Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut rossipoika » 9.6.2014 20:36

Jaha hyvä, että sielläkin vielä jotain puuhastellaan. Näyttää vaan pahasti siltä, että meinaat laittaa meikäläisen 50cc enkat palasiks...
Onko se tappo pv enää minkäänlaisella to do listalla? Siinähän pitäs olla reserviä ihan suomenennätys kulkuihin.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 9.6.2014 21:42

TappoPV on muuttumassa TappoS1:ksi... Isompi runko on vakaampi ajaa (jos vanteet on suorassa...) ja lisäksi PV:n eturunkoputki ei tule pakokanavan tielle (pako on siis suoristettua mallia). Tällä hetkellä S1:n rakentelu on vasta aika alussa.. :lol:

Ja joo, ei haittaa jos Tunalla sattuu pääsemään lujaa...

Kuva
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 26.6.2014 0:46

Härväsin koropaloja tunaan. Korotusta pytty tarvitsee tuolla männällä ja noilla koneistuksilla jotain 6-8mm luokkaa. Koropaloja tein kerralla 4kpl 2mm alumiinista, ei ainakaan lopu kesken. Kuvassa olevat tussisuttaukset on sitä varten että tietää mitenpäin nuitten levyjen kuuluu tulla :) Ja viilasin huuhtelunlähtöjä vielä vähän lisää. Näyttää viilaukset aika karheilta vaikka todellisuus on huomattavasti siistimpi. Vielä ennen kasausta pitää kertaalleen tarkistaa viilaukset uusilla silmillä. Epäsymmetrisyydet ja sen sellaiset pois :p

http://i1260.photobucket.com/albums/ii5 ... a576ff.jpg

http://i1260.photobucket.com/albums/ii5 ... 8f3c1e.jpg

Kuva

Kuva
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Tuna-71
Liittynyt:
27.9.2007 16:52
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Tuna-71 » 26.6.2014 18:35

Jaa että Beta herännyt talviunilta? :)

Minkäslaisia tavotteita on Tunan ja Tapposykerön suhteen? Laittelehan muuten kuvia Tunan huuhtelupuolesta jos kohta siihen on kuitenkin menty kajoamaan. ;)
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 29.6.2014 21:16

Onhan siellä edellisessä viestissä alemmassa linkissä koko huuhtelu näkyvillä ;)

Tunassa tosiaan avohuuhtelut, ja 105km/h sen pitää kulkea :D Sykeröstä ei vielä hajua
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 24.7.2014 0:44

Päivitystä :seko:

Kuva

Kasasin Tunturin tehomotin, ja asentelin sen runkoon. Tappelin vaikka kuinka kauan imukanavien ja resonanssilaskureiden kanssa ja totesin että ainakaan laskureiden mukaan tuohon ei meinaa saada rakennettua sopivaa imukanavaa - ainakaan Dellorton PHBL-kaasuttimella. Mokoma vaatii liian pitkän imukaulan mahtuakseen paikoilleen... Alle 130 millin kanavanpituuden ei pääse (pituus männältä ilmanputsarin liitokseen). Pidempää ei viitsi tehdä kun vaatisi ylisuren kaasuttimen toimiakseen oikeilla kierrosluvuilla (virtausnopeudet kusee). Periaatteessa tietysti moottoria voi käyttää ylipitkälläkin kanavalla myös korkeilla kierroksilla, mutta vaikutus on sama kuin liian pienellä kaasuttimella - soppaa ei ehdi mennä kampikammioon tarpeeksi. Imukanava (pituus ja paksuus) täytyy siis virittää resonoimaan oikein, ihan samoin kuin pakoputkikin.

Tuoa imukanava-asiaa on tullut pähkäiltyä paljon. Pähkäilyjen tuloksena löysin mm. pajan hyllyltä Tillotsonin todella wanhan HL-sarjan kaasuttimen joka olisi koon puolesta todella passeli imukanavan jatkoksi (pituudetkin saisi kohdilleen!). Siihen ei vain meinaa löytyä kalvosarjaa. Lisäksi huomasin että 20mm PHBG olisi vähintään yhtä hyvä tai parempi kuin PHBL (sen saa lähemmäs eikä se ole yhtä isokokoinen). Jos ei Tillotsonia saa toimimaan niin pitää varmaan hommata 21mm Racing-PHBG.

Lopulta kyllästyin ja asensin moottorin samalla 18mm PHBG:llä kuin mikä tuossa toisessa koneessa on ollut, samoilla sähköillä, samalla kannella ja samalla pakoputkella (eli Muffler). Teoriassa härveli ei edes voi kiertää kunnolla (putken toiminta-alue jossain 9000rpm nurkilla) ja imu ei riitä edes sinne asti, joten mitään supervauhteja ei ole vielä tällä setupilla odotettavissa. Jos se sen 90kmh?

Pienet ensisauhut otettiin tänä iltana, kone on "jouhea" ajettava, ei tunnu ollenkaan tehokkaalta, mutta ilmeisesti liikkuu suhteellisen ripeästi. Kierroksia ajossa arviolta 8000-9000, huippuja en ole testannut sisäänajon vuoksi :P
Ihan yläkiekoilla kuulostaa siltä niinkuin mäntä osuisi kanteen. Se tarkistetaan heti seuraavaksi. Toinen ongelma on matala tyhjäkäynti mitä kone ei suostu käymään kunnolla. Imuajoitus on 190 asteen luokkaa, vaikuttaakohan se? Imuvuotoja ei tuntunut olevan kun jotain cleaneria suihkittiin moottorin kylkeen ja ympäri kaasaria. Ongelma on lähinnä liikkeellelähdöt, mitkä joutuu tekemään "kytkinpommi + sutien" tai "mummokaasu" tyylillä jos matalaa tyhjäkäyntiä ei ole.

