Ensimmäisen katuenduron valinta

supermoto31
Liittynyt:
7.9.2006 18:19
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut supermoto31 » 23.7.2011 11:39

kurapäristelijä kirjoitti:
supermoto31 kirjoitti:Meneekö muka 30tkm tuollainen kotari hiukan epäilen. Epäilen myös sitä että kuka näillä rauhakseen ajelee? Ainahan sitä tulee hiukan ainakin suorilla kenkäiltyä
Ja miksei menisi? Ei ne mitään mystisiä kapineita ole, koneet on samasta raudasta tehty kuin muutkin. Ja rauhallinenkin ajelu on suhteellista. Vai miten luulet että esimerkiksi kymmenen tuntia jääradalla kierrosrajoittimeen lyöden vertaa katuajoon? Se mikä kesti tiellä keuliessa ja endurossa 500h kesti jääradalla vähän toistakymmentä. Toki huoltaa saa ennen kuin hajoaa, mutta itse en ainakaan aja mistään maailmanmestaruuksista jolloin koneen pitäsi aina olla 100% luotettava ja uutta vastaava.

Ongelma on käytetyn ostaminen kun ei koskaan tiedä mitä saa.

Ei se kotarin kone niin kestävä ole. 300h jälkeen alkaa melko pehmee olemaan. Kyllä se käy varmasti, mutta ei ole varmassa kunnossa enään. Kisa kone sentään, olkoon käyttö mitä vaan. Kun et siis kilpaa aja niin kone uudenveroinen aina vai?
leppape1
Pyörä:
KX450F -14,YZ250 -12
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
21.10.2004 13:04
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut leppape1 » 23.7.2011 16:47

Vanhenpaan ikään ehtineelle uudelle harrastajalle vois tommonen wr250x/drz tyyppinen enemmän kadulle suunnattu peli olla ihan passeli..eipä tolla omalla nelipuolikkaalla weeärrällä tule paljon kadulla ajeltua,kyllä se pitää viedä ryteikköön että siitä saa kaiken ilon irti..
apikkaSXV
Liittynyt:
21.7.2011 7:22
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut apikkaSXV » 26.7.2011 7:24

Mitäs mieltä tosta Husqvarnan SMS 630 katuendurosta kun näillä palstoilla on sanottu että hyvä pyörä olisi mutta laiska kuin mikä ja taas Husqvarnan SMR 511 olisi hyvä joten onko tarkempaa tietoo tosta?

Itsellä olisi näitä sivustoja luettaessa nyt tuo Husqvarnan SMR 511 ja Aprilian SXV 450/550 mallit vaihtoehtona 2012 peliksi vaikka "kisakoneella" ovatkin ...

Tehoja pitäisi siis olla riittävästi "katukruisailuun/katuräppäilyyn" kavereiden kanssa (niillä yleensä 125 2-tahti tai 4-tahti)

Olen saanut myös sellasen käsityksen että Aprilian huollot olisivat noin puolet kalliimpia kuin muiden tai ainakin selvästi kalliimpia mutta noiden huoltovälit olisivat aika samoissa ...

Mites nämä KTM pelit eli kannattaako suosiolla unohtaa? Ylöjärven alueella en ole yhtään KTM pyörää nähnyt liikenteessä (tai sitten en tunne niitä) mutta yksi siellä on jossa on supermoto kiekot mutta onko tossa mitään ideaa koska tietääkseni toi KTM on kisapyörä?

