ktm 450, 525

SMR
Liittynyt:
1.11.2003 10:54
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut SMR » 8.3.2012 20:01

Kyllä ne shimmit kannattais kattella vähintään 2000km välein, eli about 20h. Itse jokusen kerran -08 450 koneen avanneena voin vaan suositella niitä alkuperäsiä tiivisteitä. Siinä kampiakselissa on sellanen lukitusreikä, jonne se kytkinkopan pitkä 8mm jenkanen pultti kiertyy kunhan ottaa sen kupariprikan pois alta.

Helpottaa huomattavasti, ei tarvitse pelätä että mosa pääsee pyörähtää, jollon jako sekasin. Olettaen että nokka-akseli on irti. Ihan vinkkinä, että tohon todellakin kannattaa se service manual ostaa. Noista kottaraisen kaikista orginaali osista olen itse ainakin saanut aina väh -15%. Lähtökohtasesti Orimattilasta Niemitalolta saa osat heti, taikka bikeworldista.
DeLeTeD
Pyörä:
250 SX
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
19.4.2005 15:48
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut DeLeTeD » 9.3.2012 12:02

Okei kiitoksia, pitää kyl laittaa tuo Service Manual samantien tilaukseen
kurapäristelijä
Liittynyt:
31.3.2011 16:52
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut kurapäristelijä » 9.3.2012 14:33

Jos ei välyksiä pysty säätämään, voi ne silti sormimääräisesti kokeilla. Koppa vain irti ja varmistaa että molemmissa vivuissa tuntuu edes jotain väljää jossain kohtaa nokka-akselin kierrosta. Tuolla tiedolla uskaltaa aivan huoletta ajella, paljon paremmin kuin pelkästään tuntimääriin katsomalla.

Service-manualin voi hankkia myös "vaihtoehtoisista" lähteistä.
SMR
Liittynyt:
1.11.2003 10:54
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut SMR » 9.3.2012 17:04

Joo, pdf:änä tuo taitaapi netissä pyöriä.
DeLeTeD
Pyörä:
250 SX
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
19.4.2005 15:48
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut DeLeTeD » 10.3.2012 7:06

Noniin sieltähän se löyty ja duuni paikalta löyty tulostin ja nyt on 190 sivua repair manuaalia kädessä :D Perkele yritin kirjastosta etsiä Nelitahti moottorintekniikka -kirjaa mutta ei löytynyt ei sitten minkäänlaista, vain nelarin viritysopas joka keskittyi enemminkin auton moottoreihin.. Eli siis miten pyöritän nokka-akselia, kun kiertari on lukittu YKK? Perkele kun ei tiedä noista nelareista mitään, äkkiä varmasti oppis jos sais jonkun lähteen. En vaan malta oikein tietokoneen näytöltä opiskella, eihän tuo nyt loppujen lopuks kuitenkaan eroa 2t koneesta kuin juuri tuolla neljällä tahdilla.
Epoksi
Pyörä:
TT600R
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
12.1.2005 8:06
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Epoksi » 10.3.2012 12:15

Correct me if im wrong mutta ei kai nokan kuulukaan liikkua jos kiertari/mäntä ei liiku? :P
DeLeTeD
Pyörä:
250 SX
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
19.4.2005 15:48
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut DeLeTeD » 10.3.2012 20:10

Okei, nyt menee kyllä hieman hämäräks et miten voin sit mosaa pyörittää kun motti ei ole lukittu ja mosaa pyörittämällä näen/tunnustelen venttiilivälyksen ja samalla menee sitten jakosekaisin?

Ainut mitä nyt järellä saan ratkaisua tuohon ongelmaan on, että nokka-akselin saa "irroitettua" koneen kierrosta ja sitä voi sitten pyörittää vapaana sylinterin kierrosta ? Ei ?
Tomppade Moderaattori
Pyörä:
Kawasaki AR125 -84 Suzuki SV1000S -05 & Pitpro Pro -07
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
28.1.2002 3:00
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Tomppade » 10.3.2012 20:51

eli siis näissä kotareissa on ilmeisesti palasäätö? homma menee näin palasäädön kanssa pääpiirteittäin:

1. avaa venttiilikoppa jotta pääset mittaamaan venttiilivälyksen, se mitataan nokka-akselin nokan ja paininkupin väliltä, pyöritä konetta niin että saat suurimman välyksen kohdille per venttiili, näet sen kyllä nokan profiilista
2. nyt olet onnistuneesti mitannut välykset, jos kaikki on ok niin se oli siinä sitten, jos ei niin lukitse nyt sitten se kone ettet sotke mitään, käytä ajoitusmerkkejä apuna jos niitä on merkitty, voit tehdä ne itsekkin.
3. pura nokka-akselit veks että saat paininkupit ja säätöpalat veks, mittaa säätöpalojen paksuus mikrometrillä, ja laske minkäpaksuiset palat tarvitset jotta saat välykset vaadittaviin lukemiin. voit sekoitella paloja muilta venttiileiltä jos saat sillä tavalla välykset kohdalleen. jos et saa niin mene vanhojen palojen kanssa kauppaan ja vaihda ne oikean paksuisiin paloihin, maksaa muutaman euron per pala
4. kasaa kaikki takaisin, tee tarkistusmittaus ja kasaa pyörä valmiiksi ja varmista että jako on kohdillaan.

