Kawasaki Gpz 500s

cosh
Pyörä:
kawasaki gpz 500s -93
Liittynyt:
7.2.2010 16:58
Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut cosh » 14.3.2012 19:20

Hei.

En löytänyt k.o pyörämallille juuri mitään juttua täältä. Olisin erittäin mielissäni, jos tänne saataisiin "alan harrastajat" kertomaan ja jakamaan kokemuksiaan.

Itselläni tuli pyörä hommattua vuosi sitten, koko kesän kilometrit jäi johonkin kahteentuhanteen säälittävään kilometriin. Remonttitunteja tuntui olevan taas loputtomiin. Piti nimittäin sattua niin, että viime aikoina vähälle ajolle jäänyt pyörä halusi tuoda heikot puolensa esiin. Kaikki perushuollotkin piti tehdä muutaman huolimattoman vuoden edestä...

Magneeton vauhtipyörähän se otti ja levisi, samalla rikkoen staattorin ja startin osia...
Tähän onneksi sai uudet osat ja matka jatkui.

Valitettavasti uusi vika oli jo tulossa.

Syksyllä ajot loppui siihen, kun pyörä kulki 200m kerrallaan. Syyksi epäiltiin viallista polttoainehanaa (vanhat,fuskaavat tiivisteet). Nyt jää nähtäväksi miten käy kun korjaa tämän paikan.

Ajokautta odotellessa :)
]tomi[
Liittynyt:
10.10.2008 20:41
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut ]tomi[ » 6.4.2013 14:44

Tuli tosiaan tommonen Gpz 500s hankittua.

Semmosta ongelmaa ois muiden ohella että ilmansuodattimen liitoskumit on kovettuneet, eivät ylety enää kaasarin perään asti.

Eikä noita kumikappaleita tunnu mistään saavan niin joutuisikohan tuon pärrän säätämään uudelleen jos laittaisi vaikka pipercrossin suodattimet vakioputsarin sijaan?
cosh
Pyörä:
kawasaki gpz 500s -93
Liittynyt:
7.2.2010 16:58
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut cosh » 8.4.2013 18:05

]tomi[ kirjoitti:Tuli tosiaan tommonen Gpz 500s hankittua.

Semmosta ongelmaa ois muiden ohella että ilmansuodattimen liitoskumit on kovettuneet, eivät ylety enää kaasarin perään asti.

Eikä noita kumikappaleita tunnu mistään saavan niin joutuisikohan tuon pärrän säätämään uudelleen jos laittaisi vaikka pipercrossin suodattimet vakioputsarin sijaan?



Heh, meni vuosi, että saatiin tämä topicci käyntiin...

Tuohon kysymykseen en osaa kyllä varmaksi vastata, mutta äkkiä tuntuis kyllä, että moottori saa aivan eri tavalla ilmaa pipercrosseilla kuin vakioputsarilla. Noin radikaalin ilmansaannin muutos varmastikin vaatii seoksen säätöä.
Mitäs ne muut ongelmat on, jos sattuis olemaan vaikka samoja mitä mulla on ollut ?
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut Johnnie » 11.4.2013 23:38

]tomi[ kirjoitti:Eikä noita kumikappaleita tunnu mistään saavan

Minkäs ikäinen GPZ kyseessä? Eikö tosiaan saa tilattua alkuperäisiä? Itsellä ollut se kuva, että yleensä merkkiliikkeen kautta saa aika vanhoihinkin pyöriin osan kuin osan muutamassa päivässä...

cosh kirjoitti:Heh, meni vuosi, että saatiin tämä topicci käyntiin...

Niinpä, mutta itse puolestani ilmottaudun mukaan keskusteluun. Yksi ajokausi ja 4000 km vuoden '00 GPZ:lla takana ja toinen alkaa vappuna. Kaiken kaikkiaan viides MP-ajokausi tulossa, välissä minulla on muutaman vuoden tauko, kun vaihdoin moottoripyörät mönkijään.

Mukava pyörä on tämä GPZ 500 S (joka myös nimiä Ninja 500 R ja EX 500 D kantaa) ollut, myöhemmin lisää juttua...
Asian & American cars / bikes only.
]tomi[
Liittynyt:
10.10.2008 20:41
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut ]tomi[ » 15.4.2013 12:12

Nuo ilmanputsarin kumit jos joku minulle jostain löytäisi niin oisin kiitollinen! Semmonen pienenpieni vika tuosta vielä löytyi että vaihdelaatikko on jumissa, ainoastaan 1 ja vapaa toimii.. Mites kun jäähdytinnesteet pitäs laittaa, niin kaadanko ensin kennon täyteen ja sitten paisuntasäiliön merkkiin asti?

Edit: juu laatikko"vika" selvisi, perkeleen japanilaiset kun kyhäilee noita hienouksia... Ja jäähdytinnesteetkin on sisässä, kohta otetaan ensisavut ulos :)
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut Johnnie » 15.4.2013 23:10

]tomi[ kirjoitti:Nuo ilmanputsarin kumit jos joku minulle jostain löytäisi niin oisin kiitollinen!