Husqvarnan (SMR 511 ja SMS 630) ja Aprilian (SXV 450/550) supermotot taitaa olla laadullisesti aika samoissa vai?
supermoto31
Liittynyt:
7.9.2006 18:19
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut supermoto31 » 26.7.2011 7:38

Noista voin sanoa, että yamaha painii ihan eri sarjassa muihin verrattuna. Mutta voisi olla hyvä aloittelevan mopo
apikkaSXV
Liittynyt:
21.7.2011 7:22
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut apikkaSXV » 26.7.2011 7:48

supermoto31 kirjoitti:Noista voin sanoa, että yamaha painii ihan eri sarjassa muihin verrattuna. Mutta voisi olla hyvä aloittelevan mopo


Toi Yamahan WR250X on jo poissa pelistä ...joten se ei ole enää vaihtoehto koska on riittämätön
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 26.7.2011 15:41

Ne kotarit on ihan yhtä "kisapelejä" kun noi husset ja apriliat, eli miksi pitäisi unohtaa? Kotari ainakin varaosien saatavuuden kannalta hyvä valinta.
F1red up
Paikkakunta:
Nastola
Liittynyt:
6.12.2007 1:19
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut F1red up » 26.7.2011 16:37

^ Ainakin jos on samaa tasoa aprilian mopojen kanssa niin älä vaan osta Apriliaa, varaosien saanti yhtä helvettiä.. Ktm:ään pitäisi kuitenkin kuuleman mukaan olla todella hyvin varaosia saatavilla ihan jälleenmyyjältä, ettei tarvii lähteä tehtaalta tilailemaan kun on maahantuojaltakin loppu...
jerwwe
Pyörä:
gixxer 1l
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
6.10.2007 13:33
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut jerwwe » 26.7.2011 16:58

Mikä vika tuossa wr250x jampissa on? Melko pitkälti samallai pitäs olla lähtöjä tuossa wr250x:ssä entä piikki kotarissa. Kauheena oo kummiskaa eroa kiihtyvyydessä enään kisapiikissä ja isommissa nelkuissa :roll:
apikkaSXV
Liittynyt:
21.7.2011 7:22
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut apikkaSXV » 26.7.2011 17:43

Mulle ainakin myyjä on vakuuttanut Aprilian osien yms saannin mutta tiedä sitten näistä ...

Lähtökohtana oli kuiteskin tuo Aprilian SXV 450/550 mutta jos näin on noiden osien kannalta niin Husqvarnana SMR 511 ja osa sitten lienee KTM puolelta mutta enpä tiedä nyt sitten vielä tässä vaiheessa kun vaikeelta näyttää ja päätös pitäs tehdä syksyyn mennessä tai ennen alkutalvea

KTM pyöristä toi 450 EXC sekä 690 SMC kiinnostaisi ...
F1red up
Paikkakunta:
Nastola
Liittynyt:
6.12.2007 1:19
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut F1red up » 26.7.2011 19:37

Juu, kyllähän ne sitä mullekkin sano, mutta kappas ku piti osaa mennä hakemaan, ni sanoivat ettei ole, tilaavat maahantuojalta, noo pari viikkoo, soitan onko osa jo tullut, ''sori ei ollu heilläkään, menee tehtaalta tilaamiseen'' siihen sitte lisättii vielä 1kk niin osa saapu perille.. Sen jälkeen päätin, että apriliaa ei mulle omistukseen tule enää ikinä :D
Rllj
Pyörä:
Husse 610, R6R
Paikkakunta:
Kehä III
Liittynyt:
16.7.2009 17:20
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut Rllj » 26.7.2011 19:54

Jos sulla tosiaan tulee vain noin 2-3tkm ajokaudessa, ei käytännössä ole mitään välia ostatko kisaviritteisen vai katuluuskan pyörän. Luulen kuitenkin, että tulet ajamaan ihan vähintään tuplat jos/kun tulet pyörän hommaamaan. ;)

Jos rahasta ei jäisi kiinni ja hauskuus kerrointa lähtisin hakemaan, noin pienillä vuosittaisilla kilometreillä olisi se ehdottomasti Aprilia sxv, niin äänien, kuin tehon ja ulkonäön puolesta.
Apriliassa voidaan kuitenkin pitää huonona puolena sen harvinaisuutta. Maahantuojalla vähän osia hyllystä ja osien odottelu tosiaan yhtä helvettiä italiasta. Sxv myös startit palanut ja muutenkin vikoja ilmennyt aika paljon -07 ja vanhemmissa malleissa ainakin. uudemista ei minulla tietoa.

