Tervehdys foorumille. On yli vuosikymmen siitä, kun olen viimeksi kaksipyöräisellä moottorivehkeellä ajellut, ja silloinkin oli kyseessä Suzuki PV. Jostain kumman syystä nyt nostaa silti moottoripyöräkuume päätään, vaikken aiemmin ole niistä sen kummemmin ollut kiinnostunutkaan...
Eli A-korttiakaan ei ole tullut koskaan suoritettua, koska luulin silloin joskus, etten nelipyöräisiä vähemmillä pyörillä enää suostu ajelemaan, mutta niin se mieli muuttuu. Mikä lie, kolmenkympin kriisi kai nostaa päätään samaa tahtia kun pälvikalju valtaa alaa. Onneksi tässä on talvi välissä, ennen kuin voi koko kirjaimen lisäämistä aloitella, joten on hyvin aikaa kuumeilla
Mutta tosiaan, en edes tiedä millaista pyörää katselisi. Käyttö olisi lähinnä työmatka-ajoa n. 30 km/pv 80 km/h maantiellä, ja lisäksi pitempiä työreissuja pitkin Suomea. Oman twistinsä tähän tuo se, että olen ruumiinrakenteeltani siro 197 cm / 120 kg, ja lisäksi selkäni on suht helposti kipeytyvä, mikäli joutuu olemaan huonossa asennossa pitkään. Ykköskriteeri on siis mukavuus. Luotettavakin saisi olla, ettei kiinnostus lopahda jatkuviin vikoihin. Matkustajakin saisi sopia kyytiin.
Äärimmäinen suorituskyky tai huippunopeudet ovat täysin toissijaisia seikkoja minulle, haluan ehjin nahoin päivän päätteeksi kotiin lasteni luo. Kaahailu ei siis kiinnosta missään mielessä. Toki sen verran pitää potkua löytyä, että rekkojen ohitukset ei tuota ongelmia.
Minkälainen pyörä mahtaisi sopia? Hintaluokkaa en ole päättänyt, mutta ensimmäinen pyörä kannattanee olla halvemmasta päästä, ettei kiinnostuksen mahdollisesti loppuessa pala liikaa rahaa arvonalentumaan. Saako jollain 3-4 tonnilla raameihin sopivaa laitetta? Hyvin perusteltuna budjetti voi toki venyä tarpeen mukaan. Budjetin alituskaan ei haittaisi yhtään...
Alle kahden tonninkin näkyy olevan noita vähän vanhempia tarjolla pilvin pimein, mutta ostaako niissä vain huolia? Pyörän iällä ei sinänsä ole väliä, egoni kestää kyllä 80-90-lukulaisellakin ajelun, jos vain ominaisuudet täyttää em. kriteerit.