Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 3.8.2012 22:41

Nyt on Beta ollut vauhdissa kirjaimellisesti! :)

Röpellyksen syynä oli rikkoutunut magneetto. Kun olin vaihtanut magneeton mopo käynnistyi ekalla polkaisulla ja niin se näyttää tekevän tästä eteenpäinkin. Hieman säätämistä joutui kuitenkin tekemään kun magneetto meinasi osua sähkövermeisiin. Alin pohjalevyn ruuvi törkkäsi pohjalevyn välykset "yläasentoon" ja sitämyöten magneetto hirtti kiinni. Kaikenlisäksi tämä tapahtui ajossa, eli kun testailin pihalla, mopo vain sammui ja moottori oli lukossa, ihan kuin olisi leiponut. Ongelmaan on ratkaisu - pohjalevyä piti vähän parannella. Kuvaa alla, jos siitä nyt mitään selkoa saa. :P

Pienet testilenkit on ajeltu. Nopeusdataa ei ole vielä tarjolla eikä tästä mikään vauhtihirmu ollut edes tarkoitus tulla. Mopo on ensitestien perusteella juuri sellainen pihamopedi kuin oli tarkotus tehdä. Mopo toimii pikkukiekoilta lähtien, kiihtyy hyvin "pikkuvireiseksi", mutta kulkee pintakaasulla persarviolta kuuttakymppiä ja 11-30 väleillä jaksaa kiertää "loppuun". En vielä tiedä vauhtia, mutta kait se jotain 75kmh pintaan on. Miksikään tappivireiseksi mopoa ei pidä luulla, se ei kierrä edes yhdeksää tonnia.... ;)

Kuva

Kuva
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Waltter-Racing
Liittynyt:
28.4.2009 22:17
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Waltter-Racing » 5.8.2012 1:34

Komee mopo.

t.walde
Photobucketin galleria: http://s714.photobucket.com/albums/ww14 ... er-racing/
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 6.8.2012 20:39

Vaihdoin kaasariksi 18mm PHBG:n, unohdin laittaa sen neulan mikä tulee sinne luistin sisään. Röpötti vähä. Sit vaihdoin tyhjäk. suuttimen 50 --> 45 ja pääsuuttimen 85 --> 80. Röpötti vieläki. Sit aloin kattoo et mitä kaasarin yläkerta on syöny, ja eihän se ollu syöny mitää :D Laitoin sitte sen pajan pöydälle unhoittuneen neulan takasi, no sen jälkeen oli pikkukaasulla laihalla. Neulan prikkaa yks pykälä alespäin ja nyt sutii ja kewlii!!! :P :seko:

P.S. Tällä kertaa en työntäny mopoa talliin 8)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 11.8.2012 19:59

Olet ehkä raplaillut liikaa SHA-lorttojen kanssa, jos PeeHooBeeGeestäkin unohtu neula? ;)
Tunturi on nyt just hyvän käyttöpelin näköinen. Hanaa antaessa antaa varmaan aika pirteät soundit tolla putkella ilman vaimenninta.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 13.8.2012 22:11

En sentään SHA:n mutta PHVA:n joka on melkeen samaa kaliiperia... :|

Vähän meni perstuntumalta tehty nopeusarvio pieleen 11-30 rattailla. Ensimmäisestä testistä on aikaa jo reilusti, mutta tuolloin huiput oli 65kmh @ 6100rpm kun arvio oli 75kmh. Välit loppui kesken, joten vaihdoin 12-piikkisen eturattaan ennen tämänpäiväistä testiajoa. Toinen muutos oli kaasutin, joka vaihtui PHVA:sta 18mm PHBG:seen kuten edellisessä viestissä kerroin. Uusi tulos oli 74kmh @ 6350rpm. Jälkimmäisessä testissä isommat kierrokset vaikka on pidemmät välit. :)

Sitten seuraavaksi on vuorossa monenmoisen pikkusälän asentaminen. Kahvoja, etulokaria, takalokarin ruuveja, äänenvaimenninta ja ehkä jopa katteita kehiin. Perää ei ole korotettu vieläkään. Ehdottakaapa joitain tyyliin ja kukkaroon sopivia 370-380mm pitkiä iskareita taakse? Maalauspuuhat joutaa odottaa talvea. Tuolla pikkusälän joukossa on vielä kysymysmerkkinä männänhelman lyhentäminen. Imuajoitus on 145, joten sitä voisi olla hyödyllistä kasvattaa hiukan... Toisaalta kierrokset olis tarkotus pitää aika matalina kun ajelumoposta kyse. :)

E: nyt kun on oikein levyjarru edessä niin olis varmaan ihan hyödyllistä jos se olisi vielä toimintakunnossakin...
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 22.9.2012 23:28

Emmäoikein mitään oo tehny mutta aattelin nostaa topikin. Tai no jotain pientä väsäilin PV:seen tuossa päivemmällä. Yleensä normimeininki on ollu aika uninen, mutta kait se mopo vielä joskus liikkuu..?