Mutta koska olet vasta aloittelemassa tai oikeastaan palaamassa prätkiin suosittelisin jotain muuta pyörää suosiolla. Alle 400cc ei omasta mielestä kannata ostaa, kuitenkin pian haluaa isompaa. (Tosin isoissa 2t sitä tehoa riittää ihan hyvin, mutta käsitin että 4-tahti nyt kiikarissa.)

Koska ajokilometrejä sinulle ei tosiaan kuitenkaan paljoa taida tulla on vaihtoehdot: Husqvarna,Husaberg,KTM,Yamaha,Beta,Sherco,Hm,Honda. Näistä katsoisin lähinnä tunnetumpia ja yleisimpiä merkkejä: Eli tosiaan KTM,Husqvarna,Yamaha,Honda ja Husabergiä niin erottuu vähä massasta ;)
400,450,500 löytyy noilta merkeiltä kisavehkeinä. Ja Husabergiltä sitten vähän isompaakin kisakoneellista. Kaikki noi varmasti ihan hyviä vaihtoehtoja. Huollot karkeesti: Öljyt 500km, männät 15 000km.

Jos sitten kuitenkin jatkossa päätät mahdollisesti ajaa myös matka-ajoa, tai kilometri määräsi kasvavat selvästi, niin suosittelen kattosomaan myös katusmotoja: Ktm:ltä: 620 ja 690 sarjalaiset. Husqvarnalta 610 ja 630 mallit. Ja Suzukilta Dr-z 400. Omasta pyörästä löytyy potkua noin 55hp takaselta, eli ei paljoa kisapeleille häviä. Ktmältä löytyy jo 62hp(johtuen Husqvarnaa suuremmasta kuutiotilavuudesta) Huolto välit ovat suorastaan naurettavan pitkät: Öljyt 5000km ja männät--> "ei koskaan"

Jos ajokilometrit kuitenkin pysyvät noissa lukemissa niin silloin kisapeliä alle vaan, hauskuus kerroin ainakin kohdillaan :)
Elämän neste menee tankkiin, eikä kurkusta alas
apikkaSXV
Liittynyt:
21.7.2011 7:22
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut apikkaSXV » 26.7.2011 20:30

Joo siis hauskuuskerrointapa tosiaan haketaan jolla kavereiden kanssa ajella tuossa Ylöjärvi alueella ja ehkä Tampereellakin välillä käydään ...

Toi Aprilia nyt laittaa kyllä mietityttämään että mitä sen kanssa tehdä ...

Noi kilometrimäärät olivat vaan hyvin karkeita arvioita joten ne voi kyllä tuplaantuakin. Omat ajot autolla vuodessa on 6000 km mutta pyörällä varmasti hauskempi ajaa joten kilometrimäärä todennäköisesti nousee tosta ....

Mitään matka-ajoa en tule kylläkään ajamaan vaan kuten olen jo aikasemmissa viesteissa sanonut niin ihan kavereiden kanssa "katukruisailua/katuräppäilyä"

Näitä vaihtoehtoja olisi ainakin seuraavat: Husqvarna SMR 511, KTM 450 EXC, KTM 690 SMC sekä noi aprilian SXV 450/550 mutta noi "apikat" menee kyllä nyt harkintaan ihan vakavasti ....jospa noista muista saisi toimivat paketin

KIITOS kaikille hyvistä palautteista ja kommenteista ja toki saa lisääkin antaa omia mielipiteitä suuntaan ja toiseen
Rllj
Pyörä:
Husse 610, R6R
Paikkakunta:
Kehä III
Liittynyt:
16.7.2009 17:20
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut Rllj » 26.7.2011 21:24

Joo ehdottomasti sitten kisavehje. Tosin ei ole mukava viettää ajokautta, jos pyörä koko ajan huollossa palaneiden starttien yms takia.(En suosittele Apriliaa, vaikka hauska vehje onkin)
Ja muissa kisa smotoissa aivan varmasti alkuun ainakin ihan tarpeeksi potkua.

