JX
- Pyörä:
- [EX] Derbi Senda 90cc 09'
- Liittynyt:
- 26.8.2013 14:57
Morjesta, ois tarkotus nyt väsätä pieni topicci koskien omaa mopoani.
Kyseinen malli on(oli)
Derbi Senda X-Race SM.
Olen omistanut mopon jo 4vuotta, koettu paljon huonoa ja hyvää kuten ensipäivänä leipominen johtuen entisen omistajan taidokkaasta männän asennuksesta (mäntä osoitti imupuolelle).
Ostokunto:Kunto projektitopicin alussa:Entinen tekniikka oli:
- Airsal 72cc ALU-TECH
- Dellorto 21mm Racing
- MVT Imukaula 21mm
- Bidalot MXR putkisto
- TPR VForce3 AM6(Modattuna)
- TPR Kampiakseli
- SKF C3 Laakerit
- Malossin kytkinjouset
#2
- Airsal 80cc
- Huuhtelulähdöt muotoiltu lohkonpuolelta Airsalille
- TPR PWK 28mm
- Honda CR85 Imukaula
- TwinAir putsari
- Voca Racing Putkisto
- TPR VForce3 AM6(Modattuna)
- Doppler Endurance ARP:n kangella
- SKF C3 Laakerit
- Malossin kytkinjouset
- MOST kytkinlevyt
Näin kävi joskus 72cc setillä:
Mutta sitten pääasiaan.[EDIT: 1.1.2015 Airsal 80cc kannentiiviste hajosi.. Miksi? Koska tiivisteseinämässä oli 2 terävää uraa. Seurauksena nesteet alakertaan ja Doppler Endurance kampiakselin kiertokangen tappiin suli syvä ura ja petarit menivät samalla. Airsal korvasi sylinterisarjan ja petarit muttei kampiakselia.[EDIT: 24.12.2015 Malossin prikka meni palasiksi 2500km kohdalla ja mäntä meni, Airsal 80cc:n aika on ohi ja saa levätä rauhassa koska tilalle tulee BRK:n setti.[EDIT: 15.8.2016 Tekniikka ja mopo on myyty pois autokuumeen takia.. Kiitos kaikille lukijoille ja ohjeistajille. En täältä foorumilta kummiskaan katoa mihinkään. Eli aikomus on:- BRK R45 50mm Sylinteri ON!
- BRK R45 45mm Kampiakseli ON!
- Lohkojen avarrus pidemmälle iskulle ON!
- Lohkojen maalaus hopeaksi ON!
- Huuhtelulähtöjen muotoilu BRK:lle lohkoista ON!
- Läppäkanavan kevyt ohjaus lähdöilleON!
- SKF 6204 / TN9 C3 #2 ON!
- Dominon pikakaasu ON!
- MOST kytkinlevyt ON!
- Malossi jouset ON!
- Kytkinkruunun laakeroiminen ON!
- Kytkinkruunun hiominen ON!
- Kytkinkruunun niittienprässäys ON!
- Magneetonkoppa ON!
- Stage6 Lämpömittari & M14x1,5 Anturi ON!
- 15/53 Välitykset ON!
- Voca Racing Carbon 80cc ON!
- TPR VForce3 Modattuna ON!
- Honda CR85 Imukaula ON!
- TPR PWK Ø28mm ON!
- 50mm kiinnityksellä oleva ilmanputsari ON!
- MVT Digital Direct kisasähköt ON!
- Uusi kilvellinen runko ja maalaus ON!
Muuta?
- Marzocchi USD Keula (omavalmisteisella akselilla ja holkeilla)
- Koso DB-01R Mittaristo
- Gilera SMT 09' Etukatteet
- Bilteman alakauttainen peili
- Primer pakkaskelejä varten
Saa ehdottaa jotain muutakin.
Viimeksi muokannut JX päivämäärä 15.8.2016 19:34, muokattu yhteensä 70 kertaa
Ledinauha
Moderaattori
- Pyörä:
- Aprilia RS 125cc '06 Cagiva Mito MK I 125cc '93 Cagiva Mito EVO2 125cc '05 Derbi Senda 70cc '09 Solifer SFR 72cc '11
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 23.4.2013 19:13
Näyttää kyllä laakerivian takia leiponeen. Yläpään neulalaakeri hajonnut -> ottanut kanteen? Tai kampuran alapään neulalaakeri hajonnut -> löynyt mäntää kanteen ja hakannut myös yläpään laakerin hajalle. Yläpään laakerin hajottua mäntä on hakeutunut jotenkin vinoon ja vetänyt nuo skraadut tuonne pyttyyn?
Tämä siis ihan spekulaatiota, mutta itse ainakin selvitän leipomisen syyn aina perusteellisesti ennen uuden setin kasaamista, ei jää varaa saman virheen toistamiselle.
JX
- Pyörä:
- [EX] Derbi Senda 90cc 09'
- Liittynyt:
- 26.8.2013 14:57
Kiertokanki oli kunnossa, ei jälkiä eikä ylöspäin mitään väljyyttä.
Pitäisi tuo kone purkaa ja alkaa katsomaan mitä alakerta sanoo.
Ihmettelen kovasti jos itse vika alkoi alakerrasta, remppasin samalla kun asensin Airsalin ja muut hilpeet.
MVT:n läppärungosta on saattanut lentää jotain alakertaan kun sekin pääsi halkeamaan 180km kohdalla.
Osia odotellessa käytin takavanteen laakeripesät koneistettavana ja vaihdoin samalla renkaat nastoihin.
Ledinauha
Moderaattori
- Pyörä:
- Aprilia RS 125cc '06 Cagiva Mito MK I 125cc '93 Cagiva Mito EVO2 125cc '05 Derbi Senda 70cc '09 Solifer SFR 72cc '11
- Paikkakunta:
- Kouvola
- Liittynyt:
- 23.4.2013 19:13
Mitenkäs tuo kampura sitten hajosi jos kiertari ei mennyt? Seuraillaan mitä tästä tulee...
JX
- Pyörä:
- [EX] Derbi Senda 90cc 09'
- Liittynyt:
- 26.8.2013 14:57
Kampurassa on sivuttais väljyyttä, toki sitä aina on vähän mutta nyt sitä on paljon paljon enemmän.
Ja en usko että neulalaakerissa oli vikaa koska siitä ei ollu irronnut mitään ja kiertokangessa pitäisi näkyä jäljet. Ja sokat olivat paikoillaan mäntää irrottaessa että ei niistäkään nuo naarmut tulleet.
Damppa
- Pyörä:
- 72cc Skyteam Monkey 2011 (ex). 80cc Derbi Drd Racing 2008 (ex). 50cc Yamaha Dt.
- Paikkakunta:
- Porvoo
- Liittynyt:
- 18.10.2013 10:58
Hyvään suuntaan on Derbi mennyt, ja paljon oli huiput noilla 72cc hilppeillä?
JX
- Pyörä:
- [EX] Derbi Senda 90cc 09'
- Liittynyt:
- 26.8.2013 14:57
14/65 väleillä 103km/h. Ja kiitos!
JX
- Pyörä:
- [EX] Derbi Senda 90cc 09'
- Liittynyt:
- 26.8.2013 14:57
En ole ehtinyt päivittelemään kuumeen ja flunssan takia. Heti kun paranen niin puran koneen ja katson mitä yllätyksiä sieltä löytyy. Ja scootfastiltä tuli viestiä etteivät korvaa mutta antavat alennusta seuraavasta ostosta. Joten asia näyttää aika hyvältä atm.
takanakki15
- Pyörä:
- 600 Bandit
- Paikkakunta:
- Kuusamo
- Liittynyt:
- 28.4.2013 20:53
Jaha, laitetaas seurantaan ja katellaan nyt mitä tästä tulee
Jos ei seuraavan airsalin kanssa nuin huono tuuri kävis ?
Useimmat moottoripyörien ongelmat johtuvat liittimestä, joka yhdistää ohjaustangon ja satulan toisiinsa.
JX
- Pyörä:
- [EX] Derbi Senda 90cc 09'
- Liittynyt:
- 26.8.2013 14:57
JX
- Pyörä:
- [EX] Derbi Senda 90cc 09'
- Liittynyt:
- 26.8.2013 14:57
Osat tilattu, nyt pitää vain jaksaa odottaa.
JX
- Pyörä:
- [EX] Derbi Senda 90cc 09'
- Liittynyt:
- 26.8.2013 14:57
Noniin, vihdoin saapuivat osat kotiovelle ja kaikki olivat paketissa.
Tässä lähipäivinä kasaan ja pistän kuvia.
Viimeksi muokannut JX päivämäärä 15.2.2015 22:44, muokattu yhteensä 1 kerran
SäXäTiN 07
- Liittynyt:
- 12.5.2014 15:46
Mikä putki kiinni ekassa ja tokassa kuvassa?
JX
- Pyörä:
- [EX] Derbi Senda 90cc 09'
- Liittynyt:
- 26.8.2013 14:57
Bidalotin putki, mallinimeä en nyt muista mutta helvetin harvinainen putki. Todella hyvä putki keulimiseen ja muuhun kikkailuun. Harmi että myin pois.
(Ainoa ongelma siinä oli ruostuminen, vaikka kuinka kiillotin ja lakkasin niin lakka suli vähitellen ja lika kertyi lakkaan).
Tänään on jo edistytty koneen kasaamisessa, alakerta alkaa kohtapuolin olla kasassa. Nappaan illemmalla kuvia.
Se ihme sivuttaisväljyys johtui lohkojen laakeripesien väljyydestä.
Laitoin lukitteen väliin ja kyllä pysyy.
JX
- Pyörä:
- [EX] Derbi Senda 90cc 09'
- Liittynyt:
- 26.8.2013 14:57
Noniin nyt on kone kokonaan kasattu ja derbissä kiinni! Mutta tietenkin aina jotain pientä probleemaa tulee. Huomasin että MVT:n 21mm imukaula oli revennyt muttei kokonaan puhki. Oli se pakko vaihtaa väliaikaisesti vakio 14mm imukaulaan ettei repeä kokonaan ja käy laihalla.
Sitten laitoin ensimmäistä kertaa käyntiin, annoin käydä ja nätistihän se kävi.
Jostain syystä aina nämä airsalin jäähdytysletkun kiinnityskohdat vuotaa, se kierrettävä osa ei ollut jostain syystä tiivis niin laitoin lukitteen väliin ja hyvin se on pitänyt. En vielä ole kuitenkaan sisäänajanut kokonaan niin huippuja en tiedä.
Eli seuraavaksi luvassa välien vaihtoa ja edelleen metsästän sitä kilvellistärunkoa(2006 ->)
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista