-11 mallissa on vahvistetut öljypumpun rattaat, rattaiden hajoaminen on lähinnä 08-09 ongelma. -11 mallissa on kaikki muutkin jutut korjattu mitkä vaivaa em vuosimalleja. Voi toki laittaa billet rattaat mutta se ei ole välttämätöntä, uudemmat vahvistetut rattaat tuntuu kestävän hyvin.
Riippuu käytöstä mitä sinne pitää uusia, sievällä käytöllä ja hyvällä huollolla koneella ajaa 300-500h avaamatta sitä. Kovakätisellä käytöllä voi 200h kohdalla olla iso remontti edessä. Käyttö ratkaisee osien vaihtamisen laajuuden.
Männäksi laittaisin alkuperäisen Elkan valumännän, on hyväksi ja kestäväksi todettu ja hinta kohdallaan täydellisenä pakettina missä tulee tiivisteet mukana.
Jos haluat kestävyyttä koneeseen niin männänvaihdon yhteydessä kannattaa laskea puristussuhdetta laittamalla alatiivisteitä 3kpl päälekkäin. Nelisatkussa puristussuhde putosi alle kymppiin ja puristussuhteen alenemisen johdosta alakerran pistekuormat putoaa merkittävästi. Tehoissa ei juurikaan huomaa eroa.
Jos avaat lohkot niin öljytilat kannattaa yhdistää kuten edellä mainittiin. Tuolta löytyy juttu yhdistämisestä ja muuta ihmettelyä XC4 koneesta:
http://www.matkaendurot.net/forum/viewt ... &start=105