PV:n runkoputki kulkee inhottavasti suoraan pakoaukon etupuolelta. Koska kunnon virityssylinterien kuuluu olla bolt-on kamaa, täytyy runkoputki kiertää jollain konstilla. Tätä varten täytyy väkertää mutkapala. Mutkapalan tekeminen aloitetaan tekemällä pakolaipan vastapala.

Kuva

Kun pakolaippa on tehty, täytyy pinnapultinreiät porailla auki ja vikitellä sylinteri istahtamaan sille tarkoitettuun koloon. Ja sinnehän se upposikin.

Kuva

Lopuksi vielä tein tollasen mallipalan kierrätysmateriaalista. Lapion varresta pakokanavaksi?

Kuva

P.S. Kyllähän mä jossain välissä tein imukaulankin mutta se on niin ruma etten kehdannut kuvaa laittaa. Laitan kuvaa sitten kun oon hionu hitsisaumat tip top kuntoon. Niin ja maalannut.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 23.9.2012 19:34

No onhan tossa sulla tapahtunut paljon enemmän kuin mun pajassa viime aikoina (kuukausina). Ihan kiitettävästi muutoksia tuossa pytyssä muuten. Mitä jos toteuttaisitkin runkoputken ohituksen katkaisemalla itse runkoputken ja tekemällä siihen reilun mutkan sivulle. Sitten ei tarviis tehdä kurvia alkukäyrään... ;)

Kissasta lisäpisteitä.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
pbt
Pyörä:
Takaa työntävä kahenlitranDohc
Paikkakunta:
Töysä
Liittynyt:
29.11.2010 23:50
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut pbt » 26.9.2012 21:24

Minkäs vehkeen sähköt täs on? Kun ei oo alkuperäne boschi :D
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 26.9.2012 22:30

Kipinät on mallia Ducati 18W, elikkäs Aquan vanhanmallin CDI sähköt. Hyvin toimii. :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Betaversio » 17.10.2012 19:12

Näitä ei vissiin lue juuri muut kuin Nalle Puch (ja Selly, jolta lienee ensimmäiset 6243 lukukertaa), mutta päivitetääs kumminkin :s

Oon tässä värkänny tuon kolmepaon kasaan. Putken taivuttelu oli aika jännää, ja mäntä otti jossain välissä kanteen yms pientä, mutta nyt sieltä on ensisavut otettu ulos. Siitä oli vissiin jotain videoakin, mutta se on niin huonolaatuista että pitää ottaa uutta kierrättelyvideoa huomenna. Härveli muuten pätkii yläkiekoilla, luulen että se johtuu rautaläpistä jotka ei oo hirveen hyviä kierroskoneissa. Epäilen että kukaan ei kumminkaan lue tätä (paitsi Selly), joten laitetaas kuvat seuraavaksi. :)

Kuva

Kuva

Kuva

Muuta asiaa mulla ei sitte tällä kertaa olekaan.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
deseiner
Pyörä:
Tunturi Supersport -82 Tunturi raaseripappa -?? Yamaha TZR 125 -90
Paikkakunta:
Imatra
Liittynyt:
18.7.2011 20:36
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut deseiner » 17.10.2012 20:07

Mie luen ainakin aktiivisesti! Hyvältä virittelyltä kyllä näyttää. Ilo seurata tälläistä työtä :P
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut jt-87 » 17.10.2012 20:54

Alkaa näitä monipakoisia PV:n koneita olla jo ihan ruuhkaksi asti :eek: Olikos tämän suhteen tavoitteita muutakin kuin saada käyntiin?
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Yam4ha
Pyörä:
Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
Paikkakunta:
Tupos
Liittynyt:
10.4.2011 13:08
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Yam4ha » 17.10.2012 21:00

Kyllähän täältäpäinkin seuraillaan, mutta eipä ole mitään järkevää kommentoitavaa. :)
Siitä vaan vääntää, oho hups..
Tsekkaa Youtube kanava, ajovideoita yms !
villlee
Pyörä:
Yamha Dt 125 ja Tunturi Tiger aqua
Paikkakunta:
Rautavaara
Liittynyt:
30.5.2011 20:40
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut villlee » 17.10.2012 21:10

Samma häär, ei oo kommentoitavaa, mutta seurataan kumminkin. :D
Detsin ja tetsarin osia: http://www.motot.net/talli/kayttaja/120032
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Tunturi DX - Muutos 2012

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 17.10.2012 21:29

Ainahan sitä ahkerasti seurataan, mutta eipä ikinä ole/keksi mitään järkevää kommentoitavaa niin mielummin olee kommentoimatta. Nyt täytyy kyllä kysyä että et vissiin pahemmin harrasta änkkiä noissa putkissa?
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista