samba2 kirjoitti:Minä kun luulin, että seos menee rikkaammalle jos niitä pyörittää kiinnipäin
Mopon kaasareissa seosruuvi on käytännössä pelkkä lisäilmaruuvi (tylppäpäinen), joka toimii siten että rikkaammalle menee kun kiinni vääntää. On mulla ikivanhassa Bingin kaasuttimessa ollut ihan oikea seosruuvikin, joka on tyypillisesti neulan mallinen.
Moottoripyörissä puhutaan pilot-ruuvista, ja ko. piirissä suutinkin on nimeltä ’slow jet’ eli hidasajosuutin. Löytyy sakkakupista pääsuuttimen vierestä kun kaasarin ruuvaa auki. Kun ruuvia avataan, kurkun alipaine imee löpöä sakkakupista slow jetin ja pilot-ruuvin välitse kaasarin läpän etupuolelle. Jos katsot kaasarin kurkkuun, huomaat läpän alapuolella rungossa kaksi tai kolme pienenpientä reikää. Oikein säädettynä (synkronointi) ja läppien ollessa auki etummaisin näistä reistä jää puoliksi läpän etupuolelle missä alipaine ja virtaus on tyhjäkäynnillä suurin, ja syöttää bensan.
Riippuen sitten onko jompikumpi meistä tulkinnut laitteen käytöstä väärin, voit haarukoida. Sanoin että säädä neuloja alaspäin puoli lovea. Ok. Vaan jos menee sillä huonommaksi, on seuraava säätö kokoväli ylöspäin.
Seoksiin vaikuttaa myös ilmanputsarin kunto. Jos on tukkoinen, pyörä voi käydä rikkaalla sen vuoksi.
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm