1. Valoitetaan. 2. Laitetaaan ekaan aineeseen, joka tuottaa valoituksen levylle asti. 3. Laitetaan seuraavaan aineeseen, joka poistaa turhat kuparit levystä.
Hapoittamiseen kestää muistakseni 15 min. Ensi viikolla annan mömmöjen nimet ja tarkemmat tiedot.
Jos haluaa, että kupari ei tummu, silloin pitää laittaa lakkaa. Muuten ei.
No kai sille nyt jotain pitää tehdä ennen valotusta, ei kai sille mitään tapahdu jos suoraan ottaa kuparilevyn ja valottaa. Eikö se pitäny jollain valoherkällä lakalla ensin lakata vai puhutko nyt niistä jostain valmiiksi lakatuista piirilevyistä?
Ja tuosta SP Elektroniikan poikien kirjoittama erittäin näpsäkkä ohje piirilevyjen valmistamiseen hapottamalla. Saatanan sotkuista ja hidasta puuhaa, ainakin omaan makuun, jos siis yhden-kaksi protolevyä tekee. Tosin ei muutakaan mahdollisuutta ole, paitsi tietenkin teettää ja tilata ne piirilevyt jostain.
Nonniin! Jotain on tapahtunut. Tehari on nyt sanoisinko 85% valmis. Vielä pitää vähän kääntää sitä enemmän yläviistoon, tehdä keskikiinnikkeet ja laittaa änkän laippa kiinni. Nyt siis äänenvaimentimena aito ES-vaimennin . Piti kääriä kokonaan teippiin kun tölkki ei kestänyt painetta vaan halkeili koko ajan uusia reikiä. Uskokaa tai älkää mutta tuo on oikeesti helvetin loistava vaimennin. Tarvikkeet makso 1,10e, tekemiseen meni 15min ja vaimentaa moninkertaisesti paremmin kuin esim kuuluisa tk änkkä, äänet eivät ole ollenkaan pahat, lisäksi kevyt kuin mikä mutta ei tuo änkkä ole tuohon jäämässä, olen jo tehnyt tuohon kunnollisen änkän (meni ties kuinka kauan tehdä ja vaimentaa huonommin kuin tuo es änkkä) mutta sille ei ole vielä kiinnityslaippaa. Onhan tuo putki ihan tautisen ruma nyt mutta katsotaan sitten kun saumoja on silotettu, käännetty hienompaan kulmaan ja maalattu.
No toimiiko tehari? Joo pelkäsin että tehot olisivat kadonneet kun tuota putkea on muokattu ja raiskattu aika paljon siitä viime kesän testistä mutta oli hepat tallella Kaasarin onnistuin saamaan kohtuu hyviin säätöihin suutinta vaihtamatta laittamalla ilmanputsariin puusta tehdyn kuristimen ja pikkuhiljaa dremelillä viilaillen isommaksi kunnes alkoi kulkea hyvin. Rullat oli ihan liian painavat aluksi enkä meinannut tajuta sitä ollenkaan ja ihmettelin että onpas laiska, sitten eräs roksimies tuli paikalle pyörimään ja päätin pistää rajoittimen pienelle teholle että pääsen lujempaa kuin 55 ohittamaan sen ja sitten hoksasin että se otti kunnon piikin vasta 50 vauhdissa, joten ei muuta kuin multivari 6g rullilla alle ja jopa alko kulkea
piti ottaa pieni soundcheck:
Huippuja en testannut kun ei jaksanut ottaa rajoitinta kokonaan pois päältä (oikeesti vain pelkään poliiseja) mutta meni se helposti 65 pienellä teholla olevaa rajoitintakin vasten. Vari on nyt melkeenpä täydellisissä säädöissä, pitäis vaan saada jäykemmät kytkinjouset kun alkuun se vääntää ittensä verkkaisesti tehoalueelle mutta sitten mentiin. Ei se varmasti mikään ylimaallisen tehokas ole mutta voin sanoa että tähän asti vakio/kurittomalla putkella ajaneet haluaisitte tuntea tuon kiihtyvyyden
Ja nyt nähdään alkaako bensaa säästyä kun rehellisesti sanottuna 52 matkavauhtiin riittää 1/4 kaasu. Nättiä ajaa nyt kun ei tarvi todellakaan ajaa koko aikaa tuppi nurin vaan isolla kaasulla on nyt semmoinen mukava "ohitusteho" joka tuntuu kivasti persiissä ja muun aikaa voi ajella alle puolikaasulla Tosin tuossa kaasarin säätelyssä se imi aivan helkutisti bensaa mutta sen nyt ymmärtääkin, mutta saapa nähdä tippuuko kulutus.
Sitten siitä rajoittimesta: sain tuon 80-luvun piirturin toimimaan ja piirtämään piirilevyjä joten nyt pitäisi vielä hankkia vähän tarvikkeita ja osasia että saan ensimmäisen myyntikappaleen kasattua. Nyt ei siis ole enää häkkyrä joka on täynnä kosketushäiriöitä. Aikaa menee vielä mutta ei varmaan enää tolkuttoman kauan.
Säähän ostit jo yhden mutta et sitten ostanutkaan sitä Joo hyvin pärisee tuo putki kun kävin itsekkin testailemassa. Prkl pitää ostaa itsellekkin tehari tai tyhjentää kokonaan tuo vakioputkin kun tykästyin niin tuohon piikkiin vaikka ei se hirveän repäisevä ollutkaan, mutta tarpeeksi kova
ei ollenkaan pahat äänet , vaikka aluksi kun katsoin aattelin , että ei herranjumala täälläkin päi maksaa jossain kaupois es 1,10e mut jossai se on viel 1e
Joo laitanpa tässä nyt ajan kuluksi vähän päivitystä mitä on tapahtunut vaikkei paljon. Sain tuon oikean änkän kiinni, puuttuu vain päätylevy toisesta päästä. Itse asiassa tuo vaimentaa sittenkin paremmin kuin se es vaimennin
oishan se pitäny arvata ettei se puolivalmiina kauan kestä, lohkoihin tulevia kiinnikkeitä kun ei ole vielä niin ei kestäny tuo alkukäyrä koko putken painoa ja töyssyjä vaan alko halkeamaan (tuli hieno ajelureissu, vaihdoin vähän painavemmat rullat jolloin kone rupesi ilmeisesti kiertämään juuri sopivasti siten että resonanssi löysytti putken kiinnityspultit hetkessä jolloin äänet rupesivat yhtäkkiä kovenemaan ja putki heilumaan ja otti takarenkaaseen kiinni, sitten vielä ilmestyi tuo halkeama, patentoitiin jotenki kuntoon ja kahtakymppiä kotiin, kaikenlisäksi vielä paska keli )
paikallaan oleva 82 suutin on ilmeisesti 2 numeroa liian pieni kun ilman putsarin kuria otti hienot lämpövärit tuohon kohtaan (kurin kanssa oli ruskea) ja tehojakin oli mielestäni kadonnut, no hyvä ettei leiponut. Jännä vain kun se kuri oli ihan mitättömäksi viilattu mutta sen kanssa kävi rikkaalla ja kun sen otti pois niin heti meni laihalle. 84 suutin ois mutta en ollu jaksanu vaihtaa, mutta vaihtaa sitten kun on valmis toi tehari
ja käytiin kaverin kans 2 päällä kaupassa, ja mentiin töyssystä niin kuului poks ja takakate halkesi tuosta penkin alta epäilinkin että noin käy koska perä tuli kuidutettua hieman liian "pieneksi" niin se piti laittaa aika voimalla paikoilleen jolloin siihen jäi jännityksiä ja noin kävi, lisäksi lähtenyt toisestakin kohdasta halkeamaan mutta se ei ole noin paha, onneksi eivät sentään vielä ulospäin näy nuo kun ovat penkin alla..
pitäs melkeen mullakin ottaa uusiksi työn alle tuo perä kun noiden halkeamien lisäksi unohdin kuiduttaa yhdestä kohdasta takakatteiden raon umpeen ja se on aika ikävän näköinen, lisäksi ilmeni että en hionut maalatessa katteita lähellekkään tarpeeksi hyvin sillä naarmuja näkyy aika jumalattomasti jossain kohdissa, ei vain hioessa millään huomannut kun oli valkoinen..
