Honda CBR 600 tietoja

samba2
Pyörä:
varastettu zx-9r, 10 km ajokokemus :)
Liittynyt:
9.8.2005 10:17

ViestiKirjoittanut samba2 » 9.7.2009 13:29

Dodiih. Vihdoin lähti seosruuvi irti.
http://www.motot.net/galleria/showphoto.php/photo/431688/cat/34789

Kyllä oli helpotus, kun huomas ensimmäisen kerran tuon seosruuvin liikkuvan. Mutta kyllä prkl tiukasssa oli, että en kyllä halua kenenkään muun joutuvan kokemaan samaa operaatiota.
Pikku hiljaa alkaa mopeti käymään nätisti, ettei röpettele tai nyi pahemmin kaupunki ajossa.
Vielä synkkaus niin avot (toivottavasti).
Mites olette säätäneet seosruuvit synkronointia varten?
Kaikki sen 2,5 kierrosta auki, vai 2,5 kierrosta auki paitsi keskimmäiset kaasarit 2 kierrosta auki. (tällöin keskimmäiset kaasuttimet hieman rikkaammalla ?)
-Jos ei kule nin ei kule-
maantiesika
Pyörä:
FZS1000 -03
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
28.5.2009 10:46

ViestiKirjoittanut maantiesika » 9.7.2009 13:57

Taisit kysyä tuota samaa asiaa tuolla toisella voorumilla? Ihmettelen hiukan miksi haluat hakea eri seoksia nimenomaan pilot-ruuveilla joita ne mainitsemasi seosruuvit siellä kaasuttimien sakkakupin lähimaastossa ovat, koskapa tyhjäkäyntipiirin avaaminen voi vaikuttaa (en tiedä mutta mututuntuma sanoo niin) myös alipainemittaukseen, eivätkä kaasuttimet olisi näin enää 100% vertailukelpoisia. Näet pilot piirin kautta tulee pytylle mahd. muutakin kuin pelkkää bensaa…

Jos katsot tuota asiaa virman isosta kirjasta, todennäköisimmin kaasuttimien neulat ovat siellä eri koloissa keski- ja laitapytyille, kuin myös pääsuuttimet. Tässä virityksessä on huomattavasti enemmän järkeä, koska piiri tulee suoraan sakkakupista ja sieltä imetään pelkkää löpöä.

Eli itse laittaisin kaikki pilotit täsmälleen samalla avauksella.

Ja moottoripyörän kaasuttimessa pilot-ruuvin avaaminen lisää polttoainetta, ei pienennä kuten esim. 50 kuutioisissa mopottimissa, joissa kyseessä on niinkun lisäilmaruuvi.
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZ1 -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm
stumpe
Pyörä:
Yamaha YZF 600r Thundercat
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
6.8.2005 16:14

ViestiKirjoittanut stumpe » 10.7.2009 12:06

Mulla olis jossain vaiheessa tarkoituksena tehä cebaristani naku-pyörä: etkuhäkki poies, suora tanko ja pieni maski. Tagon vaihtaminen onnistuu ja myös maskin asentaminen, mutta sähkötyöt eivät ole ihan parasta osaamis-aluettani... elikkä ilmeisesti tarttisin jonkinlaisen pienemmän mittarin... sigma? ja haluaisin varoitusvalot säilyttää... Öljyvalon, N-vaihdevalon, ja pitkien merkkivalon voisin irroittaa alkuperäisestä mittarista ja tehä tankoon niille pienen paneelin... eli kierroslukumittari ja nopeusmittari, sekä koneen lämpömittari tarttisi löytyä uudestakin mittarista... Onko teillä ehdottaa edullisia ja hyviä mittareita? ja onko tuollaiset sähkötyöt kuinka haastavia?
Tero-75
Pyörä:
Honda VFR800FI -98, Suzuki GT 125 R -76
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
21.9.2007 1:06

