Eka pyörä suunnitteilla

Peukal0inen
Liittynyt:
6.3.2008 5:09
Eka pyörä suunnitteilla

ViestiKirjoittanut Peukal0inen » 6.3.2008 5:30

Oikeastaan suunnitteilla on vasta ajaa mpkortti kun ei sitä silloin vuosia sitten tullut autokoulussa ajettua.

Kuinka isoa pyörää sitä saa sitten alkaa ajamaan heti?

Sportti se olla pitää.

Onko 600-kuutioinen sportti minulle ensimmäiseksi pyöräksi liian hätänen? (Esim. Honda CBR, Kawasaki ZX tyylisiä)

Aika vähänlaisesti löytyy noita 300-500-kuutioisia..
Peukal0inen
Liittynyt:
6.3.2008 5:09

ViestiKirjoittanut Peukal0inen » 6.3.2008 5:51

saa ehdottaa minkälaista pyörää kannattis lähteä katteleen.

Tarkotus oli että eka pyörä maksais jotain 2000-3000e mutta sitten saan kyllä nuo yllä mainitsemani pyörät unohtaa tyystin :I
JTJT
Liittynyt:
2.12.2003 19:47

ViestiKirjoittanut JTJT » 6.3.2008 8:58

riippuu iästäsi että minkälaista laitetta saat ajaa, mutta veikkaan vahvasti, että ikäsi riittää mopoon kuin mopoon (yli 21v?).

juuh, tuohon hintahaarukkaan saat unohtaa ed. mainitut mopottimet, mikäli nyt tuollainen vanha CBR ei houkuta.

en tiedä huoltotaidoistasi, mutta jos jotain osaat itsekkin tehdä, niin malleina tuohon hintaan on wanha CBR ja Yamaha FZR.

ite ottaisin noista jonkun 3000e maksavan CBR:n....
"Si Vis Pacem, Para Bellum"
laatite
Pyörä:
kilonen k5
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
7.5.2006 16:04

ViestiKirjoittanut laatite » 6.3.2008 10:37

Kawan zxr 400 on myös ihan oiva vaihtoehto, se on sportti ihan pirteä ja hintahaarukkaan sopiva. Tekniikka on yleisesti ihan kunnossa eli siis mitään tyyppivikoja ei pitäisi olla.

Aloittelijalle ihan kelpo vehje, Vaikka ei itsellä ollut kokemuksia ennestään moottoripyöristä niin melko helppo käsitellä painon puolesta
Vähän yleistä tietoa jos kiinnostaa http://www.zxrworld.co.uk/zxr400/main.htm
Gleb
Pyörä:
CBR 600F
Liittynyt:
19.8.2007 22:56

ViestiKirjoittanut Gleb » 6.3.2008 13:32

No ite ostin ensimmäisen ison pyörän viime kesänä. Eli siis CBR 600F Vm 94. Kyseiseen pyörään päädyin koska tutut pitkänlinjan motoristit suosittelivat CBR:ää.
Perusteina oli että ysikytluvun alun sporttipyörissä Yamahoissa ei kestä vaihdelaatikot ja Kawoissa palaa venttiilit kiinni kun innostuu vedättämään yläkierroksilla. Suzuki ei itseäni miellyttänyt laisinkaan ulkonäöltä. (Ja olipa minulla yksi ZZR-kawasaki kierroksessakin btw.) Tiedot tulivat sen verran kokeneilta konkareilta että en kyllä väittänyt vastaan.

Nämä hemmot olivat sitä mieltä että CBR on ainut vaihtoehto. Kokemuksesta osasivat sanoa että CBR on kyseisen ajan luotettavin peli. Lisäksi näitä pyöriä on hyvin tarjolla ja varaosia löytyy.

Huomaa että kyseessä on siis pc-25 malli jota on valmistettu vuosina 91-94. Sitä nuoremmat ovat vielä parempia(95->). Ennen vuotta 91 valmistetut hondat ovat yhtä susia kuin kaikki muutkin.
Ja <3000eurolla löytyy kyllä(nopea vilkaisu nettimotoon) pc-25 hondia, ja vieläpä kohtuudella ajettuja. Muista ottaa lisäksi huomioon että jos mopon kulutusosat ovat loppu (jarrupalat,renkaat,ketjut,rattaat,öljyt...) tai huollot(lähinnä venttiilien säädöt)täysin tekemättä niin pyörälle tulee hetkessä hintaa lisää esim 1000e.
Että halpaa tämä ei ole! :D

Cebarin ajettavuudesta voin sen verran sanoa että sopii aloittelijallekin, pyörä on vakaa ajettava, kääntyy kiltisti eikä ole raskas kaupungissakaan. Jarrutkin ajavat asiansa.
Tehoista sen verran että CBR on kiltti ja rauhallinen, tehoa kone tuottaa tasaisesti ja yläkierroksilta kyllä sitten löytyy voimaa kun sitä tarvitaan.