on tämäki taas yks patentti mopo tekee vain mieli ajaa niin unohtunut tuo huolellisuus.. on nää kelitkin täällä kyllä kummat taas vaihteeksi kun huhtikuun puoliväli ja nyt alkanut yhtäkkiä taas sataa lunta
Alkaa tehari olla jo melkein maalausvalmis, hitsasin halkeamat ja tein keskikiinnikkeen niin ei pitäis haleta enää, ja änkkäänkin löyty päätylevy niin hiljeni äänet kummasti. Tosin jäi vielä vähän saumoista vuotamaan niin laitoin tiivistemassaa sinne ja jesaria väliaikaisesti päälle että saa kuivua ei kyllä ole vieläkään mikään hiljaisin putki ainakaan tyhjäkäynnillä mutta ajossa suht hiljanen, hyvin kehtaa ajaa.
Kai sen kohta voi jo maalata niin alkaa näyttää nätimmältä. Pitäskö kiillottaa änkkä ja muu putki mustaksi?
Koitin muuten huippuja, hurjat 67 tosin ylämäkeen eipä ainakaan ole yläkanttiin, pitää vielä gps:llä testata näyttääkö oikein tuo itetehty mittari. Joko vakiomittari kusetti hitosti silloin aiemmin, liian kevyet rullat, peräpilli ahdistaa(nyt on vähän alimittanen, kesällä ei ollu ollenkaan), kävi rikkaalla, pakoaukontiiviste meni huonosti kiinni ku en tiiä yhtään onko se nyt oikeessa kohdassa, tai sitte vaan johtu ylämäestä ettei lujempaa menny. Kyllä tuon pitäis nyt sen 75 ottaa
Ei taida, kun oon huomannu että pienemmällä virralla tulee vain huonompaa. Tuolla koulussa on sellanen kohtuu kallis kemppi vekotin ja kolmosen virta-asetuksella tuo 1,5mm pelti mistä tuo alkukäyrä on, hitsautuu suht nätisti mutta sitten taas tahtoo polttaa läpi tuosta paisarin ohuemmasta pellistä ja kakkosen virralla taas ei tule yhtä hyvää jälkeä koska jostain syystä lanka ei vain pala enää niin tasaisesti pienemmällä virralla. Ois tohon paljo paremmatkin saumat voinu saada mutta en jaksanut ruveta kauheasti hifistelemään koska olin totaalisen kyllästynyt tuon hitsailuun ja olin tyytyväinen että sain sentään pitävää saumaa. Jos puhdisti pinnat huolella (rälläköi metallille) niin tuli oikein hyvää saumaa mutta joka paikkaan en jaksanut tuota tehdä. Muutenki oli aivan pirun vaikeaa välillä saada sopiva hitsausasento, piti jatkuvasti käännellä eri asentoon niin oli vähän sellaista säheltämistä ja välillä joutu turaamaan "vapaalla kädellä". Mutta olen ihan tyytyväinen tohon, vähäsen rälläköin saumoja tasaisemmiksi ja maali päälle niin hyvä on
Tuo koulun hitsauskone on kyllä aina ollut vähän änkyrä, jos huolella jaksaa säätää ja kokeilla niin saattaa saada semmoiset säädöt että tulee ihan ok saumaa, mutta siltikin sitten kun menee kokeilemaan naapurini 90-luvun Kemppiä, niin voin sanoa että ilman mitään säätelyä tulee heti parempaa kuin sillä koulun vehkeellä. En oo muutakaan syytä keksiny niin voiskohan syy olla hitsauslangassa? En ihmettelis jos siinä ois jotain väärää lankaa kun ei se opettaja metallihommista juuri mitään tiedä. Kertooko se jotain että tolla koulun koneella tehdyt saumat ovat mielestäni aivan jumalattoman kovia? Rälläkällä saa kauan jyystää niitä ennen kuin menee läpi..