ViestiKirjoittanut Tero-75 » 11.7.2009 22:13

Pyörä on pc23. Kytkinkäden katkaisijakotelosta tulee kaksi abigo-tyyppiseen liittimeen päättyvää vajaa 10cm.johtoa, jotka minun pyörässäni ovat irrallaan? Mikä tarkoitus näillä piuhoilla on ollut?
turhake
Pyörä:
DRZ -07 ja pappis -82
Paikkakunta:
Lieto
Liittynyt:
31.10.2005 1:02

ViestiKirjoittanut turhake » 11.7.2009 23:21

Kertovat että pyörä on turvallista käynnistää vaihteen ollessa silmässä.
Eli jos ne olisivat kytkettynä, pyörää ei saisi käyntiin vaihde päällä ilman että kytkintä painaisi.

PS: omastani irrottelin samaiset johdot kun alkoi olla tangossa ruuhkaa. Ei haittaa toimintaa.
Turhake.kuvat.fi
Tero-75
Pyörä:
Honda VFR800FI -98, Suzuki GT 125 R -76
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
21.9.2007 1:06

ViestiKirjoittanut Tero-75 » 12.7.2009 2:44

turhake kirjoitti:Kertovat että pyörä on turvallista käynnistää vaihteen ollessa silmässä.
Eli jos ne olisivat kytkettynä, pyörää ei saisi käyntiin vaihde päällä ilman että kytkintä painaisi.

PS: omastani irrottelin samaiset johdot kun alkoi olla tangossa ruuhkaa. Ei haittaa toimintaa.

Kiitos vastauksesta.
Mulla on jossain matkan varrella nähtävästi kytkinkahva vaihtunut, siinä kun ei ole paikkaakaan noille johdoille.
Pistää harkitsemaan josko hommaisi oikeanlaisen kahvan tilalle. Ärsyttää kun joskus menee sammuttamaan pyörän, ja sit yrität taas kiireessä tempoa sitä vapaata päälle.
samba2
Pyörä:
varastettu zx-9r, 10 km ajokokemus :)
Liittynyt:
9.8.2005 10:17

ViestiKirjoittanut samba2 » 13.7.2009 10:15

maantiesika kirjoitti:Taisit kysyä tuota samaa asiaa tuolla toisella voorumilla? Ihmettelen hiukan miksi haluat hakea eri seoksia nimenomaan pilot-ruuveilla joita ne mainitsemasi seosruuvit siellä kaasuttimien sakkakupin lähimaastossa ovat, koskapa tyhjäkäyntipiirin avaaminen voi vaikuttaa (en tiedä mutta mututuntuma sanoo niin) myös alipainemittaukseen, eivätkä kaasuttimet olisi näin enää 100% vertailukelpoisia. Näet pilot piirin kautta tulee pytylle mahd. muutakin kuin pelkkää bensaa…

Jos katsot tuota asiaa virman isosta kirjasta, todennäköisimmin kaasuttimien neulat ovat siellä eri koloissa keski- ja laitapytyille, kuin myös pääsuuttimet. Tässä virityksessä on huomattavasti enemmän järkeä, koska piiri tulee suoraan sakkakupista ja sieltä imetään pelkkää löpöä.

Eli itse laittaisin kaikki pilotit täsmälleen samalla avauksella.

Ja moottoripyörän kaasuttimessa pilot-ruuvin avaaminen lisää polttoainetta, ei pienennä kuten esim. 50 kuutioisissa mopottimissa, joissa kyseessä on niinkun lisäilmaruuvi.


Tuossa on aina ilmennyt pientä paukkumista moottorijarruttamisen yhteydessä, sekä ärsyttävää nykimista pienissä nopeuksissa (tasakaasulla jos haluaa yrittää ajaa). Sain ongelmaa jo hieman parempaan suuntaan, kun vanhan seosruuvin sain irti 1 kaasarista. (pystyin siis säätämään myös 1 kaasarin seosruuvia), mutta niin merkittävää parannusta en loppujen lopuksi saanut aikaan.

