Donald79 kirjoitti:Olisi joskus kiva kokeilla kuinka monta tuntia pyöriä tai varusteita saisi ihmetellä ennen kuin joku tulee kysymään "kuinka voin palvelella?".
Pitäisi tietysti aina muistaa, että meitä
asiakkaita on erilaisia ja myyjän on osattava arvioida tätä.
Itse olen sellainen asiakas, että haluan
ehdottomasti olla rauhassa liikkeissä. Mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin myyjä joka seuraa perässä eikä anna rauhassa katsella. Sitten, kun olen ostamassa, osaan kyllä hakea sen myyjän sieltä tiskiltä. Teen perusteelliset pohjatyöt tuotteista itse valmiiksi ja myyjän osuudeksi riittää kassakoneen käyttäminen. Olen keskustellut asiasta parin kaverin kanssa, ja he ovat täsmälleen samanlaisia kuin minäkin.
Toki mp-liikkeissä voi joskus myyjääkin tarvita, jos tarvitsee lisätietoja jostain pyörästä. Mutta yleensä ei, varsinkin kun itselläni on yleensä paljon paremmat tiedot katsomastani tuotteesta kuin sillä myyjällä. Näin varsinkin viihde-elektroniikan suhteen, mutta helposti myös mp-liikkeissä.
Näin ollen itse annan täydet pisteet kaikille kaupoille, joissa ei turhaan ahdistella. Jos myyjä tulee kysymään, voiko palvella, on tärkeintä seuraava lause: "Katsele vain rauhassa ja kun tulee kysyttävää, nykäise hihasta". Tämän osaisin kyllä tehdä sanomattakin, mutta tuntuu toki ihan hyvältä. Sen sijaan esim. kerran sama myyjä tuli kolme kertaa muutaman minuutin väliajoin kysymään "Ja minkaslaista??" - ihan kuin joka kerran olisi ollut uusi asiakas kyseessä...
Asioin yleensä aina supermarketeissa pienten liikkeiden sijaan, silloin kun tuotevalikoima sen mahdollistaa. Saa miettiä rauhassa vaikka viisi tuntia, eikä kukaan hengitä niskaan "otatko vai etkö". Ja todellakin, Suomessa voi olla erilaista mutta passaa meikäläiselle hyvin (tosin vieläkin liikaa palvelevat minun makuuni). Pahin esimerkki vastakkaisesta (eli siitä hyvästä palvelusta) tapahtui Lontoossa, kun kenkäkauppaan astuttaessa kolme(!) myyjää tuli yhtäaikaa kumartelemaan viereen - heitin samantien u-käännöksen ja kiirehdin ulos, toki kohteliaasti hymyillen...
Ostin pyörän viisi päivää sitten. Täydet pisteet myyjälle, joka tajusi antaa tilaa. Katselin pitkään, kysyin pari kysymystä. Sitten pyysin koeajoa, ja tunnin päästä olikin kauppakirjojen teon aika. Jos olisi ollut kärppänä mukana pyörivä myyjä, niin liikkeeseen olisi jäänyt.
Asian & American cars / bikes only.