Tossa edellähän tulikin jo hyviä faktoja.
Itse kanssa pyrkinyt tekemään aina kaiken mahdollisen itse, toki enduropuolella se tavallaan on iso osa koko harrastusta.
Sen voin kyllä sanoa että viemällä pyörän huoltoon, et enää voi olla millään tavalla varma siitä mitä pyörällesi oikeasti on tehty. Pahimmassa tapauksessa olisit itse voinut pienellä perehtymisellä ja vaivannäöllä saada paremman lopputuloksen.
Esimerkki 1.
Husqvarnani perään ajettiin autolla, päätin tyhmänä jättää korjaukset kyseistä merkkiä edustavalle liikkeelle. Kaikessa mahdollisessa mentiin siitä missä aita on matalin, kalleimmat osat jätettiin vaihtamatta koska niissä oli vain naarmuja. Vino vannekehä vaihdettiin uuteen, mutta asentaja oli mallia tunari. Hän teki vanteen kahteen kertaan, ensimmäisellä kerralla kehä oli asennettu niin sivuun, että ketjut eivät mahtuneet rattaalle. Toisella kerralla edellinen asia oli kunnossa mutta kehässä oli heittoa. Pienellä opiskelulla kiristelin pinnoja ja sain kehän suoraan ihan itse. Tuolloin olin vielä tyhmä 16v kevaripoika, enkä osannut pitää puoliani.
Esimerkki 2.
Viime kesä meni ajojen osalta täysin pilalle koska vein kotarin kampiakselin erääseen crossipiireissä hyvinkin tunnettuun ja maineikkaaseen liikkeeseen. Kyseessä oli kiertokangen vaihto, jota ei normaalityökaluilla voi tehdä. Heillä oli käytössään hommaan sopivat erikoistyökalut, ja silti mokasivat homman jopa kahdella eri tavalla, tuloksena 20 tunnin ajon jälkeen lievä koneen täystuho. Purin koneen uudestaan, vein osat takaisin ja korvasivat kaiken mitä pyysin, enempää kyselemättä.
Tässä siis ne vähäiset kerrat kun olen huoltoliikkeisiin joutunut turvautumaan.
Toivottavasti en nyt pelotellut liikaa