Suottaapi siis olla, että tuossa on väärän kokoiset suuttimet tai jotain vastaavaa, kun vanha omistaja siihen sliparinkin on vaihtanut. Mutta pitemmittä puheitta ajattelin jättää asian sikseen, koska olen jo oppinut elämään tämän nykimisen kanssa. Ei siis muuta kuin kovaa ajoa !
-Jos ei kule nin ei kule-
turhake
Pyörä:
DRZ -07 ja pappis -82
Paikkakunta:
Lieto
Liittynyt:
31.10.2005 1:02

ViestiKirjoittanut turhake » 14.7.2009 21:25

Tero-75 kirjoitti:
turhake kirjoitti:Kertovat että pyörä on turvallista käynnistää vaihteen ollessa silmässä.
Eli jos ne olisivat kytkettynä, pyörää ei saisi käyntiin vaihde päällä ilman että kytkintä painaisi.

PS: omastani irrottelin samaiset johdot kun alkoi olla tangossa ruuhkaa. Ei haittaa toimintaa.

Kiitos vastauksesta.
Mulla on jossain matkan varrella nähtävästi kytkinkahva vaihtunut, siinä kun ei ole paikkaakaan noille johdoille.
Pistää harkitsemaan josko hommaisi oikeanlaisen kahvan tilalle. Ärsyttää kun joskus menee sammuttamaan pyörän, ja sit yrität taas kiireessä tempoa sitä vapaata päälle.

Eli nyt sulla ei käynnisty pyörä muuten kun vapaalla? jos ne liittimet on irti niin yhdistämällä ne saat mopon käynnistymään vaihteellakin.
Turhake.kuvat.fi
samba2
Pyörä:
varastettu zx-9r, 10 km ajokokemus :)
Liittynyt:
9.8.2005 10:17

ViestiKirjoittanut samba2 » 14.7.2009 23:24

Sanokaas asiantuintijoina, että kannatteekos alkaa väänteleen mitään. Laitoin 2,5 kierrosta kaikki seosruuvit auki ja synkkasin. Ihan jees kävi, mutta ajossa huomas että käy hieman rikkaalla. Väänsin kaikkia 1/2 kierrosta aukipäin, täten kaikki ovet auki 3 kierrosta. Parani hieman, mutta vielä hitusen röpöttää. Huomaa alamäessä jos yrittää ajaa todella pienellä kaasulla tai tasasella yrittää pienellä nopeuksella ajella niin aaltoilee sillee ikävästi.
Siis: Mitä kannattaisi yrittää säätää, että tuon pienen röpötyksen saisi poijes.
Neuloja nostaa/laskea tai jotain vastaavaa mikä vaikuttaa kaasua vääntäessä heti alussa.
Ja kun kuuntelee sitä röpötystä niin se ei ole ihan tasasta vaan röp,röp,vmm.vmm,röp,röp,vmm,vmm jne... Eli pitäisi siis säätää vain kahta neulaa, jos niitä nyt sitten edes tarvii säätää D:.
Voi voi, taidan minä olla liian perfektionisti tämän asian suhteen.
-Jos ei kule nin ei kule-
zero8
Pyörä:
Honda CBR 600F PC25
Paikkakunta:
Parikkala
Liittynyt:
11.7.2008 13:56

ViestiKirjoittanut zero8 » 16.7.2009 8:12

Ite en osaa sanoa nyt tohon kaasarien säätöön oikeen mitään neuvoa, mutta ajattelin avautua omasta häikästä.. Eli vaihdoin cebariin vähän aikaa sitten uudet tulpat kun alkoi starttaus olla sahausta.. No tulppien vaihdon jälkeen lähti taas palmun alta käyntiin mutta sitten ilmeni sellainen vika että alkoi pätkiä ajossa tai käymään niinkuin 3:lla pytyllä? Sytytyspuolat käytin irti tulppien vaihdon aikana että oli paremmin tilaa.

Huomasin 4. tulpanhatun jääneen vähän löysälle, mutta nyt sekin on kunnolla kiinni pohjassa asti. Sen jälkeen pyörä toimi taas vähän aikaa normaalisti mutta tänä aamuna alkoi ensin vähän pätkiä 70km matkalla ja loppumatka mentiikin sitten jo vissiin kokonaan 3:lla pytyllä... Kiihyttää kun yrittää niin ei oikein tapahdu ja välillä nytkähtelee niinkuin toimisi normaalisti mutta sitten taas röpeltää/pätkii.....

