Jos katteessa halkeamia niin korjaustapoja monia, mutta ainakin yksi hyväksi todettu on:
1.Puhdistetaan katteen pinta liouttimella, jos muovin pinnassa maalia niin se poistetaan.
2.Muovihitsataan(sulatetaan kolvilla) halkeama yhteen tasaisesti. Tämän vaiheen jälkeen halkeaman kohdalle jää yhtenäinen ura, mikäli muovia ei ole lisätty reilusti sulatusvaiheessa. Parempi olisi lisätä muovia liitokseen sulatusvaiheessa, pitää vaan muistaa että lisättävän muovin tulee olla samaa laatua mitä katemuovi, ja sulattaa ne liitokseen. Liitoksesta tulee näin vahvempi, ja säästyy vähemmällä kittauksella. Välttämätöntä ei ole, onnistuu liittäminen pelkästään sulattamalla. Sulattaminen kannattaa tehdä sekä katteen etu- että takapuolelta.
3. Täytetään sauma lähes täyteen lasikuitukitillä(ei tarvitse kittiä olla katteen reunan tasalle, mielellään vähän vähemmän). Hiotaan kitin pinta tasaiseksi. Päälle muovikittiä, hiotaan ja kitataan niin monesti kun on täysin tasainen pinta. Sama tehdään myös katteen takapuolle. -> Mikäli saumassa ei ole suurta kitin tarvetta, voi kitata pelkästään muovikitillä.
4. Katteen takapuolelle voi leikata halkeamien ympärille lasikuitumatosta palaset, ja laminoida esim. 2-kerrosta kuitua sinne. Tällöin katteen lujuus on ainakin riittävä.
5. Kate hiotaan(tai puhalletaan) ja maalataan. That's it.
Jos tekee itse niin budjetiksi riittää:
-Purkit lasikuitu- ja muovikittiä + lastoja kitin levitykseen(voi leikata vaikka entisistä luottokorteista) ~25e
-Vesihiomapaperia esim. 180,240,400, 600, 800 ~ 10e-20e
-kolvi, mikäli ei sellaista omista 10e
-lasikuitumattoa esim. 30cmx30cm pala ja hartsia pikku purkki ~15-20e
Kaikki löytyy esim. motonetistä tai Maxi-makasiinista.
+Maalaus( maksaa tarvikkeiden verran, jos itse tekee ja on laitteet) . Maalaamoissa 1 katteen maalaus pohjatöineen paikasta riippuen lienee 100e-300e. Väri löytyy varmaan Hondan kartasta, pieni sävyero voi tulla alkuperäiseen 10v elämää nähneeseen väriin nähden, mutta tuskin silmää haittaa. Tarrasarja hommattava, jos halkeama ollut tarrojen kohdalla.
Hyvin tehtynä katteesta ei huomaa, että sitä on korjattu-> eli uudenveroinen.
Töitä teettää riittävästi, jos halkeamat isompia ja niitä on useampia. Varsinkin, jos hionta suoritettava käsin eikä kunnon hiomakonetta ole. Mutta kyllä noita silti käsin on hiottu ja hiotaan.
Mitään helpompaa ja hyvää konstia tuskin on korjaamiseen, itse en ainakaan ole yhtään moista nähnyt. Uuden katteen hinnasta sen verran, että Suzukin toisen puolen kate on n.730e uusi. Hondassakin lienee jotain vastaavaa. Niitä kannattaa kysellä maahantuojalta.