Eli ensimmäisenä on tää mun käyttis skootteri Keeway f-act mallia 2009 joka tuli taloon viime kesän puolivälissä ja on siitä asti ollut jatkuvassa ulkonäöllisessä muutoksessa. Ottaa päähän kun en ottanut siitä kuvia siinä kunnossa kuin se oli tullessaan mutta se oli melkolailla vakio paitsi että kuraläppä oli otettu pois, laitettu minivilkut ja kilpi roikkui rautalangalla. Vehje toimi mutta oli aika puolivillaisesti kasatun oloinen, kolinaa ja räminää riitti, kateruuveja puuttui, kaasukahva oli jumalattoman jäykkä, väärät kytkinjouset jne. Korjasin nuo pikkujutut ja mopo toimii nyt erinomaisesti paitsi että mopon lämmettyä lähtee liikkeelle tosi huonosti johtuen löystyvästä vastapainejousesta. Olisi tarkoitus ostaa uusi jousi samalla kun pistän joululahjarahat palamaan krossitankoon, adapteriin ja f1 peiliin. Siistiä tulossa siis, toivottavasti .
Eli suunnitelmahan olisi että tulee se kuituperä ja yhdeksi osaksi kuidutetut takakatteet, maalaan kaikki paitsi pohjakatteen kiiltävällä metallimustalla ja vanteiden reunat vihreällä(kenties neon). Sitten jotain vihreitä yksityiskohtia, varmaan jotkut mustat tupit joissa vähän vihreää ja kenties pari noloa monsu tarraa ja pari muuta vähemmän jonnemaista tarraa. Hienot ledivilkut löytyy ja ne sopivat kuin nakutettu etukatteen koloihin joten laitan semmoiset sinne. Takavilkuiksi ostin ne perus 9e katevilkut easypartsista, ne eivät kyllä näy yhtään mihinkään, no sen voin ratkaista modaamalla sisään teholedit, mutta päähän pälkähti vielä parempi idea että laitan ledejä takavalon sisään sinne nurkkiin vilkuiksi.
Suurin homma tuon mopon kanssa on nyt ollut tuo kuituperän teko jonka aloitin muistaakseni syyskuussa ja vihdoin ja viimein tänään sain kitit ja osan vanhoista maaleista hiottua !
Mopon kunto 2011 viimeisinä ajopäivinä:
Käyttäjän Keula hienosta keewaysta vähän muokkasin että millaisen ajattelin tehdä:
Pitäisi saada jostain vihreää tarra-arkkia kun en tosiaan uskalla ruveta maalaamaan noita raitoja, paitsi ehkä vanteisiin. Ja laitan tommoisen keskiraidan myös sinne perän alapuolelle.
Kuituperän teon alkuhetket syyskuussa:
Ja vaatimattomat nelisen kuukautta myöhemmin onnistuin heräämään ennen kello yhtä ja lampsin päättäväisenä talliin tekemään perän viimein loppuun. Olin tuon jo suurimmaksi osaksi kitannut ja hionut aikaisemmin mutta siinä oli vielä rösöjä ja ilmakuplia(joista en vieläkään päässyt kokonaan eroon) joten laitoin niihin kohtiin kittiä ja näytti tältä:
Tavaratelineen kiinnitysreijät on kuidutettu ja kitattu umpeen
6h hiomis session jälkeen alkoi näyttämään jo vähän paremmalta.
Huomenna jos ensimmäisestä koulupäivästä selviän, olisi tarkoitus hioa tuo loppuun ja suihkia sitten maalit päälle. Täytyy siunata nuo purkit sillä hyppään katolta jos alkaa keittämään tai ei muuten tuu minkäännäköistä pintaa. Onhan tässä jonkin verran jo kokemusta spraymaalaamisesta mutta jännittää silti. Katsotaan miten käy.
Sitten toisena potilaana tallissa on se kyllästymiseen asti kuultu naapurin lt50 noppeli mönkijä jonka tarina alkoi siitä että viikkoa ennen kun ostin oman mopon niin naapurin jonne tuli kysymään korjaisinko hänen vanhan mönkijänsä. Olin aluksi vastahakoinen kun en silloin tiennyt juuri mitään moottoreista ja epäilin että seuraa vain lisää tuhoa mutta oli sittenkin hyvä päätös alkaa korjaamaan sitä koska siitä oppi aika paljon ja mahtava koekaniini se on vieläkin Eli mönkijässä piti olla moottori kunnossa mutta se ei kerta kaikkiaan lähtenyt käyntiin. Kaksi viikkoa etsin vikaa kädet öljyssä, purin alakerran, pyörittelin rattaita ja silittelin stefoja mutta ei lähde. Sivumennen vain ihmettelin miksi tämän mönkijän männänrenkaat tarttuvat uriinsa kiinni kun taas toisessa (näitä pirun vehkeitä oli siis kaksi, toinen oli tämän jonnen pikkuveljen) toimivassa mönkijässä renkaat ponnahtivat heti ulos uristaan kun männän otti ulos. No käänsin sitten männänrenkaat ja tadaa käyntiin lähti. Kun se oli saatu ajokuntoon sitä alettiin heti virittämään kun vakio 25 huiput ja olematon mäennousukyky ei tuntunut oikeen miltään. Imukaulassa oli jumalaton kurilevy, kaasuttimessa kuristussuutin ja ilmanputsari vaihdettiin vapariksi ja välejä vaihdettiin pidemmiksi. Parannus oli aika huima, nyt se meni jopa 38-40, nousi kaikki mäet ja veti jopa paskarinkiä minunkin painollani. Tämä ei kuitenkaan riittänyt, ensin pidennettiin välejä lisää mutta tuli jo liikaa ja nopeus ei lisääntynyt ollenkaan, sitten tein peräti kaksi teharia joista kumpikaan ei toiminut puoleksikaan niin hyvin kuin omaan mopooni tekemäni tehari, ilmeisesti sen takia että vakio pakoaukosta mahtui tuskin pikkusormi läpi. Pakoaukon viilauksen jälkeen toinen tehari alkoi toimia jo jollain tapaa ja mönkijä kulki jo melko rivakan oloisesti mutta huippuja ei ehditty testaamaan kun lumet tulivat- Sitten isonsin pakoaukkoa lisää, avarsin huuhtelulähtöjä ja laskin kantta vaan yllätys yllätys eipä käynnisty enää Pytty oli ollut alun alkaenkin niin väljä että käynnistys oli yleensä tuskaa ja korotetun pakoaukon takia(en usko että kansi kusi) puristukset ilmeisesti laskivat entisestään joten vehje ei enää käynnisty ja se jäi odottamaan pytyn porautusta ja uutta mäntää. Mönkijäähän pitää myös tuunata. Omistajansa mukaan se tulee saamaan true jonne värityksen eli puna-hopean.
mönkijän nykykunto, paitsi että penkki on nyt sutattu punaiseksi
ja tällainen siitä pitäisi tulla(suunnitelmasta puuttuu punainen penkki)
viilattua huuhtelulähtöä
ja pakoaukkoa(kuva hämää, se on oikeasti symmetrinen)
Ja sitten on vielä se manki josta ei taida olla kuvaa. Sekin on yhden jonnen joka päätyi mulle korjaukseen joskus syksyllä ja on ollut siitä asti täällä. Se on mallia 86 oleva puoliautomaattimanki johon on tehty yläpään remontti ja kunnostin siitä sähköt ja se toimi hyvin jonkin aikaa mutta nyt meni sitten kytkin paskaksi...selvisi että kytkin oli jo ostettaessa ollut rikki, siitä varmaan johtuikin se että kun pisti ykkösen silmään niin joko keuli tai sammui kytkimestä meni kaikki osat rikki ja uusi kytkinpaketti maksaisi satasen pintaan joten sitäkin saadaan luultavasti odottaa aika kauan että jonne saa revittyä jostain rahat siihen.
Pitäisi kai kirjoittaa jotain "loppusanoja" mutta en jaksa enää tällaisen kirjoitusrupeaman jälkeen Mutta tällaista täällä.
two smoke four joke