samba2 kirjoitti:Tuossa on aina ilmennyt pientä paukkumista moottorijarruttamisen yhteydessä, sekä ärsyttävää nykimista pienissä nopeuksissa (tasakaasulla jos haluaa yrittää ajaa). Sain ongelmaa jo hieman parempaan suuntaan, kun vanhan seosruuvin sain irti 1 kaasarista. (pystyin siis säätämään myös 1 kaasarin seosruuvia), mutta niin merkittävää parannusta en loppujen lopuksi saanut aikaan.
Suottaapi siis olla, että tuossa on väärän kokoiset suuttimet tai jotain vastaavaa, kun vanha omistaja siihen sliparinkin on vaihtanut. Mutta pitemmittä puheitta ajattelin jättää asian sikseen, koska olen jo oppinut elämään tämän nykimisen kanssa. Ei siis muuta kuin kovaa ajoa !
Paukkuminen moottorijarrutuksessa viittaa laihaan seokseen, jota voi korjata pilot-ruuveja avaamalla, koska silloin läpät ovat kokonaan kiinni. Toisaalta pieni pauke kuuluu asiaan riippuen kuinka korkealta alas moottorijarrulla vedättää. Taas nykiminen tai aaltoilu tasa- ja osakaasulla hiljaisissa nopeuksissa olettaen nyt että kaasuttimet ovat synkroonissa viittaisi rikkaaseen seokseen, joka on korjattavissa laskemalla neuloja esim. puolikkaan pykälän alaspäin. Suuttimia tuskin tarvitsee lähteä tässä vaiheessa vaihtamaan, koska käytös on osakaasulla. Jos taas booaa myös tuppi auki isommilla kierroksilla ja enemmän viileällä kelillä, niin sitten voi olla syytä suurentaa pääsuutinta 2-4 numeroa. Vaan jos muuten kulutuksen puolesta ok, eikä vaihtele rajusti kelistä riippuen, luulisi olevan ok.
Synkronihommissa huomattava että venttiilin säätö pitää olla ensin tehtynä ettei vaikuta mittaustulokseen.
samba2 kirjoitti:Sanokaas asiantuintijoina, että kannatteekos alkaa väänteleen mitään. Laitoin 2,5 kierrosta kaikki seosruuvit auki ja synkkasin. Ihan jees kävi, mutta ajossa huomas että käy hieman rikkaalla. Väänsin kaikkia 1/2 kierrosta aukipäin, täten kaikki ovet auki 3 kierrosta. Parani hieman, mutta vielä hitusen röpöttää. Huomaa alamäessä jos yrittää ajaa todella pienellä kaasulla tai tasasella yrittää pienellä nopeuksella ajella niin aaltoilee sillee ikävästi.
Siis: Mitä kannattaisi yrittää säätää, että tuon pienen röpötyksen saisi poijes.
Neuloja nostaa/laskea tai jotain vastaavaa mikä vaikuttaa kaasua vääntäessä heti alussa.
Ja kun kuuntelee sitä röpötystä niin se ei ole ihan tasasta vaan röp,röp,vmm.vmm,röp,röp,vmm,vmm jne... Eli pitäisi siis säätää vain kahta neulaa, jos niitä nyt sitten edes tarvii säätää D:.
Voi voi, taidan minä olla liian perfektionisti tämän asian suhteen.
Otit sitten pilottia auki päin vaikka jo valmiiksi rikkaalla? Huomaa että piloteilla säädetään lähinnä tyhjäkäynti kohdalleen, ei muuta. Ajossa ja nimenomaan hitaassa lisäsäädöt tehdään neuloilla. Kokeileppas laittaa ne pilotit takaisin 2,5 kierrosta, ja laske sitten kaikkia neuloja puolikkaalla säädöllä josko paranisi.
zero8 kirjoitti:Että onko kellään ollut vastaavaa tai jotain vinkkiä heittää mistä vikaa etsiä?! Pitäisiköhän tarkastaa hatut irroittamalla tuleeko joka tulpan päähän varmasti kipinä? Näinköhän on pyörälle tervettä ajaa illalla 70km matka takaisin kotia 3:lla pytyllä?
Edit: "Loppukesästä 2005 oikutelleeseen alipainebensahanaan (tyyppivika..) asensin stormilta tilaaman CBR1000:n korjaussarjan" vähän googlasin ja löysin tuommoisen tekstin jonkun hepun -92 cbr-tarinasta. Voisiko vika piiletä tuossa? Tankissa näkyy ruostetta, varmaan hyvä olisi pestä/puhdistaa..
Jos vika esiintyy myös tyhjäkäynnillä, tankki ylös ja irrottele koneen käydessä tulpan hattuja. Siinä kohtaa kun kone käy kolmella eikä kahdella, tiedät mikä pytty on pimeä. Tarkasta kipinä, mittaa puola ja hattu tms.
Bensahanan toimimattomuuteen tai rojuun tankissa/suotimessa homma vaikuttaa siinä vaiheessa kun laitetaan voima päälle ja virtaus ei enää riitä. Vaan jos pätkii vapaallakin, vika on sähköissä.
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZ1 -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm