Supermotot

ristola
Liittynyt:
5.4.2010 18:49
Supermotot

ViestiKirjoittanut ristola » 5.4.2010 19:18

Minkälaisia kokemuksia porukoilla on supermotoista? Kiikarissa ollut Husqvarna sm pääasiassa. Onko mitä eroa sm ja sm r mallin välillä, vai onko puhtaasti samasta mallista kyse? 2008-2009 vm. ollut kiikarissa, esiintyykö näissä lastentauteja?

Toinen mikä on kiinnostanut olisi Ktm exc mallit, mutta taitaa olla aika huoltotiheä kadulla ajettaessa? Taitaa olla mukavan ketterä ja kevyt pyörä kadulla ja pääsisi myös metsään ajamaan.

Entä yleisesti nelitahdin huolto? Aiemmin ollut 2tahti Hva wre alla. Onko männänvaihto esim paljon monimutkaisempi toimenpide ja mitenkäs muut perus huollot? Muutenkin kokemuksia olisi kiva saada yleisesti puolesta ja vastaan ja muistakin smotoista mietteitä.
bjrk
Pyörä:
cbr 1000rr 08 , Kawasaki 450
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
15.4.2009 12:07

ViestiKirjoittanut bjrk » 6.4.2010 11:37

Älä ihmees osta mitää ktm jos haluut erottuu joukost, niitä pyöriähän tulee vastaan joka nurkassa nykyään. Eikä nois ktm pyöris oo sen tiheemmät huoltovälit kuin muissakaan supermotoissa. 2009 smr:ssä on kai ollu joku ruiskuvika...
suosittelen husqvarna/husaberg vaikka noista löytyy vähemmän varaosaa kuin ktm. Aprilia SXV olis myös makee (tehokkain) mut niis kuulema paljo vikoja ainaki vanhemmissa malleissa
snuarrow Moderaattori
Pyörä:
r1100s
Liittynyt:
7.4.2003 15:48

ViestiKirjoittanut snuarrow » 6.4.2010 17:04

on tiettyjä syitä minkä takia ktm on yleisin.

kaikista paskoista vähiten paskoja tuppaavat olemaan.
Miggor
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
10.11.2007 12:28

ViestiKirjoittanut Miggor » 6.4.2010 22:04

ktm:n yleisyyteen vaikuttaa varmasti myös helppo varaosien saanti Suomessa. En usko, että Husqvarna,Husaberg,TM tai Gas gas olis yhtään kotaria huonompia. Voi hyvin olla paljon parempiakin.

Kotari on kuitenkin se turvallisin vaihtoehto. Oikeestaan kaikki osat saa suoraan hyllystä ja tarvikeosia on todella hyvin saatavilla. TM:n kohtaloks muodostuu puron varaosien hinnottelu. TM on pyöränä pätevä ja monen suusta kehuja oon kuullu, ei oo kiva vaan maksaa varaosista tuplahintaa :| Massasta tosin erottuisit "sinisellä kiiturilla" varmasti. Helvetin hienojahan noi temmin smotot on!

Hussen ja Husabergin varaosien saanti on lähivuosina parantunu huomattavasti. Uusissa husseissa esim. kahvat on samat kun kotarissa. Ne saat siis ainakin nopeesti jokaisen kaatumisen jälkeen. Tarvikeosia ei kauheesti viä hyllystä löydy, mutta tilaamalla saa osia nopeesti, eikä hinta oo mikään hirvee. (Esim. honda crf 450 imukaula makso tarvikkeena 48€, husqvarna 510 smr alkuperäinen 25€)

Gas gasista en sen enempää tiedä. Endurotouhuissa ilmeisesti ihan pätevä härveli, kun niitä siellä paljon ajaa. Liekö harvinaisuuden syynä maahantuojaverkoston puutteet/ resurssipula?


Eli jos halut kadota massaan ja ajaa miittingeissä 30 samanlaisen pyörän viereen osta ktm exc. Jos halut vähän erottua osta husse,gas gas,husaberg tai jotain muuta vähän harvinaisempaa. Ja jos oikeen halut repästä, niin tee vaikka Shercosta smoto ;)
tonoo
Pyörä:
Fillari..
Paikkakunta:
Kerava Hoods
Liittynyt:
18.8.2008 13:39

ViestiKirjoittanut tonoo » 11.4.2010 2:08

Kertokaas onko kannattavempaa ostaa drz 400 vai 450cc wrf ?? Paljonko on kummassakin tehoa siis tt ja sen tiiän et vissii toi drz on vähn niinkuin katupelmpi kuin wrf. Ajelen simmosisa 30km lenkkejä päivässä :D
Tsekkaa ilmotukset!
Telttis
Pyörä:
zx6r
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
2.10.2007 17:32

ViestiKirjoittanut Telttis » 11.4.2010 10:31

Vissiin se wrf on hiiren verran kiukkusempi kun drz (kevyempi?), ja mun mielestä tyylikkäämpi mutta toisaalta drz on HUOMATTAVASTI huoltovapaampi kun se ei oo ns. kisaenska. Suosittelen kyllä derziä jos jotain pidempiä matkoja ajat.

Tehoja en kovin tarkkaan tiedä mutta molemmissa vissiin jotai 40-50 hv välillä että tuskin se siitä tehosta jää kiinni :roll:
_KTM
Liittynyt:
9.11.2008 9:46
Husqvarna

ViestiKirjoittanut _KTM » 17.5.2010 23:11

Saako tuollaisen husqvarna smr 510 katsastettua kevyt moottoripyöräksi jos vaan kuristaa tarpeeksi?
Brói
Pyörä:
-tön
Paikkakunta:
Vanda
Liittynyt:
27.3.2006 18:03

ViestiKirjoittanut Brói » 17.5.2010 23:12

_KTM kirjoitti:Saako tuollaisen husqvarna smr 510 katsastettua kevyt moottoripyöräksi jos vaan kuristaa tarpeeksi?

ei saa. kevyt moottoripyörässä saa olla maksimissaan 125cc.
_KTM
Liittynyt:
9.11.2008 9:46

ViestiKirjoittanut _KTM » 17.5.2010 23:27

No saako moottoripyörää ajaa a1 kortilla jos se on alle 11 kw?
Vesmo
Paikkakunta:
Espoo/Tre
Liittynyt:
6.10.2007 23:49

ViestiKirjoittanut Vesmo » 18.5.2010 10:23

_KTM kirjoitti:No saako moottoripyörää ajaa a1 kortilla jos se on alle 11 kw?


Edellisessä viestissähän brói melko selvästi sanoi, että kevarissa saa olla max.125cc.
jansmakko
Pyörä:
mennyttä kalua
Paikkakunta:
Lempäälä
Liittynyt:
20.6.2008 21:48

ViestiKirjoittanut jansmakko » 26.6.2010 19:38

Telttis kirjoitti:Vissiin se wrf on hiiren verran kiukkusempi kun drz (kevyempi?), ja mun mielestä tyylikkäämpi mutta toisaalta drz on HUOMATTAVASTI huoltovapaampi kun se ei oo ns. kisaenska. Suosittelen kyllä derziä jos jotain pidempiä matkoja ajat.

Tehoja en kovin tarkkaan tiedä mutta molemmissa vissiin jotai 40-50 hv välillä että tuskin se siitä tehosta jää kiinni :roll:


Millasias nää isommat nelarikisapyörät o? Eli kuinka usein pitää huoltaa ja miten? Ei siis oo kokemuksia ku kakstahtipyöristä. Olis enskesäks idea hankkia isompi smoto/enduro joten aattelin alkaa kattelee ja selvittää asioita jo.
-Riuku-
Pyörä:
Ktm 400 exc
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
8.7.2006 12:38

ViestiKirjoittanut -Riuku- » 27.6.2010 11:42

jansmakko kirjoitti:
Telttis kirjoitti:Vissiin se wrf on hiiren verran kiukkusempi kun drz (kevyempi?), ja mun mielestä tyylikkäämpi mutta toisaalta drz on HUOMATTAVASTI huoltovapaampi kun se ei oo ns. kisaenska. Suosittelen kyllä derziä jos jotain pidempiä matkoja ajat.

Tehoja en kovin tarkkaan tiedä mutta molemmissa vissiin jotai 40-50 hv välillä että tuskin se siitä tehosta jää kiinni :roll:


Millasias nää isommat nelarikisapyörät o? Eli kuinka usein pitää huoltaa ja miten? Ei siis oo kokemuksia ku kakstahtipyöristä. Olis enskesäks idea hankkia isompi smoto/enduro joten aattelin alkaa kattelee ja selvittää asioita jo.
Öljyä vois vaihella kadulla suunnilleen 10 tunnin tai 500 km välein. Öljynsuodattimet joka toisella öljynvaihtokerralla. Venttiileiden säätö 25 h välein suunnilleen. Monet tekee täyden konerempan 200 tunnin kohalla, eli uutta mäntää, nokkaketjua ja koko koneen laakerointia luvassa silloin.

Pakko pätee vielä, telttis ei se dr-z ainakaan kevyempi oo. :D
Juhixx
Liittynyt:
25.5.2008 20:49

ViestiKirjoittanut Juhixx » 27.6.2010 16:44

dr-z lukemani perusteella laiska ku mikä ennen kuin vaihtaa (jos nyt vaihtaa) putken ja isomman kaasarin.

Paljos noissa isommissa smotoissa on männän vaihtoväli ja millasilla kilometreillä kannattaa jo konettakin ruveta uusimaan? Ja paljonhan tollaset lystit maksaa suunnilleen? Ens talvena ajatellu vähän pyörää kattella jos rahat riittää ja erityisesti tuo BMW G650 Xmoto näyttää omaan silmään helvetin hienolle kun sen modaa ekana näyttämään smotolta. Tehoissahan tuo häviää kotareille ja muille kilpavekottimille, mutta aika pitkä huoltoväli taitaa olla noissa katuajamiseen tarkoitetuissa smotoissa?
Messico
Pyörä:
husq 450SMR
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
21.11.2006 15:28

ViestiKirjoittanut Messico » 28.6.2010 18:54

Kannattaa käydä kokeilemassa eri pyöriä, mikäili mahdollista. Itse pääsin kokeilemaan ja siksi päädyin 530 exc-r & supermoto vanteet. Makuasioita, ja pyörien välillä on eroja.. Husaberg 450 (2 eri omistajalta), yamaha wrf 450, husqvarna 510 @ 530cc testanneena.

Hyvin itselläni on nuo itävaltalaiset kestäny, ei mitään moitittavaa paitsi iskarista voisin sanoa pari pahaa sanaa kun vakiona turhan löysä ja sadan käyttötunnin jälkeen perä on kunnon low-rider. Osia saa ja helppo päästä eroon tarvittaessa suurehkon kysynnän vuoksi.
Crebl-
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
18.7.2003 21:47

ViestiKirjoittanut Crebl- » 29.6.2010 7:44

Olisi kiikarissa -08 Husaberg FS 550. Liekkö kellään kokemusta, tyyppivikoja tiedossa tms?