3000eurolla löytyy kyllä(nopea vilkaisu nettimotoon) pc-25 hondia, ja vieläpä kohtuudella ajettuja. Muista ottaa lisäksi huomioon että jos mopon kulutusosat ovat loppu (jarrupalat,renkaat,ketjut,rattaat,öljyt...) tai huollot(lähinnä venttiilien säädöt)täysin tekemättä niin pyörälle tulee hetkessä hintaa lisää esim 1000e.
Että halpaa tämä ei ole!
Cebarin ajettavuudesta voin sen verran sanoa että sopii aloittelijallekin, pyörä on vakaa ajettava, kääntyy kiltisti eikä ole raskas kaupungissakaan. Jarrutkin ajavat asiansa.
Tehoista sen verran että CBR on kiltti ja rauhallinen, tehoa kone tuottaa tasaisesti ja yläkierroksilta kyllä sitten löytyy voimaa kun sitä tarvitaan.
Koeajoa suosittelen ehdottomasti ennen pyörän hankintaa, ja mukaan on syytä jostain repiä joku joka on ajanut enemmän ja osaa sanoa onko koneessa epämääräisyyksiä (kolinoita,rohinoita,epätasaista käyntiä tms...). Hyvä vinkki on myös katsoa jalkatappien kumeja. Jos pyörä on ajettu 30 000km ja kumit ovat aivan sileät on syytä epäillä että myyjä yrittää höynäyttää sinua loppuun ajetulla saksanpyörällä.
MP-liikkeet harvoin myyvät täysiä susia, yksityiseltä ostaminen on aina hiukan rulettia.
Tulikohan kaikki tarpeellinen... toivottavasti, kysyä saa
Ainiin, ajovarusteista. Kypärään kannattaa sitten satsata, se on ainut henkivakuutuksesi(halvalla et saa hyvää ja mukavaa)! Muutenkin kannattaa ensin ostaa laadukkaat ja suojaavat varusteet ja sitten vasta se pyörä.
Onnea projektiisi!
edit: älä KOSKAAN osta käytettyä kypärää!!!
Hyvä tapa on rasvata ketjut aina tankkauksen yhteydessä.