voit olla myös laiska ja viedä sen mphuoltoon säädettäväksi, itselläni maksoi 2pyttyisen susnan venttiilien säätö töineen ja osineen 150e.
"Elämä on ihmisen parasta aikaa" - Matti Nykänen
kurapäristelijä
Liittynyt:
31.3.2011 16:52
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut kurapäristelijä » 10.3.2012 21:16

Siis nokka akseli pyörii puolella koneen nopeudesta joten sen voi lukita kahteen kohtaan. Eli jos siis kampuran lukittuasi nokka-akseli on hassussa asennossa pyörität konetta vain kierroksen lisää jolloin ollaan puristustahdin lopussa ja venttiilit on kiinni.

Niin ja rakenteesta johtuen itse nokka akselia ei tarvitse irroittaa, ainoastaan se teline missä keinuvivut on kiinni eli jakoa ei kyllä saa sekaisin mitenkään.

Tuo lukitus kotarissa on lähinnä automaattista puolipuristinta varten koska kohta jossa se ei vaikuta on aika pieni ja vaikea osua kampuraa vain satunnaisesti pyörittelemällä. Toki se onnistuu niinkin mutta mittaamisen tarkkuus voi vaarantua.
DeLeTeD
Pyörä:
250 SX
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
19.4.2005 15:48
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut DeLeTeD » 13.3.2012 17:33

Noniin, nyt sain selkoa siis itse hommaan, kiitos! Vieläkun pääsis nyt itse asian suorittamaan
Habusa
Pyörä:
ktm 525 exc smoto -06
Paikkakunta:
Stadi/Valkeala
Liittynyt:
13.5.2006 13:48
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Habusa » 14.3.2012 15:33

minkäslaisilla kaasarin säädöillä jengi vetää jos on joku muu kuin vakioputki? ite sain just vängättyä doman röörin paikoilleen ja pitäs miettiä niitä suuttimia. vakionahan on ps 175 muista en sitten tiedäkkään.
huomasin kanssa että kun antaa kaasua pari kertaa sillen kunnolla ni jää kierrokset leijumaan ku palauttaa takas. pari vaihtoehtoa tuli mieleen eli just säädöt tai kiihdytyspumpussa jotain mutta en kyllä tiedä miten se skulaa ylipäätään. imuvuotoa se ei ainakaan ole koska sillon jäis kierrokset leijumaan muutenkin eikö vain? kohta pääsee sitte paremmin testaileen ku tiet sulaa 8)
kurapäristelijä
Liittynyt:
31.3.2011 16:52
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut kurapäristelijä » 15.3.2012 0:24

Pelkästä pääsuuttimen koosta aika vaikea sanoa kun voi mennä aivan laidasta laitaan neulasta ja muista tekijöistä riippuen, mutta vakiona 175 tuskin ainakaan liian pieni on vaikka olisi mikä rööri.

Kierrosten leijuminen johtuu melko varmasti kaasuvaijereiden jäämisestä huonosti tankin väliin tai niiden liiasta tiukuudesta tai ohjaustangon kääntämisestä ja vaijereiden liiasta tiukkuudesta.
Tonzz
Pyörä:
Kota
Liittynyt:
29.1.2009 18:28
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Tonzz » 27.3.2012 14:50

Miks porukka on laittanu näihin flektejä? Kuumeneeks noi muka hirveesti esim stunttailussa?
Epoksi
Pyörä:
TT600R
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
12.1.2005 8:06
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Epoksi » 27.3.2012 18:19

Tonzz kirjoitti:Miks porukka on laittanu näihin flektejä? Kuumeneeks noi muka hirveesti esim stunttailussa?
Mitäs luulisit kun pikku vauhdeissa kikkaillaan menemään? Ajoviimaahan suurin osa pyöristä tarvii syylärille ettei lähde keittämään mikäli flektiä ei ole.
Tonzz
Pyörä:
Kota
Liittynyt:
29.1.2009 18:28
Re: ktm 450, 525

ViestiKirjoittanut Tonzz » 27.3.2012 20:37

Epoksi kirjoitti:
Tonzz kirjoitti:Miks porukka on laittanu näihin flektejä? Kuumeneeks noi muka hirveesti esim stunttailussa?
Mitäs luulisit kun pikku vauhdeissa kikkaillaan menemään? Ajoviimaahan suurin osa pyöristä tarvii syylärille ettei lähde keittämään mikäli flektiä ei ole.

Miks jotkuu on hommannu ihan normaali ajoonkin flektiä? Eikä piikkinen nyt ihan mahottomasti kuumentunu noissa hommissa. Ohan se tietyst pienempiki, mut kuitenkii.