Päivitystä
Kasasin Tunturin tehomotin, ja asentelin sen runkoon. Tappelin vaikka kuinka kauan imukanavien ja resonanssilaskureiden kanssa ja totesin että ainakaan laskureiden mukaan tuohon ei meinaa saada rakennettua sopivaa imukanavaa - ainakaan Dellorton PHBL-kaasuttimella. Mokoma vaatii liian pitkän imukaulan mahtuakseen paikoilleen... Alle 130 millin kanavanpituuden ei pääse (pituus männältä ilmanputsarin liitokseen). Pidempää ei viitsi tehdä kun vaatisi ylisuren kaasuttimen toimiakseen oikeilla kierrosluvuilla (virtausnopeudet kusee). Periaatteessa tietysti moottoria voi käyttää ylipitkälläkin kanavalla myös korkeilla kierroksilla, mutta vaikutus on sama kuin liian pienellä kaasuttimella - soppaa ei ehdi mennä kampikammioon tarpeeksi. Imukanava (pituus ja paksuus) täytyy siis virittää resonoimaan oikein, ihan samoin kuin pakoputkikin.
Tuoa imukanava-asiaa on tullut pähkäiltyä paljon. Pähkäilyjen tuloksena löysin mm. pajan hyllyltä Tillotsonin todella wanhan HL-sarjan kaasuttimen joka olisi koon puolesta todella passeli imukanavan jatkoksi (pituudetkin saisi kohdilleen!). Siihen ei vain meinaa löytyä kalvosarjaa. Lisäksi huomasin että 20mm PHBG olisi vähintään yhtä hyvä tai parempi kuin PHBL (sen saa lähemmäs eikä se ole yhtä isokokoinen). Jos ei Tillotsonia saa toimimaan niin pitää varmaan hommata 21mm Racing-PHBG.
Lopulta kyllästyin ja asensin moottorin samalla 18mm PHBG:llä kuin mikä tuossa toisessa koneessa on ollut, samoilla sähköillä, samalla kannella ja samalla pakoputkella (eli Muffler). Teoriassa härveli ei edes voi kiertää kunnolla (putken toiminta-alue jossain 9000rpm nurkilla) ja imu ei riitä edes sinne asti, joten mitään supervauhteja ei ole vielä tällä setupilla odotettavissa. Jos se sen 90kmh?
Pienet ensisauhut otettiin tänä iltana, kone on "jouhea" ajettava, ei tunnu ollenkaan tehokkaalta, mutta ilmeisesti liikkuu suhteellisen ripeästi. Kierroksia ajossa arviolta 8000-9000, huippuja en ole testannut sisäänajon vuoksi
Ihan yläkiekoilla kuulostaa siltä niinkuin mäntä osuisi kanteen. Se tarkistetaan heti seuraavaksi. Toinen ongelma on matala tyhjäkäynti mitä kone ei suostu käymään kunnolla. Imuajoitus on 190 asteen luokkaa, vaikuttaakohan se? Imuvuotoja ei tuntunut olevan kun jotain cleaneria suihkittiin moottorin kylkeen ja ympäri kaasaria. Ongelma on lähinnä liikkeellelähdöt, mitkä joutuu tekemään "kytkinpommi + sutien" tai "mummokaasu" tyylillä jos matalaa tyhjäkäyntiä ei ole.
Sitten kun nuo kaksi asiaa ratkotaan pitää varmaan väsätä pakoputki kuntoon ja härvätä kunnollinen imupuoli.
Ps. Joku nutipää on isontanut pytystä pinnapultinreiät 8-millisiksi, piti vähän
patentoida...