Itse olen säätänyt aina venttiilit männän yläkuolokohdassa, enkä niin kuin Stålin ohjeessa. Mistä tuo muuten löytyi? Siinä siis sanotaan, että silloin kun imuventtiilit sulkeutuvat niin säädetään kiinni olevia pakoventtiileitä (keinuvipu ylhäällä, juuri niin kuin Prätkäjätkä sanoi). Kiinni olevia imuventtiileitä taas säädetään silloin, kun pakoventtiilit ovat avautumassa. Alhaalla kuitenkin sepustus miten olen itse säätänyt kaikkien yksipyttyisten venttiilit, oman 525 mukaanlukien.
Aluksi kannattaa avata valmiiksi molemmat venttiilikopat, jotta näkee helposti missä tahdissa moottori menee. Sitten pyöritä konetta suosittelen vauhtipyörästä, silloin saa myös pyöritettyä myös takaspäin kun etsii yläkuolokohtaa. Jos et ole varma oikeasta suunnasta, niin polkimen avulla katso kumpi suunta on normaali kiertosuunta. ja katso kun imuventtiilit liikkuvat. Kun ne menevät kiinni, tulee luonnollisesti työtahti. Tässä kohtaa työnnä meisseli tulpan reiästä sisään ja tunnustele milloin mäntä on lakipisteessä. Kun olet löytänyt lakipisteen (yläkuolokohdan), niin venttiileissä tulisi olla ihan pieni välys. Luultavasti vauhtipyörässäkin on T-merkki, ihan varma siitä en tosin ole.
Sitten ei muuta kuin säätämään välystä, rakotulkin tulee liikkua välissä kohtalaisen kevyesti.
EXC 525 ||
Youtube-kanava "Kuka teistä finninaamoista nussi mun hanskat?" -MP