Leksa kirjoitti:LC4 alkanut käyttäytymään oudosti, lista oireista ja huolloista:
Ajaessa yli 90km/h rupeaa pyörä nykimään, ja lopulta sammuu. Lähtee käyntiin hetken pyörittelyn / hetken rullailun jälkeen, ei kuitenkaan heti. Kiihdyttäessä hiljaisesta nopeudesta sammuu 120 - 130km/h välillä ja lähtee taas hetken kuluttua käyntiin.
...
Käynnistäessä moottori melko usein "jumiutuu", ja puolipuristimella avittamalla lähtee taas pyörimään, joka taas viittaa siihen että auto-puolipuristimessa olisi jotain vikaa?
Jos jollakulla ollut samoja ongelmia niin selvitin kummatkin.
Kaasuttimen viat olivat todennäköisesti yhdistelmä väärin poistettua EPC järjestelmää (Edellinen omistaja oli tukkinut väärän reiän), Väärässä asennossa olevaa TPS sensoria ja kaasuttimen kohon väärää asentoa. EPC:tä poistaessa kaasuttimen päällä oleva reikä tulee tukkia, mutta ilmanpuhdistimen puolella oleva L putki pitää jättää avoinaiseksi, ja ottaa EPC: järjestelmästä puhdistin + letku siihen. TPS sensori säädetään laittamalla jännitemittari CDI boksin keltaisen ja mustan johdon väliin. Kaasun ollessa kiinni jännitteen tulisi olla 0,8 volttia, ja täydellä kaasulla 3,88.
Automaattisen puolipuristimen toimintaan vaikuttaa huomattavasti nokka-akselin päädyssä olevan pultin momentti, liian suuri estää puolipuristimen toiminnan ja liian pieni saa puolipuristimen kilisemään tyhjäkäynnillä. Oikea momentti on 35 Nm.
Ja sitten uusiin ongelmiin: Nyt talvella tuli tehtyä koneremonttia pyörään, mutta kun löin pyörän tulille niin moottorista kuului outo sivuääni:
http://www.youtube.com/watch?v=osZuwWWPcYIEli tuommoinen hieman nakuttava ääni, joka ei ainakaan omasta mielestäni ole ominainen moottorille. Hetken pörinän jälkeen ääni vielä hieman muuttui, joka lisäsi epäilyksiä että joku on menny vikaan kasauksessa.
Venttiilinvälyksiä olen yrittänyt säädellä, sekä keinuvipujen rullat ja laakerit vaihtanut. Nokkaketjussakin on vielä kiristysvaraa. Ääni tosiaan nakuttava, niin jotenkin olettaisi että venttiileistä tulisi. En kuitenkaan itse venttiilejä purkanut / vaihtanut koneremontin alla, ja moottori siis toimi ennen remonttia. Remontissa tuli vaihdettua mäntä + laakerit alakerrasta.
Ideoita mitä tutkia seuraavaksi? Vai voisiko kone kolista noin paljon sisäänajosta?