treemer kirjoitti:Cebaria kattomassa ekaksi pyöräksi. Vähän vanhempaa mallia 90 luvun tuotosta, kilometrejä n. 50tkm ainakin.
Mitä kannattaa huomioida?
-Nokkaketjun ja sen kiristimen kunnosta ei ole muuta tietoa myyjällä kuin että ei pidä ääntä kylmänä eikä lämpimänä. Venat kuulemma säädetty pari vuotta sitten.
-Millasta ääntä nuo pitää jos pitävät? Nakutusta ? (itsellä ei juurikaan kokemusta, yritän saada kattavan kokemuksen täältä
)
- Ajossa (vaihteet, nykimiset yms.)
-Tyhjäkäynnillä
-Mistä etsiä vuotoja
-Mitä kriittisempiä paikkoja tässä menopelissä on?
-Tyyppiviat?
Mitä esim näiden kohdalla kannatta huomioida, ja miten vakavasti ottaa mahdolliset nykimiset, tyhjäkäynnin heilahtelut yms.?
Kiitos !
600 CBR on niin pomminvarma laite, varsinkin noilla sisäänajokilometreillä, että siitä saa vikoja etsimällä etsiä, mutta katso nyt ainakin seuraavat asiat.
-venynyt ketju tai kulunut kiristin aiheuttaa ketjun hyppimistä, joka pitää rallattavaa ääntä, samantyyppistä kuin jos fillarissa on ketjut löysällä. Vaikea selittää mutta kyllä sen kuulee. Jos myyjä sanoo ettei pidä ääntä niin todennäköisesti on kunnossa, asia kun on käytännössä mahdoton salata millään kikka kakkosella.
- vaihteet pitäisi mennä päälle ongelmitta. Kuitenkaan liian varovainenenkaan ei vaihtamisessa saa olla, tai varmasti löydät ns. välivapaan jostain välistä. Mitään nykimisiä tai pätkimisiä ei pitäisi ajossa ilmetä jos kaikki on kunnossa.
-Mitään tyypillisä vuotopaikkoja ei ole, vaan koneen pitäisi olla joka puolelta kuiva. Toki jos öljynsuodattimen alapuolelta löytyy öljyä, on vika pikemmin suodattimessa kuin mopossa. Myöskään mitään kriittisiä paikkoja tai tyyppivikoja ei pahemmin ole. Ainoana aiemmin mainittu jakoketju ja sen kiristin. Kannattaa sen sijaan katsoa pyörän yleisilmettä ja kulutusosien kuntoa, ne kertovat vanhassa pyörässä paljon.