supermoto31 kirjoitti:Mäntä näissä kestää varmaa pisimpään koneesta, muu lahoaa ympäriltä. 10h max vaihtoväli. Liian usein ei voi vaihtaa. Kone remppa noin 200-> h kohalla. 530 kuutioltaan 510cc eli tuo merkintä hämää.
Jos ajaa vain niin käytännössä noista menee ekana joko kiertokangen alapään laakeri tai kampiakselin vetopuolen laakeri. Ensimmäisessä on riski koska saattaa huonolla tuurilla ottaa mäntä kanteen hajotessa, joskin omien kokemusten mukaan tuo on epätodennäköistä. Molemmissa tapauksissa todennäköisesti menee sylinteri uusiksi koska laakerista lähtee pinnasta hilettä, joka taas lentää sylinterin pinnoille ja naarmii sen "myyntikuntoon", ellei sitten savuta kovin pahasti. Joka tapauksessa molemmat kyllä kuulee jo hyvissä ajoin ennen "täysituhoa", varsinkin jos tietää mitä kuuntelee. Eli sen puolesta voi ajaa niin kauan kunnes jotain tapahtuu, se ja se lienee jossain 200-400 tunnin välillä tai 15-30tkm. Joka tapauksessa tuolla 30 tonnin tai 500 tunnin jälkeen alkaa viimeistään olla aika koska silloin rupeaa jo mäntäkin tai ainakin männänrenkaat olemaan vaihtokunnossa.
Eli kustannusarvio tuolle 30tkm rempalle (halvimmasta paikasta):
-Mäntä 200
-Kiertokanki 150
-Sylinteri aivan hirveästi, ellei sitten putkita teräsputkella (n. 250)
-Kaikki koneen laakerit n. 200
Eli periaatteessa sen hinta että ajaa kunnes jotain hajoaa on tuon sylinterin teko. Itse en laskisi sitä kustannukseksi koska teettäisin tai ostaisin joka tapauksessa "big-bore" mallin joko amerikasta (pinnattu alumiini, kuten alkuperäinen) tai putkittaisin teräsputkella millä tahansa koneistamolla.