Vielä tässä hieman ihmettelen, että miksi olet nostanut 690 smc noiden muiden valintojen mukaan? Kyseessä kuitenkin varsin raskas katuvehje, vaikka voimaa löytyykin ihan hyvin.

Oma suosittelu olisi kyllä Husabergin 570. Todettu luotettavaksi ja toimivaksi, erottuu muutenkin massasta ja muhkeammat alaväännöt verrattuna muihin 500cc kisavehkeihin.

Tai sitten tää uusi Husse 511. Kokonaan uudistunu ja paljo innovatiivisia ratkasuja kuten CTS takahaarukka. Ja ei ainakaan vähään aikaan tuu joka nurkilla vastaan. Hussella myös suhteellisen hyvä varaosien saatavuus.
Elämän neste menee tankkiin, eikä kurkusta alas
apikkaSXV
Liittynyt:
21.7.2011 7:22
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut apikkaSXV » 26.7.2011 21:53

Joo no se oli vain yksi vaihtoehko ja kun en niin paljoo vielä näistä tiedä mutta jospa annetaan sen sitten olla :D

Tutkailen tuota Husabergiä vielä koska mulle ihan uusi tuttavuus. Husqvarnan SMR 511 oon kullut paljon hyvää enkä oikeastaan mitään negatiivista joten siltä kantilta voisi olla mulle se passeli ajopeli

Jos Aprilian peleissä on oikeasti noita oireita että on startti yms vikoja jopa näissä uusissa sekä osien saatavuus sitten mitä on niin ei kyllä paljoo innosta. Jos kesällä menee vaikka jokin osa niin sitähän saa sitten kertomusten perusteella koko loppukesän odottaa ja ajokausi taisi sitten olla siinä joten tuo ei innosta ...

Ylöjärvellä ainakin on 1-2 Aprilian 125 SX mallia mutta muuten on Aprilian suhteen hiljaista ja muutenkin nämä 125 kuutioiset on edustettuna siellä hyvin mutta syykin on selvä kyllä mutta ei tosta sen enempää ...

"muissa kisa smotoissa aivan varmasti alkuun ainakin ihan tarpeeksi potkua."
- Häviääkö ne tehot/potku sitten noista jonnekkin ajanmittaan ja jos niin voiko asialle tehdä mitään vai uusi pyörä sit vaan alle?
supermoto31
Liittynyt:
7.9.2006 18:19
Re: Ensimmäisen katuenduron valinta

ViestiKirjoittanut supermoto31 » 26.7.2011 23:04

apikkaSXV kirjoitti:Joo no se oli vain yksi vaihtoehko ja kun en niin paljoo vielä näistä tiedä mutta jospa annetaan sen sitten olla :D

Tutkailen tuota Husabergiä vielä koska mulle ihan uusi tuttavuus. Husqvarnan SMR 511 oon kullut paljon hyvää enkä oikeastaan mitään negatiivista joten siltä kantilta voisi olla mulle se passeli ajopeli

Jos Aprilian peleissä on oikeasti noita oireita että on startti yms vikoja jopa näissä uusissa sekä osien saatavuus sitten mitä on niin ei kyllä paljoo innosta. Jos kesällä menee vaikka jokin osa niin sitähän saa sitten kertomusten perusteella koko loppukesän odottaa ja ajokausi taisi sitten olla siinä joten tuo ei innosta ...

Ylöjärvellä ainakin on 1-2 Aprilian 125 SX mallia mutta muuten on Aprilian suhteen hiljaista ja muutenkin nämä 125 kuutioiset on edustettuna siellä hyvin mutta syykin on selvä kyllä mutta ei tosta sen enempää ...

"muissa kisa smotoissa aivan varmasti alkuun ainakin ihan tarpeeksi potkua."
- Häviääkö ne tehot/potku sitten noista jonnekkin ajanmittaan ja jos niin voiko asialle tehdä mitään vai uusi pyörä sit vaan alle?
Ei tehot mihinkään häviä. Niihin alkaa vaan tottumaan ja pyörä alkaa tuntua mopolta ;)