Että onko kellään ollut vastaavaa tai jotain vinkkiä heittää mistä vikaa etsiä?! Pitäisiköhän tarkastaa hatut irroittamalla tuleeko joka tulpan päähän varmasti kipinä? Näinköhän on pyörälle tervettä ajaa illalla 70km matka takaisin kotia 3:lla pytyllä?

Edit: "Loppukesästä 2005 oikutelleeseen alipainebensahanaan (tyyppivika..) asensin stormilta tilaaman CBR1000:n korjaussarjan" vähän googlasin ja löysin tuommoisen tekstin jonkun hepun -92 cbr-tarinasta. Voisiko vika piiletä tuossa? Tankissa näkyy ruostetta, varmaan hyvä olisi pestä/puhdistaa..
Smode
Pyörä:
Yamaha FZR 1000 Exup
Liittynyt:
22.7.2006 16:48

ViestiKirjoittanut Smode » 16.7.2009 15:22

Tämä nyt ei nyt ole täysin tekniikkaan liittyvä kysymys, mutta ei kellään sattuis olemaan -91 vuoden cebariin(pc25) sopivaa äänenvaimenninta myynnissä? Pitäs pyörä kilpiin saada, mutta ei mistään löydy sopivan hintasta E-hyväksyttyä änkkää tohon. Mukavaa ku kesä menee kohta ohi ja pyörä odottaa vaan tallissa pölyyntymässä :D
maantiesika
Pyörä:
FZS1000 -03
Paikkakunta:
Kemi
Liittynyt:
28.5.2009 10:46

ViestiKirjoittanut maantiesika » 16.7.2009 15:59

samba2 kirjoitti:Tuossa on aina ilmennyt pientä paukkumista moottorijarruttamisen yhteydessä, sekä ärsyttävää nykimista pienissä nopeuksissa (tasakaasulla jos haluaa yrittää ajaa). Sain ongelmaa jo hieman parempaan suuntaan, kun vanhan seosruuvin sain irti 1 kaasarista. (pystyin siis säätämään myös 1 kaasarin seosruuvia), mutta niin merkittävää parannusta en loppujen lopuksi saanut aikaan.

Suottaapi siis olla, että tuossa on väärän kokoiset suuttimet tai jotain vastaavaa, kun vanha omistaja siihen sliparinkin on vaihtanut. Mutta pitemmittä puheitta ajattelin jättää asian sikseen, koska olen jo oppinut elämään tämän nykimisen kanssa. Ei siis muuta kuin kovaa ajoa !

Paukkuminen moottorijarrutuksessa viittaa laihaan seokseen, jota voi korjata pilot-ruuveja avaamalla, koska silloin läpät ovat kokonaan kiinni. Toisaalta pieni pauke kuuluu asiaan riippuen kuinka korkealta alas moottorijarrulla vedättää. Taas nykiminen tai aaltoilu tasa- ja osakaasulla hiljaisissa nopeuksissa olettaen nyt että kaasuttimet ovat synkroonissa viittaisi rikkaaseen seokseen, joka on korjattavissa laskemalla neuloja esim. puolikkaan pykälän alaspäin. Suuttimia tuskin tarvitsee lähteä tässä vaiheessa vaihtamaan, koska käytös on osakaasulla. Jos taas booaa myös tuppi auki isommilla kierroksilla ja enemmän viileällä kelillä, niin sitten voi olla syytä suurentaa pääsuutinta 2-4 numeroa. Vaan jos muuten kulutuksen puolesta ok, eikä vaihtele rajusti kelistä riippuen, luulisi olevan ok.

