Kokemuksesta:
Kuristus vanhoissa pyörissä tulee useinmiten kaasarin kurkkuihin, käytännössä uudet kurkut joihin on lyöty prikat sisälle.
Katsastuskonttorilla katsari kurkkaa vain paperia joka kurkkujen mukana on tullut ja toteaa että ovat paikallaan, sen jälkeen ei itsellä ole niitä kukaan sielä kaivannut, ruuvit vain tiukkaan.
Sitten poraat kurkun sisällä olevan prikan auki, tämä siksi että kurkuissa on usein ulkopuolella lappu tai kilpi josta näkee että on 25kw kurkku.
Poliisi voi avata katteet ja katsoa että kurkuissa lukee 25kw, mutta en ole koskaan kuullut että olisivat ruvenneet niitä avaamaan ja sisälle katsomaan, taikka dynottamaan, mikäli et nyt porhalla 250 tutkaan.
Vakuutusyhtiötä ei ole koskaan kiinnostanut ainakaan meillä että mitä pyörässä on oikeasti tehoa, kunhan et onnistu halkaisemaan henkilöautoa kahtia sillä pyörällä.
Tuota hieman uudemmissa yleensä ollut kaasukahvan liikettä rajoittamalla, tämän kiertämiseksi joutuu jo hieman kikkailemaan koska tienpäällä poliisi voi todeta että kahva kääntyykin enemmän kuin otteessa ilmoitetun 1/4 tms.
Uusissa taas helppo kiertää, kun kuristus tehdään moottorinohjausyksiköllä. Eli täystehoisen kartat sisään eikä voi ulkoapäin todeta onko 25kw vai ei.
Aikanaan poliisi pysäytti kun oli täysitehoinen papereilla pienellä A kortilla 500cc pyörä alla, kyseli vaan että paljonko on tehoa kun "rekisteriote unohtui kotiin". Ja eihän siellä toisessa päässä radiosta ymmärrety kertoa että paljonko on ilmoitettu teho. Toivotteli vain turvallista matkaa
PS On muuten aivan päättömiä nämä rajoituspykälät.
Vaikka se jannu voikin olla nuoruuttaan vielä hieman laho päästään joka päästelee laittomasti täysitehoisella 600 menemään kahden vuoden kevarikokemuksella, hallitsee tämä kuitenkin sen pyörän 10x paremmin kuin se 50 villityksissä ensimmäistä kertaa pyörällä ajava patu, joka ostaa isoimman tykin mitä isoa mersuaan vastaan vain saa.
Sitten väännetään shortseissa ja teepaidassa busan tai muun kahvaa suu vaahdossa, hienostihan se jawa sillon nuoruudessakin meni kuten se iso maasturimersukin lähti kun survasi pohjaan vaan, sitten vaimo ja lapset ihmeissään kun kaveria kerätään lapioilla sieltä täältä säkkiin.
Paljon fiksumpi välimalli olisi se, että esim 2 vuotta kusiaisella tai mikäli pitää tehojen mukaan mennä, sillä 80kw vehkeellä ajettuaan saa siirtyä isompiin, se kun on näissä sporteissa usein se kynnys... kusiainen kun ei normaalioloissa lähde lapasesta pelkästään kaasua vääntämällä, seiskapätkät ja isommat tuppaavatkin sitten jo tulemaan ylös tai lähtemään sivulle jos vähänkin varomattomasti luukuttaa.