Silläpä tuota vuosimallia ensinnäkin kyselin ylllä (ilmeisesti sentään 2-pyttyisestä GPZ:sta kyse tässä, kun "S":n mainitsit) ja kovasti ihmettelisin, jos ei Kawasaki-tiskiltä noita saisi. Lisäksi itse löysin heti kahdella ensimmäisellä haulla esim. Stormilta ja eBaystä moisia, että eivätpä nuo nyt ihan harvinaisilta vaikuta... ;)

juu laatikko"vika" selvisi, perkeleen japanilaiset kun kyhäilee noita hienouksia...

Jos tarkoitat Kawasakin "Positive neutral finder":ia, eli sitä että vaihde ei mene vahingossa pyörän seisoessa ykköseltä kakkoselle, niin se on kyllä aivan loistava keksintö. Monen muun pyörän kanssa on ollut ärsyttävää etsiä vapaata, mutta GPZ:ssa toimii kuin ajatus.
Asian & American cars / bikes only.
JP_89
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
12.4.2005 19:58
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut JP_89 » 16.4.2013 0:55

Taitaapa olla käytännössä sama kone kuin ER-5:ssa
http://www.mp-osat.fi/fi/varaosat/kawas ... erin-kansi

http://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M ... A-ER5-3_AA

Joten Sürmilta vaikkapa kurkut:
http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... kurkut-12/
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut Johnnie » 16.4.2013 13:26

Joo, kun puhutaan tästä uudemmasta 2-pyttyisestä GPZ 500-mallista, niin sama konehan se on. Eli, tässä nämä samaa konetta käyttävät Kawasakit:

    ER-5 (naku)
    KLE 500 (matkaenduro)
    EN 500 (custom)
    GPZ 500S eli Ninja 500R eli EX 500D (sport)

Mutta: Foorumikeskustelujen mukaan eroa olisi nimenomaan kaasareissa ja nokissa (ainakin), ja näin GPZ:sta on otettu 60 hp, kun kolmessa ensimmäisessä taitaa olla 50 hummaa.

Kuitenkin nuo kurkut näyttävät Stormin varaosanumeron mukaan olevan samat. Mutta turhahan niitä on ER-5:n tyypillä sinällään hakea, kun kerran GPZ 500S:kin löytyy suoraan, ja voi vielä vuosimallinkin valita kohdalleen vaikka varsin pitkäänhän malli pysyi muuttumattomana.


Ninja 500R at Wikipedia
Asian & American cars / bikes only.
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut Johnnie » 16.4.2013 14:02

Mielenkiintoista lueskella ihmisten pohdintoja/havaintoja tuosta 10 hp erosta. Joku mainitsee GPZ:n hyvän ilmansuodatinkotelomuotoilun yhdeksi eduksi sisarmalleihin nähden.

BikeChatForums.com: at risk of upsetting: Bringing ER-5 up to GPZ Engine spec?
Ex-500.com: Er5 vs gpz500
BikeChatForums.com: Er5 vs gpz500
BikeChatForums.com: Will a GPZ500 head and Cams fit a KLE 500 engine
Asian & American cars / bikes only.
]tomi[
Liittynyt:
10.10.2008 20:41
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut ]tomi[ » 17.4.2013 8:08

Paljon kiitoksia avusta, mutta käsittääkseni kaikki nuo linkittämänne osat ovat sylinterinkannen ja kaasuttimen välisiä kurkkuja?

Tarvisin ilmansuodattimen ja kaasuttimen välisen kurkun, ovat niin kovettuneet että niitä ei saa enää kaasuttimiin kiinni.
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut Johnnie » 17.4.2013 12:28

Olisiko se tässä kuvassa oleva osa nro. 14073: Kawasakipartshouse.com? Varaosanumero 14073-1292. Tässä parempi kuva: CMSNL.com Paikalliselta Kawasaki-varaosatiskiltä kun tilaa, niin varmaan muutamassa päivässä tulee.
Asian & American cars / bikes only.
]tomi[
Liittynyt:
10.10.2008 20:41
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut ]tomi[ » 17.4.2013 12:58

Juuri nuo.

Tuolla numerolla kun tilaan niin sopiiko nuo sitten 1990 vuoden GPZ 500s ?

Paljon kiitoksia!
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut Johnnie » 17.4.2013 13:22

Sama numero ainakin tuolla Kawasakipartshousessa on. Kannattaa myyjältä vielä varmistaa.
Asian & American cars / bikes only.
]tomi[
Liittynyt:
10.10.2008 20:41
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut ]tomi[ » 17.4.2013 16:24

Kiitos, minäpä rupean metsästämään noita jos ihan suomesta löytyisi.

Ensimmäinen testilenkki Kawalla heitetty, on se peli 8) 8)
Johnnie
Liittynyt:
5.5.2005 21:51
Re: Kawasaki Gpz 500s

ViestiKirjoittanut Johnnie » 27.2.2015 11:47

Jaahas, vajaat pari vuotta edellisestä viestistä aikaa, vieläkös jolla kulla muullakin GPZ on? :)

Itsellä lähdössä viimeistään vappuna neljäs ajokausi tällä Ninjalla, seitsemäs ajokausi moottoripyörillä yhteensä.
Asian & American cars / bikes only.