Täälläkin olis uuden prätkän laitto suunnitelmissa lähitulevaisuudessa, mutta ei millään kiire aikataululla. Mahdollisesti ensi syksynä tai ensi keväänä. Nyt on alla GS500 Suzuki vm.-99, ensimmäinen "oikea" moottoripyöräni kevarin jälkeen. Kevari ajoista mennyt sellainen 4 vuotta ja välissä oli pari vuotta taukoo pyöräilystä.
Ja asiaan: Kuutiokuume on noussut ja Gessun tilalle pitäis saada isompi pärrä. Ajoni koostuvat lähinnä ajoittaisista 100-300km päiväreissuista, työmatka-ajosta ja muutamasta viikonloppureissusta eli ns. yleispyörästä on kyse. Kilometrejä tulee säästä, töistä yms. riippuen 5 - 10tkm per ajokausi. Hakusessa olis vähintään 1000cc katu/matka/sport -luokan vehje hintaluokassa max 6000€. Pyörän pitäis olla mahdollisimman luotettava, kestävä ja varmatoiminen matkakumppani, jota voisi pitää monta vuotta. Helppo huoltoisuus, pitkät huoltovälit ja halvat osat ois plussaa. Pienet perushuollot, kuten öljyjen, suodattimien, ilmanputsareiden vaihdot yms. teen itse, mutta isommat huollot teetätän ammattilaisilla.
Olen katsellut lähinnä 1200cc Banditeja, Hayabusia ja XX Blackbirdejä. Merkin ei ole pakko olla Suzuki tai Honda, mutta käsittääkseni ne ovat niitä luotettavimpia. Banditeja sais uudempia ja vähempi ajettuja tuohon hintaan kuin Busia ja Birdejä, lisäks Banditit on nakuja ja ilmajäähdytteisiä, joten huollot lienee helpompia tehdä itse? Lisäks tekniikkahan perustuu 80-luvun Gixeriin, joten "lastentauteja" ei pitäis olla ja se luotettavuus ja kestävyyskin parhaasta päästä? Mutta eikös Bandussa oo huoltovälit lyhyemmät kuin esim. juuri Hayabusissa?
Toisaalta taas luulen, että parin vuoden päästä alkais Banditinkin sarvissa käymään mielessä, että miltähän se tuntus ajaa oikeesti tehokasta pyörää ja laitettua alle joko Hayabusa tai XX. Eli kannattaisiko laittaa sellainen alle jo nyt ja ajaa sillä useampi vuosi? Kuinka paljon näissä kahdessa on huoltovälit? Onko tyyppivikoja? Entä paljonko kestävät kilometrejä, että minkä verran ajetun vielä uskaltaa ostaa? Birdejä näkyy +100tkm ajettujakin myynnissä, mutta myytävät Busat on enimmillään siinä 80-90tkm... Mitään Keski-Euroopan reissuja tuskin tulee lähdettyä tekemään, joten autobahnoille en pyörää ole viemässä. Eli onko turhaa ostaa sellainen tykki, jos joutuu Suomen rajoituksilla ajamaan?
Toisaalta taas V2:n vääntö ja äänet houkuttelis, mutta olen kuullut, että ne veisivät enemmän bensaa. Pitääkö paikkaansa? Siis esim. Suzukin TL 1000, SV1000 ja Hondan VTR 1000. Myös kardaaniveto viehättäis helppohoitoisuutensa vuoksi, mutta tarjonta on heikkoa sillä rintamalla. Yamaha BT 1100 taitaa olla jokseenkin ainut tuossa hintaluokassa ja siinähän on vain ~65hv, joka tuntuu varsin pieneltä lukemalta.
Mitä mieltä ootte, mikä näistä olis paras vaihtoehto? Kokemuksia, suosituksia? Muita vaihtoehtoja kuin nämä? Jään innolla odottamaan vastauksia.