Koeajoa suosittelen ehdottomasti ennen pyörän hankintaa, ja mukaan on syytä jostain repiä joku joka on ajanut enemmän ja osaa sanoa onko koneessa epämääräisyyksiä (kolinoita,rohinoita,epätasaista käyntiä tms...). Hyvä vinkki on myös katsoa jalkatappien kumeja. Jos pyörä on ajettu 30 000km ja kumit ovat aivan sileät on syytä epäillä että myyjä yrittää höynäyttää sinua loppuun ajetulla saksanpyörällä.
MP-liikkeet harvoin myyvät täysiä susia, yksityiseltä ostaminen on aina hiukan rulettia.

Tulikohan kaikki tarpeellinen... toivottavasti, kysyä saa :D

Ainiin, ajovarusteista. Kypärään kannattaa sitten satsata, se on ainut henkivakuutuksesi(halvalla et saa hyvää ja mukavaa)! Muutenkin kannattaa ensin ostaa laadukkaat ja suojaavat varusteet ja sitten vasta se pyörä.

Onnea projektiisi!

edit: älä KOSKAAN osta käytettyä kypärää!!!
Viimeksi muokannut Gleb päivämäärä 6.3.2008 13:36, muokattu yhteensä 1 kerran
Hyvä tapa on rasvata ketjut aina tankkauksen yhteydessä.
Micce
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
5.4.2005 19:32

ViestiKirjoittanut Micce » 6.3.2008 13:34

Itse suosittelen kanssa -90 luvun alkupuolen cebareita (f2)
Tyyppivikoja ei pitäisi olla ja luotettava tekniikka kaikin puolin, ja kyllä se kusiainen käsissä pysyy kuskilla kun kuskilla.

Nelisatanen ninja nyt käy auttamatta pieneksi nopeesti ja armoton huudattiminen luultavasti alkaa kyrpiin nopeesti, lähinnä ohituksia meinaan.
Juhana N
Pyörä:
Aprilia
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
22.4.2004 21:22

ViestiKirjoittanut Juhana N » 6.3.2008 17:53

Mun eka iso pyörä piikkien jälkeen oli GPZ 500S Kawasaki. Se oli aika kevyt, näppärä, pysyi hyvin aloittelijallakin hanskassa. Oma peli oli vm. 1997 ja sain sen aikas edullisesti. Alta kolmen tonnin. Ei nyt ehkä mikään kaunotar, mutta huollot on edulliset 2-pyttyisyyden takia ja muutenkin tekniikka suhtkoht simppeli. Voisin suositella. PS. Tämä ei ollut myynti-ilmoitus, koska oma GPZ meni liikkeeseen vaihdossa jo yli vuosi sitten.

Niin, pyöriä on yhtä paljon kuin omistajiakin. Samanikäiset ja samanverran ajetut voivat olla hyvinkin eri kuntoiset, niin ulkoisesti kuin tekniikaltaan.
Jee jee, Jerry Cotton.
Gleb
Pyörä:
CBR 600F
Liittynyt:
19.8.2007 22:56

ViestiKirjoittanut Gleb » 6.3.2008 19:43

Itse olisin myös suositellut 500-kuutioista rivitwiniä. Mutta nyt haettiin sporttia tyyliltään kawan-ZX.
Tuommoinen 500cc pyörä olis kyllä just passeli aloituspyörä. Pomminvarma kone, tasainen teho ja kevyt rakenne. Nämä eivät kyllä ole edes kalliita pyöriä, siitä plussaa!
Miinuksena henk. koht. pidän näiden pyörien tavallisuutta, arkisuutta.
Ja tuo n.50hv saattaa jäädä nopeasti pieneksi...

Mutta kokonaisuutena hyviä peruspyöriä nämä 500cc rivitwinit. Ainakin kawasakissa aivan pomminvarma kone, saa vaikka vetää lekalla kylkeen eikä mitä :D
Hyvä tapa on rasvata ketjut aina tankkauksen yhteydessä.
markketo
Pyörä:
ZX-6R
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
24.9.2003 21:36

ViestiKirjoittanut markketo » 6.3.2008 19:58

Kortista: saat ajaa mitä tahansa pyörää, mikäli olet 21 vuotias tai vanhempi ja suoritat käsittelyn ja inssin vähintään 35kW pyörällä (kaikilla autokouluilla ei käsittääkseni näitä ole?) - muutoin taskuun saa vain väli-A:n, joka päivittyy sitten aikanaan isoksi (2v).
"Install the optional water temperature sensor to the optional water pipe and connect the sensor
and the optional meter unit with the optional harness." ZX-6RR Kit Manual
Peukal0inen
Liittynyt:
6.3.2008 5:09

ViestiKirjoittanut Peukal0inen » 7.3.2008 1:48

Juha S kirjoitti:riippuu iästäsi että minkälaista laitetta saat ajaa, mutta veikkaan vahvasti, että ikäsi riittää mopoon kuin mopoon (yli 21v?).

juuh, tuohon hintahaarukkaan saat unohtaa ed. mainitut mopottimet, mikäli nyt tuollainen vanha CBR ei houkuta.

en tiedä huoltotaidoistasi, mutta jos jotain osaat itsekkin tehdä, niin malleina tuohon hintaan on wanha CBR ja Yamaha FZR.

ite ottaisin noista jonkun 3000e maksavan CBR:n....


Ikää mulla on 23v eli ei sen puolesta mitään ongelmaa.
Peukal0inen
Liittynyt:
6.3.2008 5:09

ViestiKirjoittanut Peukal0inen » 7.3.2008 2:01

kyllä tuo 91-95 luvun Honda CBR alkoi kiinnostamaan eniten vaikkei nuo muutkaan Yamaha FZR + muut huonoja vaihtoehtoja ole. Ei niin hirveitä nuo hinnatkaan näyttäs olevan.

Vielä nuista ajovarusteista. Mitä varusteita kannattaa ostaa? Ja kuinka paljon saa laittaa fyffeä niihin jos haluaa kohtuu laadukkaat ja hyvät. Nehän on kuitenkin todella tärkeät tässä lajissa.
JTJT
Liittynyt:
2.12.2003 19:47

ViestiKirjoittanut JTJT » 7.3.2008 2:05

Peukal0inen kirjoitti:kyllä tuo 91-95 luvun Honda CBR alkoi kiinnostamaan eniten vaikkei nuo muutkaan Yamaha FZR + muut huonoja vaihtoehtoja ole. Ei niin hirveitä nuo hinnatkaan näyttäs olevan.

Vielä nuista ajovarusteista. Mitä varusteita kannattaa ostaa? Ja kuinka paljon saa laittaa fyffeä niihin jos haluaa kohtuu laadukkaat ja hyvät. Nehän on kuitenkin todella tärkeät tässä lajissa.


FZR on vähän kuin TZR, melko mopon oloinen, ja kakkosvaihteen toimimattomuus on tyyppivika. mielummin separi.

noooo, kypärä 300-600e, nahkarotsi +350e, tumput käteen 50-100e, pöksyt +200e, kengät +150e... saahan noihin sitä rahaa palamaan. ja noissa ei tosiaankaan kannata mahdottomasti tinkiä.

e: suositellaan vielä sitä omaa mopoa, SV650:stä saa jo 3500e:stä ylöspäin. kuvia siitä ja joistain ajokamoista galleriassani.
"Si Vis Pacem, Para Bellum"
Micce
Paikkakunta:
Hämeenlinna
Liittynyt:
5.4.2005 19:32

ViestiKirjoittanut Micce » 7.3.2008 13:27

Kypärästä ei kannata alkuunkaan tinkiä yhtään, vaan ostaa laadukas kypärä mikä istuu päähän kunnolla jne.

Muilla varusteilla nyt ei ole niin paljon merkitystä alkukilometreillä vaikka olisi laatua tarjoustalo :)
Toki sitten kun alkaa enemmän kilometrejä tulemaan ja uskaltaa jo lähteä omaa kotikylää pitemmälle niin sitten kannattaa jo miettiä kunnon varusteita, ja lähinnä hinta vastaa laatua (mp-liikkeet) toki tarjouksia kannattaa kyttäillä.
Gleb
Pyörä:
CBR 600F
Liittynyt:
19.8.2007 22:56

ViestiKirjoittanut Gleb » 7.3.2008 15:24

On toki tarjolla edullisiakin ajokamoja, kuten Hanx, MP-asu ja täälläkin keskustelussa ollut Rageon. MP-asu on semmoinen keskihintainen, mutta ihan laadukas. Hanx ja Rageon tarjoaa edullista mutta laadukasta kamaa(omissa paikoissa tehtyä). Hanxista itella hyviä kokemuksia.
Sit jos haluut kovaa laatua ja ulkonäköä niin eikun oolraittiin kattomaan sinisaloa, heldiä tai alpinestarsia yms.

Eli helposti tapahtuu niin että hankit käsiisi Allright,Duell ja Storm :in -kuvastot ja niistä vaan alat kattelemaan sopivan hintasia ja oloisia varusteita. Tämä iinternettiksi kutsuttu on myös hyvä apuväline. Ja etenkin GOOGLE :D

Saksasta tilaamista kannattanee myös harkita kun olet ostamassa kaiken kerralla... Kypärä kannattaa sovittaa asiantuntevassa liikkeessä suomessa että osaa ostaa sopivan koon. Ei saa olla liian löysä. Ostaaessa se saa tuntua jopa liian kireeltä mutta muotoutuu pään muotoon jonkun tunnin jälkeen.
Hyvä tapa on rasvata ketjut aina tankkauksen yhteydessä.
Ek1
Pyörä:
R1
Liittynyt:
9.5.2002 14:59

ViestiKirjoittanut Ek1 » 8.3.2008 15:29

Itsellä oli ensimmäiseksi katupyöräksi suunnitteilla 10R. Mutta armeijan huonon päivärahan ja pitkän palveluksen takia hommattua tuli 6R, jossa ylläpitokulut yhteenlaskettuna ovat paljon pienemmät kuin tuossa isoveljessä. Melko ärhäkästi tuokin kulkee, tosin ei ehkä riittävästi enää muutaman viikon jälkeen kun nälkä perinteisesti on kasvanut syödessä..