Juha S:lle kommentti siitä, miksi en FZR:rän venttiileitä itse säädä:
Kyseessä on palasäätöinen härpäke ja koska en ole nelitahtikoneita korjannut toistaiseksi lohkojen sisäpuolisten osien suhteen (lasketaanko vanhan kiinnileikanneen Solett-ruohonleikkurin Briggs&Stratton moottorin sisäkalujen tutkailemista jälkikäteen?) vielä kertaakaan, niin menee teettämiseksi.
Siitä syystä haluan ko. toimenpiteen teettää asiansa osaavalla mekaanikolla, sillä jos itse käpellän säädön pieleen, niin nelitahtimoottori on kallis korjattava vs. 2-tahtikone, koska vaurioituvia/uusittavia osia on huomattavasti enemmän. Ja ikuisena persaukisena en haluaisi ruveta uusimaan vanhan ritsan sisuskaluja laajemmalti.
Mutta tarpeeksi kun seuraan (ja toivottavasti opin samalla) venttiilinsäätöä kyseisestä ritsasta, voin sen jatkossa tehdä myös itse. Ei se rakettitiedettä ole sekään..
Kaksitahtikone on simppelimpi ja sen korjaamisen yhteydessä on huomattavasti vähemmän asioita, jotka voivat mennä persiilleen. Tietysti aina voi mennä joku pieleen, vaikka aparaatissa ei olisi kuin 2 liikkuvaa osaa.
Summa summarum: KAIKKI moottoripyörät tarvitsevat huoltoa/korjausta, koska ne ovat mekaanisia laitteita ja kuluvat käytettäessä. Joskus jopa särkyvät. Huolimatta niistä tahtien lukumäärästä. Mutta edelleenkin 2-tahtikoneet nauttivat todellisuutta huonompaa mainetta, vaikka ovatkin konstruktiona loistavia.
Se, miksi nykyään valmistetaan valtaosin nelitahtisia vehkeitä ei johdu siitä, että kaksitahti olisi huono ratkaisu. Siihen vaikuttavat aivan muut asiat. Nykyaikaisia (prototyyppiasteella olevia) poltto- ja voiteluaineen ruiskutekniikkaan perustuvia kaksitahtimoottoreita tuskin tullaan koskaan näkemään massatuotantolaitteissa, vaikka ne täyttävätkin uusimmat melu- ja päästönormit. Harmillista minun mielestäni.
Osaltani päätän jänkäämisen tähän. Laitellaan talven aikana ne vehkeet tikkiin, että keväällä päästään taas kurvailemaan.