ktm 450, 525

Joku Heppu
Liittynyt:
13.4.2012 22:53
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Joku Heppu » 24.5.2015 13:49

Hei!

Tässä ollaan jo vaikka lie kuinka kauan yritetty pohtia että kumpi olisi parempi vaihtoehto 450 vai 525/530 exc :)

Olen siis ostamassa uutta kotkaa piikkisen tilalle ja pohtinu 450 ja 500 välitä (500 siis lähes sama kuin 525 ja 530 eri malli merkintä vaan), mutta kuitenkaan saamatta lopullista päätöstä. Pyörä tulisi suurimmalta osalta katukäyttöön. Olen selaillut lie kuinka monta artikkelia läpi ja näin nopeasti tiivistettynä eroina: "500 vääntävämpi ala kierroksilla ja 450 saa tehonsa huippu kierroksilla" Miten se sitten näkyy käytännössä katukäytössä?? :eek: Myös tuo painoero ihmetyttää sillä ihmiset näyttävät sanovan että 450 tuntuu kevyemältä ja "näppärämmältä" ajaa vaikka eroa kuitenki vain 0,5kg? Varmasti tuntuu kevyemmältä mutta silti??? Ajajana en ole mikään kylän kovin pommittaja vaikka kyllä se keula nouseekin ja kumia tulee sulatettua katua vasten :D (kyllähän te sen tiedätte :lol: ) Ehkä mieleisin asia on se että miten pyörä lähtee kun sille niin sanotusti annetaan happea tuo 450 näyttää ainakin lähtevän ihan näppärästi kiihdyttäessä mutta kuitenkaan en ole koskaa 525 kotkaa nähny livenä. Onko näissä sitten lopulta hirveästi eroa kun sitä happea annetaan?? :)

Kiitokset vastauksista jo etukäteen!! :D
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Stål » 24.5.2015 14:05

Viivoilla kuski ratkasee. Mutta joo, 450 tuntuu ehkä vähän repivämmältä ja ottaa jopa pikkasen tehopiikkiä, tavallaan. 525/530 vääntää alhaalta asti tasasesti. Vaikea sanoa kumpi sitten tuntuu tehokkaammalta. Sen voin sanoa että 530 on paras pyörä millä olen keulinut ja kokemusta löytyy useimmista isoista smotoista.
Husaberg FS 570
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Murska » 24.5.2015 18:03

Joku Heppu kirjoitti:ihmiset näyttävät sanovan että 450 tuntuu kevyemältä ja "näppärämmältä" ajaa vaikka eroa kuitenki vain 0,5kg? Varmasti tuntuu kevyemmältä mutta silti???


Siinä vaiheessa kun aletaan ajamaan enduroa, krossia tai CC:tä niin moottorin kuutioilla alkaa olla merkitystä, monesti se moottoriltan helpommin ajettavissa oleva pyörä tuntuu kevyemmältä kun ei tarvitse keskittyä tehojen repimiseen.

Toinen mikä on moottorin liikkuvat massat ja hyrrävoimat, näissäkin on eroja eri kokoisten moottoreiden osalta.

Ajamisen keveyteen, tai keveyden tunteeseen vaikuttaa myös alustan setupit ja renkaat.
Suomenpaskin
Pyörä:
husaberg 650 -04
Liittynyt:
23.6.2013 2:51
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Suomenpaskin » 25.5.2015 0:26

"No replacement for displacement". ;)
Joku Heppu
Liittynyt:
13.4.2012 22:53
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Joku Heppu » 25.5.2015 18:30

Stål kirjoitti:Viivoilla kuski ratkasee. Mutta joo, 450 tuntuu ehkä vähän repivämmältä ja ottaa jopa pikkasen tehopiikkiä, tavallaan. 525/530 vääntää alhaalta asti tasasesti. Vaikea sanoa kumpi sitten tuntuu tehokkaammalta. Sen voin sanoa että 530 on paras pyörä millä olen keulinut ja kokemusta löytyy useimmista isoista smotoista.

Huomasin, että olet omistanut 450 kotarin, niin kysyisin, että kumpi oli sun mieleen enemmän tuo 450 vai 525/530? Ja jos laittasit lisäks perustelut, että minkä takia tämä toinen oli enemmän mieleisesi. :D. Mainitsit tuossa että 450 "tavallaan" ottaa piikkiäkin, juurikin se omisaisuus, mikä 125:lla ajaessa teki huonosta päivästä heti paremman :lol: Mietin vaan että kaipaankohan tuota "repäsevää" lähtöä enään jos satun osatamaan 500exc:n, vai korvaako tuo aavistuksen isompi kone tämänkin puolen... :)
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Murska » 25.5.2015 19:20

Katukäyttöön +500cc niin riittää vääntöä ja paukkua moneen puuhaan. Heti alhaalta vääntävä kone on kivempi ajaa kuin piikkiä ottava nelipuokki. Voimaa on molemmissa ihan riittävästi mutta 500 on mielekkäämpi ajaa tasaisen väännön takia.

Jos tykkäät tehopiikistä niin siinä tapauksessa 250 2T on sun valinta :D
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Stål » 25.5.2015 20:47

Samoilla linjoilla.

Ei se 450:sen "piikki" ole kuitenkaan mitenkään verrattavissa piikkisen tehopiikkiin. Tavallaan ihan hauska luonne moottorissa kuitenkin. 500:nen tosiaan käytännöllisempi ja jos keulia tykkäät niin siinä se ekstra vääntö auttaa hyvin. Mutta ei se ero ihan hirvittävä ole 450 ja 500 välillä, kyllä 450:kin vääntää vähintään tarpeeksi :lol: . Jos käytettynä ostat niin kato paras yksilö, jos uutena niin itse ottaisin 500.

