Mutta asiaan. Mopo ostettiin n.kuukausi sitten tarkoituksena ottaa siitä keula sykeröön, mutta niin ei kuitenkaan käynyt vaan aloitin kunnostamaan mopoa. Aluksi huomasin että kun laittaa vaihteen päälle niin eturatas pyörii silti tyhjää. Purku alkoi siis koko alakerran avaamisella. Tietenkään mitään stefoja/tiivisteitä en raaskinut vaihtaa vaan kone kasaan vanhoilla. Kasaus vaiheessa, kun laitoin pyttyä kiinni niin toinen m-rengas oli osittain pois urasta ja teki kunnon vekin pytyn alahelmaan, mutta ei se ainakaan vielä parin minuutin koekäytön jälkeen leiponut. Nyt tuntuisi ainakin vaihteet toimivan normaalisti, vaikka ajanut en ole vielä metriäkään. Tänään kun laitoin öljyt koneeseen niin tietysti vetoakselin stefa kusee ihan tolkuttomasti öljyä. No, se nyt saikin vähän osumaa koska lohkoja avatessa eturattaan sokka meni sinne väliin...
Käyntiin lähti about kymmenennellä polkaisulla ja hyvin tuntui toimivan. Tietysti vähän juostessa kusten kasattu, kun tarkoituksena vaan koittaa että kone käyntikunnossa. Mites muuten sytytysennakko? pitäisikö se katsoa konetta purkaessa ja säätää kohdalleen kasatessa? Tähän asiaan en ole perehtynyt yhtään, joten voisko joku selittää homman perusidean?
Vanteet tuntui aluksi väljiltä, mutta ei mikään ihme. Mutterit oli vain sormikireydellä. Takaa kun kiristi kunnolla niin huomasinkin että takaratas ottaa swingiin kiinni. Muokkailin sitten sykerön etuvanteeseen kuuluvasta osasta sinne väliin semmosen holkin ja nyt pyörii/toimii eikä ole enää väljä.
Etuvannekin vain sormikireydellä, mutta siihen riitti kiristys niin oli OK.
Vikalistaa en ainakaan vielä tee koska se olisi niin pitkä ja kaikki viat tuskin on vielä tiedossa, mutta ainakin sähköissä, ja etujarrussa on laittamista. Runkokin on poikki satulan takimmaisen kiinnityskohdan edestä.
Joskus lopputalvesta/keväällä olisi tarkoitus olla suhtkoht kunnossa, eli kiirettä ei ole ja rahatilanteen/ajan mukaa tehdään.
Edit: Meinasin unohtaa että kai jotain teknisiä tietojakin olisi kiva saada:
62cc Airsalin pytty
Kuristamaton vakiopilli
11/48 (vakiona kai 12/53?)
Dellorto SHA 14mm 65-koon suuttimella
Joku edellisistä omistajista keventänyt vauhtipyörää poraamalla siihe melkein läpireikiä riviin ...