Harkinnassa A2-luokkaan menevä pyörä ensi kesäksi tai intin jälkeen. Mieluiten kyykky/naku. Eli alkuperäisenä saa olla max 70kW, ja kuristettuna tehopainosuhde 0,2kW/kg. Toisin sanoen 35kW papereilla pyörä saa painaa vähintään 175kg.
Tehorajoituksethan rajaavat pois YZF-R6, CBR 600 (uudet), isommat Kawasakit ja GSX-R:t jne.
Toiveina olisi melko ripeä kulkupuoli (väh. 40-50kW), omaa silmää miellyttävä ulkokuori ja aisoissa pysyvät kustannukset. Budjetti on aika joustava jos löytyy oikeasti miellyttävä kokonaisuus, mutta haarukka olisi varmaan siinä 2000-4000e. Jos nyt sattuu raha-asiat lutviutumaan opiskelijalle suotuisasti niin on mahdollista laittaa enemmänkin rahaa.
Niinpä jäljelle jää esim. CBR 600F, Ducati Monsterit, Suzukin GSX 750F ja KTM Duken 600-sarja. Hyosungit ja Hornetit eivät oikein omaa silmää miellytä, eivätkä kovin vanhat kyykyt. Fighterit/nakut aika tapauskohtaisia, jos pyörä on hyvännäköinen ja muuten sopiva, ei minulle ole mitään väliä onko kyseessä esimerkiksi Hornet vaiko CBR 600F. Eli periaatteessa minulle kelpaisi myös halpa runko, esimerkiksi kaaduttu kyykky, jonka päälle rakentaa nakua/fighteriä. Tämähän avaisi ovia vähän uudempiinkin pyöriin. Dukeista oikeastaan vain 3. sukupolvi tai uudemmat miellyttävät, joten ne ovat rahallisesti aika rajatapauksia.
Eli erityisesti jäljelle jäävistä CBR 600F, Monster ja GSX 750F olisi mukava kuulla kokemuksia. Miten paljon ajettuja kannattaa ostaa, mitä tyypillisiä vikoja, ajettavuus, varaosien saatavuus ja hinta jne? Huollot pystyn tekemään myös itse, joten se ei ole ongelma, mutta mielellään hommaisin tietysti huoltovapaamman yksilön.
Olisiko muita malliehdotuksia? Mahdollisimman paljon eri pyöriä olisi mukava saada harkintaan, niin saisi sitten tehdä valistuneen päätöksen tulevasta pärrästä
E: löytyi Yamahalta YZF600R, jonka tehot jäävät juuri alle 70kW. Omaan silmään parhaan näköinen näistä katselemistani pyöristä. Olisiko tästä mitään sanottavaa?