Synkronihommissa huomattava että venttiilin säätö pitää olla ensin tehtynä ettei vaikuta mittaustulokseen.

samba2 kirjoitti:Sanokaas asiantuintijoina, että kannatteekos alkaa väänteleen mitään. Laitoin 2,5 kierrosta kaikki seosruuvit auki ja synkkasin. Ihan jees kävi, mutta ajossa huomas että käy hieman rikkaalla. Väänsin kaikkia 1/2 kierrosta aukipäin, täten kaikki ovet auki 3 kierrosta. Parani hieman, mutta vielä hitusen röpöttää. Huomaa alamäessä jos yrittää ajaa todella pienellä kaasulla tai tasasella yrittää pienellä nopeuksella ajella niin aaltoilee sillee ikävästi.
Siis: Mitä kannattaisi yrittää säätää, että tuon pienen röpötyksen saisi poijes.
Neuloja nostaa/laskea tai jotain vastaavaa mikä vaikuttaa kaasua vääntäessä heti alussa.
Ja kun kuuntelee sitä röpötystä niin se ei ole ihan tasasta vaan röp,röp,vmm.vmm,röp,röp,vmm,vmm jne... Eli pitäisi siis säätää vain kahta neulaa, jos niitä nyt sitten edes tarvii säätää D:.
Voi voi, taidan minä olla liian perfektionisti tämän asian suhteen.

Otit sitten pilottia auki päin vaikka jo valmiiksi rikkaalla? Huomaa että piloteilla säädetään lähinnä tyhjäkäynti kohdalleen, ei muuta. Ajossa ja nimenomaan hitaassa lisäsäädöt tehdään neuloilla. Kokeileppas laittaa ne pilotit takaisin 2,5 kierrosta, ja laske sitten kaikkia neuloja puolikkaalla säädöllä josko paranisi.

zero8 kirjoitti:Että onko kellään ollut vastaavaa tai jotain vinkkiä heittää mistä vikaa etsiä?! Pitäisiköhän tarkastaa hatut irroittamalla tuleeko joka tulpan päähän varmasti kipinä? Näinköhän on pyörälle tervettä ajaa illalla 70km matka takaisin kotia 3:lla pytyllä?

Edit: "Loppukesästä 2005 oikutelleeseen alipainebensahanaan (tyyppivika..) asensin stormilta tilaaman CBR1000:n korjaussarjan" vähän googlasin ja löysin tuommoisen tekstin jonkun hepun -92 cbr-tarinasta. Voisiko vika piiletä tuossa? Tankissa näkyy ruostetta, varmaan hyvä olisi pestä/puhdistaa..

Jos vika esiintyy myös tyhjäkäynnillä, tankki ylös ja irrottele koneen käydessä tulpan hattuja. Siinä kohtaa kun kone käy kolmella eikä kahdella, tiedät mikä pytty on pimeä. Tarkasta kipinä, mittaa puola ja hattu tms.

Bensahanan toimimattomuuteen tai rojuun tankissa/suotimessa homma vaikuttaa siinä vaiheessa kun laitetaan voima päälle ja virtaus ei enää riitä. Vaan jos pätkii vapaallakin, vika on sähköissä.
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZ1 -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm
samba2
Pyörä:
varastettu zx-9r, 10 km ajokokemus :)
Liittynyt:
9.8.2005 10:17

ViestiKirjoittanut samba2 » 17.7.2009 15:24

maantiesika kirjoitti:Paukkuminen moottorijarrutuksessa viittaa laihaan seokseen, jota voi korjata pilot-ruuveja avaamalla, koska silloin läpät ovat kokonaan kiinni. Toisaalta pieni pauke kuuluu asiaan riippuen kuinka korkealta alas moottorijarrulla vedättää. Taas nykiminen tai aaltoilu tasa- ja osakaasulla hiljaisissa nopeuksissa olettaen nyt että kaasuttimet ovat synkroonissa viittaisi rikkaaseen seokseen, joka on korjattavissa laskemalla neuloja esim. puolikkaan pykälän alaspäin. Suuttimia tuskin tarvitsee lähteä tässä vaiheessa vaihtamaan, koska käytös on osakaasulla. Jos taas booaa myös tuppi auki isommilla kierroksilla ja enemmän viileällä kelillä, niin sitten voi olla syytä suurentaa pääsuutinta 2-4 numeroa. Vaan jos muuten kulutuksen puolesta ok, eikä vaihtele rajusti kelistä riippuen, luulisi olevan ok.

