Morjens.
Hieman ongelmaa pyörän kanssa, tässä vähän taustatietoa:
pyöränä on siis -91 Honda CBR 600F, 62tkm ajettu yksilö. Pyörään on öljyt, suodatin ja nokkaketjun kiristin vaihdettu viime vuoden huhtikuussa. Talven seisonut tallissa, noin kuukauden välein käynnistelty. Vioden ensimmäinen, pieni ajelu (~50km) oli huhtikuussa, ja erinäisten kiireiden takia vasta tänään seuraavan kerran. Aika vähällä ajolla ollut siis. Tänä vuonna ei vielä öljyjä tai suodinta vaihdettu (hyllyssä olis, mutta kun ei ehri...)
Huomasin jo huhtikuussa ajaessa, että pyörä röpöttää. Alhaisilla kierroksilla hieman pätki kiihdytyksessä, ei kuitenkaan isosti silloin. Tänään lähdin ajamaan, ja huomasin selkeää pätkimistä kiihdytyksessä 2000 - 4000 kierroksilla. 4000+ kiihdytys meni pätkimättä. Kun olin jonkun aikaa ajanut, ja olin pysähtymässä risteykseen, pyörä sammui kun kytkiminen painoin pohjaan. Käynnistyi tietty heti uudelleen, kun päästin kytkimen vaihde päällä. Olin vähän säätänyt tyhjäkäyntiä pihasta lähdettäessä, joten ajattelin johtuvan siitä. Pysähdyin, säädin jälleen tyhjäkäynnin kuntoon, ja jatkoin ajoa. Pyörä kuitenkin sammui uudelleen samalla tapaa, sekä myös pätkiminen ja röpötys yleisesti tuntui pahenevan.
Ajoin kotiin, ja pyörä sammui jälleen pihaan, kun pysähdyin. Koitin käynnistää, ei lähtenyt. Käynnistin, annoin samalla kaasua, lähti käymään mutta kävi vain hetken. Tämän jälkeen pyörä oli muutaman minuutin paikoillaan, työnsin sen talliin ja koitin vielä käynnistää. Jonkin aikaa sai käynnistellä, mutta lähti lopulta käymään. Tässä vaiheessa myös nokkaketju rallatti todella kovaäänisesti, aiemmin on kuulunut lähinnä silloin, kun pyörä on ollut kylmä, eikä silloinkaan noin kovaa. Pyörä sammui taas tyhjäkäynnin puutteeseen lopulta.
Itse ongelma on siis se, että pyörä pätkii kiihdyttäessä, ja sammuilee lämpimänä. Röpöttää myös selvästi, tyhjäkäyntikin on todella vaihtelevaa. Nokkaketju rallattaa kovaäänisesti, myös lämpimänä, vaikka kiristin vaihdettu viime kesänä.
Voiko finaalissa oleva nokkaketju (60tkm kohdalla taitaa näissä olla vaihtokunnossa? En usko, että tähän on sitä vaihdettu, olen itse ostanut pyörän noin 60500km ajettuna) oireilla näin, vai onko kaasari täynnä tukkoja vähästä ajosta (bensat olleet sisällä kokoajan). Onko pahimmassa tapauksessa käynyt jotain isompaakin, esim. jako hypännyt viallisen nokkaketjun takia, vai toimisiko pyörä silloin näinkään "hyvin"?
Hieman ongelmaa pyörän kanssa, tässä vähän taustatietoa:
pyöränä on siis -91 Honda CBR 600F, 62tkm ajettu yksilö. Pyörään on öljyt, suodatin ja nokkaketjun kiristin vaihdettu viime vuoden huhtikuussa. Talven seisonut tallissa, noin kuukauden välein käynnistelty. Vioden ensimmäinen, pieni ajelu (~50km) oli huhtikuussa, ja erinäisten kiireiden takia vasta tänään seuraavan kerran. Aika vähällä ajolla ollut siis. Tänä vuonna ei vielä öljyjä tai suodinta vaihdettu (hyllyssä olis, mutta kun ei ehri...)
Huomasin jo huhtikuussa ajaessa, että pyörä röpöttää. Alhaisilla kierroksilla hieman pätki kiihdytyksessä, ei kuitenkaan isosti silloin. Tänään lähdin ajamaan, ja huomasin selkeää pätkimistä kiihdytyksessä 2000 - 4000 kierroksilla. 4000+ kiihdytys meni pätkimättä. Kun olin jonkun aikaa ajanut, ja olin pysähtymässä risteykseen, pyörä sammui kun kytkiminen painoin pohjaan. Käynnistyi tietty heti uudelleen, kun päästin kytkimen vaihde päällä. Olin vähän säätänyt tyhjäkäyntiä pihasta lähdettäessä, joten ajattelin johtuvan siitä. Pysähdyin, säädin jälleen tyhjäkäynnin kuntoon, ja jatkoin ajoa. Pyörä kuitenkin sammui uudelleen samalla tapaa, sekä myös pätkiminen ja röpötys yleisesti tuntui pahenevan.
Ajoin kotiin, ja pyörä sammui jälleen pihaan, kun pysähdyin. Koitin käynnistää, ei lähtenyt. Käynnistin, annoin samalla kaasua, lähti käymään mutta kävi vain hetken. Tämän jälkeen pyörä oli muutaman minuutin paikoillaan, työnsin sen talliin ja koitin vielä käynnistää. Jonkin aikaa sai käynnistellä, mutta lähti lopulta käymään. Tässä vaiheessa myös nokkaketju rallatti todella kovaäänisesti, aiemmin on kuulunut lähinnä silloin, kun pyörä on ollut kylmä, eikä silloinkaan noin kovaa. Pyörä sammui taas tyhjäkäynnin puutteeseen lopulta.
Itse ongelma on siis se, että pyörä pätkii kiihdyttäessä, ja sammuilee lämpimänä. Röpöttää myös selvästi, tyhjäkäyntikin on todella vaihtelevaa. Nokkaketju rallattaa kovaäänisesti, myös lämpimänä, vaikka kiristin vaihdettu viime kesänä.
Voiko finaalissa oleva nokkaketju (60tkm kohdalla taitaa näissä olla vaihtokunnossa? En usko, että tähän on sitä vaihdettu, olen itse ostanut pyörän noin 60500km ajettuna) oireilla näin, vai onko kaasari täynnä tukkoja vähästä ajosta (bensat olleet sisällä kokoajan). Onko pahimmassa tapauksessa käynyt jotain isompaakin, esim. jako hypännyt viallisen nokkaketjun takia, vai toimisiko pyörä silloin näinkään "hyvin"?