helppoa kun tietää mitä tekee, laittaa osat taltee ja järjestykseen. remontin jälkeen ei tule jäädä yhtään ylimääräistä osaa siihen puhtaalle pöydälle.
purat niin paljon (irrotat sen ilmanputsarikotelon uudestaan), että saat venttiilikopan irti. sitte rakotulkkia venttiilikuppien ja nokkien väliin (pyörittelet esim startilla konetta jotta saat aina mitattavan sylinterin yläkuolokohtaan). mikäli välykset on poissa haarukasta (yleisesti imunokassa 0.1-0.2mm ja pakopuolella vähän enemmän, tarkat arvot kertoo esim kuukle). tulee nokka-akselit irrottaa ja vaihtaa säätöpalat venttiilikuppien sisään. sitte ku vekotinta alkaa niputtaa, ni eroten 2 tahdeista, tulee nokkien ajotukset laittaa jämptisti kohdilleen.
mikäli tulee tarvetta irroittaa nokka-akselit, tulee ihan alkuun selvittää missä ajoitusmerkit on, opetella pyörittämään kone siihen kohtaan jossa ne täsmää ja vasta sitten, kun tämän osaa, voi irroittaa nokat. ne irtoo ja menee paikalleen nokkaketjun kiristimen ja ohjausmuovien irrottamisen jälkeen. ketjuun kannattaa laittaa esim rautalanka, ettei se tipahda koloon. sitte ku testaat onko ajotukset kohdillaan, yleensä ei ekalla osu. pitää muistaa aina ruuvata ketjunkiristin paikalleen, muuten heittää häränvittua joka kerta kun pyörität kampiakselia. kampiakselia voit pyörittää esim räikällä sen oikeanpuoleisesta päätymutterista myötäpäivään.
osien järjestystä ei saa muuttaa, eli sitä mukaa ku purat ni laitat pöydälle sellasee järjestykseen että osaat laittaa ne takasin samoihi paikkoihin.
erikoistyökalut mitä tarviit:
-puhtaan pöydän
-paperia ja kynän millä merkkaat mikä pala oli missäki venttiilissä
-rakotulkki
-mikrometri tai 0.02mm tarkka mauseri mikäli säätöpaloissa ei ole merkintöjä.
-loogista päättelykykä.
-teetä aina kun tulee tenkkapoo, kahvi tai olut ei kelpaa.
ensikertalaisena mikäli säädettävää ei löydy, onnistuu operaatio päivässä. mikäli säädettävää, kestää vähä pidempään.