Ja tosiaan, oletko harkinnut isoja kakstahteja? Nekin kulkee mukavasti ;)
Husaberg FS 570
Husky510
Pyörä:
Husqvarna SM510R 2010
Liittynyt:
21.7.2008 11:29
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Husky510 » 25.5.2015 21:18

Joo, se 500cc kadulla aivan mahtava, miksei 450cc ole myös hyvä. Mutta se paino ero mikä niissä on, niin kadulla sillä oikeastaan ei tee mitään, sen takia esim se 500cc on parempi ja kadulla sitä vääntöä tarvii, mukavampi kun ei tarvi "kierrättää".
Ja se on aina nähty, että nälkä kasvaa, eli jos ei nyt metsään mennä ajaa, missä se 450cc olisi paaljon parempi, niin kadulle vain niin iso kuutiosta kuin tekee mieli näissä pyörissä, samalla tulee vähän sitä painoakin, niin ei pääse tuuli riopottaa :D
Husqvarna videoita
Liity Husqvarna SM450/510R fb ryhmään
Murska
Liittynyt:
8.8.2011 20:37
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Murska » 26.5.2015 7:36

Husky510 kirjoitti:eli jos ei nyt metsään mennä ajaa, missä se 450cc olisi paaljon parempi


450 metsässä on kokeneen kuskin pyörä, harrastajalle 400 (tai uudempi 350) on parempi valinta moottorin nöyremmän luonteen johdosta. Vielä parempi olisi 250 4T jos oikeesti aiko oppia ajamaan enskaa, mutta sillä ei sitten nypitä vauhdissa hyttiä pystyyn ilman kytkinpommeja.

Mulla oli vuoden verran 400EXC-R sekalaisessa käytössä ja moottori siinä on aivan mahtava, tasaisen varmaa vääntöä tyhjäkäynniltä lähtien. Helppo ajaa maastossa/krossiradalla kun moottori ei hyökkää niin kerpeleesti, nopeilla sorateillä joutuu vastaavasti antamaan tasoitusta tehojen osalta.
jumaaja
Pyörä:
Husqvarna sm 125 Aprilia rs 125 [EX] KTM exc125
Liittynyt:
1.8.2014 10:50
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut jumaaja » 27.5.2015 13:23

Morjes.
Onko kellään tietoa mistä löytäis moottorivikaisia, rekisteröityjä A2-pyöriä (Lähinnä exc kotarit)
Olisi tarkotuksena tehdä opinnäytetyönä koko moottori uusiksi sekä ulkonäkö myös kokonaan uusiksi. Toisin sanottuna täydellinen tekniikan sekä ulkonäön muutos.
Olen selannut avk:n-, motot.netin-, nettivaraosan-, sekä nettimoton verkkosivut eikä ole tärpännyt.

-Jumaaja
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Stål » 27.5.2015 18:46

http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo18342/
Tämä tais olla myynnissä keväällä, kone leiponeena.
Husaberg FS 570
Joonees
Pyörä:
XPS Street Evo 3, Husqvarna 125
Liittynyt:
13.5.2009 19:20
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Joonees » 28.5.2015 22:08

Ei jaksa alkaa selaamaan tätä topiccia, voisko joku kertoa monta litraa sitä öljyä tonne koneeseen niinku nyt menee? joka suunnalta kuullu ihan eri lukemia :eek: Kyseessä KTM 525.. kiitokset!
SimplemÄÄn
Pyörä:
701 SM, FC 450, TE 300
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
26.10.2008 21:27
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut SimplemÄÄn » 28.5.2015 23:11

1,2 litraa suodattimien vaihdon kanssa.
Joonees
Pyörä:
XPS Street Evo 3, Husqvarna 125
Liittynyt:
13.5.2009 19:20
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Joonees » 29.5.2015 18:23

Voisko joku joka tietää, valasta vähän tota miten tuon saa polkemalla käyntiin? startti ei jaksa pyörittää kunnolla, pyörii vaivalloisesti ja pitää samalla jotain ihme kolinaa? mahtaa startti olla hajalla ku vaihoin uuen akunki.

Miten tota puolipuristin vipua pitäs niinku käyttää?

terveisin eka kertaa ensinnäkin 4-tahti ja 525 alla.... :roll:
Stål
Pyörä:
Husaberg FS 570, EX: KTM EXC450, EX: Husqvarna Sms 4 -10
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.6.2011 14:40
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Stål » 31.5.2015 2:11

Joo ne voi olla aluksi vähän hankalia, mutta kyllä sen oppii ;) . Eli puolipuristin päästä painetta pois sylinteristä, jä näin ollen moottoria voi pyörittää helpommin. Suurin hyöty siitä on kun etsii "yläkuolon". Eli kohdan jossa mäntä on käynyt ylhällä ja pakovenat (oliko se ny näinpäin?) ovat aukeamassa. Juuri ennen tätä kohtaa, polkeminen on raskaimmillaan, juuri sen jälkeen helpoimmillaan, kun on täysi kierto matkaa seuraavaan sytytykseen. Hivuta polkimella kone yläkuololle ja juuri sen ohi, tässä puolipuristin on kätevä. Sen jälkeen polkaset vaan kunnolla (ilman puolipuristinta) :)
Husaberg FS 570