Synkronihommissa huomattava että venttiilin säätö pitää olla ensin tehtynä ettei vaikuta mittaustulokseen.

Otit sitten pilottia auki päin vaikka jo valmiiksi rikkaalla? Huomaa että piloteilla säädetään lähinnä tyhjäkäynti kohdalleen, ei muuta. Ajossa ja nimenomaan hitaassa lisäsäädöt tehdään neuloilla. Kokeileppas laittaa ne pilotit takaisin 2,5 kierrosta, ja laske sitten kaikkia neuloja puolikkaalla säädöllä josko paranisi.


Minä kun luulin, että seos menee rikkaammalle jos niitä pyörittää kiinnipäin :s
Joo, nytten ovet kaikki 2,5 kierrosta auki ja synkronisoitu. Näissä vehkeissä ei ole mitään tyhjäkäynti suuttimia?
Venttiilejä olen katsellut ajokauden alussa ja näytti, että välykset olivat melkein minimissä; paitsi ykkös sylinterissä vielä ihan maximissa ( ja ykkös sylinterin kaasuttimessa tuo seosruuvi olikin ollut jumissa). Voisikos tämä seosruuvin jumissa oleminen vaikuttaa tähän, että ykkkös sylinterissä oli välykset vielä maximissa?
Kokeilen tässä joku päivä, kun jaksaa taas alkaaa purkamaan tuota, niin säätää neuloja ja katsoa miten vaikuttaa ajoon. Ja muuten kyllä mopotin pelaan ainakin perstuntumalta ihan kiitettävästi kaikilla muilla kaasun alueilla.
Kiitän, vastauksesta, mitä olen kauan yrittänyt metsästää :)
-Jos ei kule nin ei kule-
Tero-75
Pyörä:
Honda VFR800FI -98, Suzuki GT 125 R -76
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
21.9.2007 1:06
Puuduttava tärinä

ViestiKirjoittanut Tero-75 » 22.7.2009 12:54

Tuli viime viikolla ajettua parikin maantiereissua, ja kiinnitin ensimmäistä kertaa huomiota tangossa tuntuvaan puuduttavaan tärinään, joka tuntuisi alkavan n. 5500rpm (110km/h 6-vaihteella) jälkeen, ja jatkuvan ainakin tuonne 7000rpm asti. Tärinä tuntuu nimenomaan tasaisessa ajossa tai rauhallisessa kiihdytyksessä ts pieni vauhdinnosto rajoituksen muuttuessa jne, ja kaikilla vaihteilla.
Reippaammin kiihdyttäessä ei mitään outoa tunnu. Ylimääräisiä ääniäkään ei amatöörin korvilla kuulu sen enempää paikallaan kuin ajossakaan siinä määrin kun ajossa konetta kuulee. Kone myös käynnistyy, käy ja kulkee kuten ennenkin. Jälkimmäiseltä reissulta kotiin tullessa tuntui myös kuin tärinä olisi alkanut jo alemmilla kierroksilla, mutta saattaa myös mennä kuvitelman piikkiin. Alkava laakerivika, ominaisuus vai joku muu vika?
turhake
Pyörä:
DRZ -07 ja pappis -82
Paikkakunta:
Lieto
Liittynyt:
31.10.2005 1:02

ViestiKirjoittanut turhake » 22.7.2009 19:08

Itellä ainakin tangot tärisee 5trpm ylöspäin mennessä.
Vaikuttanee tosin että nykyiset cliparit on viitisen senttiä alkuperäisiä pidemmät, perus rosteriputkesta katkaistut ja ilman päätypainoja.
Taitaa olla enemmänkin ominaisuus tuo tankojen tärinä, siihen tottuu ajan kanssa.
Jos haluaa yrittää vähentää tärinää niin painavammat tankopainot tai paksummat kahvakumit voisivat auttaa.
Turhake.kuvat.fi