sx cepi kirjoitti:Moro! Mitäs eroa on tieliikenteessä 250 nelarissa verrattuna 2 tahtiseen? Onko tehoissa yms eroa? Minkäs laisia eroja on vakuutuksissa, huolloissa ja kulutuksessa?
Nehän ovat kun yö ja päivä. Ensinnäkin 250cc nelari vastaa tehoilta 125cc 2t pyörää (lue, ei kannata), 250cc nelareissa on tiheät huoltovälit ja koneremppaakin saa tehä aika useasti, plus ainakin omasta kokemuksesta (kawasaki kxf250 -12) oli aivan susi pyörä, koneessa ei ole yhtään vääntöä, sama kun 2t mopolla ajais.
250cc 2t on sitten se paljon paljon parempi vaihtoehto, huoltoja ois minun näkemyksen mukaan öljyt noin 10h välein, mäntä noin 100h välein. 2t imee ihan ajosta riippuen 7-20l/100km bensaa. Ainkin nelipuokilla nelkku kotkalla pääs minimissään 6l, en oo vielä päässy kokeilee mihin kolmisatku menee.
Vakuutukset, no niistä en osaa sanoa muuta kun että 450cc nelkkuun täyskasko oli 460e vuodessa, nyt 300cc 2t husabergiin on jotain 500e luokkaa.
Toki nelari ei tukkiudu vaikka mummoiliskin ja onhan ne äänet nyt vaan paljon mageemmat (nelipuokki akran kanssa <3) mutta itse ainakin ostin nyt 2t pyörän, onse vaan niin yksinkertaisempi ja huoltovapaampi ja halvempi rempata jos tarve tulee.
esimerkki hintoja
450cc 4t ktm
-kankisarja 470e
-petarit +100e
-mäntä setti +200e
-tiivisteet alle 100e sisältäen stefat
-(nokkaketju?)
-(kannen hilppeet kuten venat 50e kipale?)
300cc 2t ktm
-kankisarja 170e
-petarit 100e
-mäntäsetti 150e
-tiivisteet 50e?
Autoja ollut +20kpl, pärriä +60kpl, jotain kokemusta löytyy...
Husaberg TE300 Supermoto topic
VinskiMo@YouTube
VinskiMo@Instagram
Husaberg TE300 Supermoto topic
VinskiMo@YouTube
VinskiMo@Instagram