Hei, onko jollain tietoa että mitä poliisit tykkää, jos 63kW pyörä on papereiden mukaan kuristettu 25kW ja sitä ajaa A2-kortilla? Koska tietääkseni se kuristus piti olla max puolet alkuperäisestä eli 31,5kW-35kW.
Trafi: A2-luokka - teholtaan rajoitettu moottoripyörä
Moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kilowattia ja joiden teho/painosuhde on enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri
Lexi kirjoitti:Sun tapauksessa voit ajella koska max.teho oli alle 70kW. Kuristettuna A2-luokkaan se pitää olla alle 35kW ja tehopainosuhde alle 0,2 kW/kgTrafi: A2-luokka - teholtaan rajoitettu moottoripyörä
Moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kilowattia ja joiden teho/painosuhde on enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri
Pyörää voidaan kuristaa niin paljon kuin haluaa, A2:selle ja pikku-a:lle. Vaikeampaahan se on kuristaa todella pienille tehoille ja poliisi kyllä huomaa jos ottaa kuristimet pois
Toki vakuutusmaksut pienenee mutta eihän se ole kiva vajaatehoisella pyörällä ajella. Siksi yleensä pyörät kuristetaan ihan siihen rajaan eli 25kW/35kW, tosin enduro/supermotopyörät pitää rekisteröidä törkeästi kuristavilla päästöhilppeillä, näin tehon ollen siellä 10kW:n seutuvilla.
Tontz kirjoitti:Itellä oli ongelmaa aiheeseen liittyen, fzr (alkup teho 67kw) kuristettiin ja penkkilapussa luki teho 33,1kw. Ekassa paikassa katsuri juurikin oli mieltä että pitäisi olla 33,5-35kw koska puolet 67 on 33,5. Sano että hommaat uuden lapun joka menee siihen väliin. Menin toiselle konttorille ja ei ongelmaa.. Poliisi pysäytti jo ja kattoi vaan että alkup teho alle 70 ja nyt alle 35 joten kaikki ok
Jagroan kirjoitti:Ajokorttilaki 386/2011 2 luku 4§: "A2, johon kuuluvat moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri; (28.12.2012/1081)"
Ajokorttilaki ja siis trafin nettisivut sanovat asian noin. Lause on hyvinkin epäselvä juuri tässä keskustelussa käytyjen asioiden suhteen.
Oma tulkinta, jos tuota nyt suoraan yrittää tulkita niin rajoitettu teho*2 saa olla pyörän maksimiteho. Eli 70kW pyörä pitää rajoittaa tasan 35kW, mutta 60kW pyörä voidaan rajoittaa välille 30-35kW jnejne. Eihän tuossa mitään järkeä ole noin tulkittuna, mutta näin asian ymmärtäisin.
Eli vanhan lain aikaan 25kW:iin kuristettua alunperin 60kW pyörää ei näinollen saisi ajaa A2-kortilla.
Toki toinenkin tulkintatapa on, jolloin maksimiteho on aina 70kW ja saadaan rajoittaa mihin tahansa 1-35kW välille. Jos asia näin olisi, olisi se tosin lakikirjaan paljon selkeämmin voitu kirjoittaa.
Jagroan kirjoitti:Ajokorttilaki 386/2011 2 luku 4§: "A2, johon kuuluvat moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri; (28.12.2012/1081)".