Sitten kun nuo kaksi asiaa ratkotaan pitää varmaan väsätä pakoputki kuntoon ja härvätä kunnollinen imupuoli. :)

Ps. Joku nutipää on isontanut pytystä pinnapultinreiät 8-millisiksi, piti vähän patentoida...
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 24.7.2014 23:43

Triplapoxuuu!!! :D

Avasin tänään kannen kahteenkin otteeseen. Ensiksi en huomannut mitään, vaikka ääni kuului selvästi jo silloin. Toisella avaamisella huomasin selvän jäljen männässä ja kannessa. Palotila on tarpeeksi iso, mäntä ei tule liian ylös, eli kansi oli vain epäkeskossa. Asennelkaahan wiripojat kohdistustapit niihin kansiinne, säästyy paljolta vaivalta. Tällä kertaa en tosin huvittunut mokomasta, täytyy tehdä squis-kansi samalla sitten. Väänsin kannen meisselillä toiseen reunaan, sirinä lakkasi.

Kone toimii muuten kivasti. Ehkä voisi hiukan kaasarin säätöjä rukata tyhjäkäynnin osalta - jos jaksaa. Toimii varmasti ja vaikuttaa jopa pysyvän nipussa lähitulevaisuudessakin. Vauhti taas ei muuttunut suurestikaan. Vinguttamalla sain huipuiksi 84km/h @ 7800rpm, joka on siis sama kuin edelliselläkin setillä - tosin lyhemmillä väleillä :lol:

Seuraavaksi varmaan kysytään että mitä ihmettä..!? Eikö ton pitänyt olla korkeakierrospytty? Pytyssä ajoitukset on pako 195 / huuht. 132 / imu 190, miksi ei kierrä? :s

Kiertäähän se tonnin enemmän :) Mufflerin putki ja pieni kaasutin pitkän kanavan jatkona ei vain riitä pidemmälle. Vaikka pytyssä riittäisi potkua, ei tuolla putkella vain pääse lujempaa. Ei yllättävää, mutta luulin että se kiertäisi kuitenkin sentään hieman pidemmälle.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
mopoelkku
Pyörä:
GasGas ec125
Liittynyt:
8.5.2014 21:48
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut mopoelkku » 25.7.2014 0:28

Mielenkiintoista luettavaa kun joku rakentaa tunturia. Itellä on kanssa super sportti ja just sain kaks viikkoo sitte sen toimii viilatulla pytyllä.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 18.10.2014 19:08

Teinpäs pakarin! Tuolla putkella mopo ottaa (ainakin melkein) riittävästi kierroksia, mutta kone ei jaksa vetää nelosvaihdetta loppuun. Sen takia huiput ei nousseet. Vauhtia härveli otti pikaisessa testiajossa kolmosvaihteella 78km/h@11300rpm. Sen jälkeen röpöttäen kotiin kun tulppa lakkasi antamasta kunnon kipunaa. :lol:

Kuva

Kuva

Seuraavaksi varmaankin isompaa kaasaria ja / tai lyhyempää välitystä kehiin. Laskennallisesti noilla nykyisillä 11-30 väleillä vauhtia on 11000rpm:llä 117km/h, joten ei tuo kone edes voi jaksaa vetää loppun asti. Seuraavaksi 12-36 välit testiin. Silloin 11krpm:llä vauhtia on 105km/h :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
mampo112
Liittynyt:
23.12.2013 0:19
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut mampo112 » 25.10.2014 21:59

Kuinkas paljon tossa on kuutiota, aika hirvee vauhti tunturille.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 29.10.2014 0:15

Iskutilavuutta on 55cc, sylinteri vakiosylinteristä muokattu. ;)

Kierrättelyvideota:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/732 ... yvideo.mp4
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Henkka98
Pyörä:
Cagiva Raptor 125//Hm Crm 50 Competition 2011
Liittynyt:
17.11.2011 20:19
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Henkka98 » 29.10.2014 17:59

Ei voi muuta kuin hattua nostaa, sen verran hienoa tekemistä. Ja pirun hyvin ottaa kyllä kierroksia. 8)
mampo112
Liittynyt:
23.12.2013 0:19
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut mampo112 » 29.10.2014 18:12

Tää on kyllä asia tekemistä, 55cc tunturi 70km/h 3 vaihteella, onkos sulla projektina s1 mitäs tekniikkaa siihen on tuloillaa
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 29.10.2014 23:28

Itseasiassa melkein 80km/h kolmosvaihteella... ;) Tosin pitää sanoa ettei kolmosvaihteen nopeus sinänsä kerro mitään.

Äsyköseen on tulossa tuo aiemmin topikissa esitelty kolmepakopytty todnäk jatkojalostettuna. Kaasariksi saattaa tällä kertaa tulla hieman isompi, ehkä 24-25 millinen. Putkulan pyöräytän itse. Runjon maalauksen olen ulkoistanut veljelle, värimasilmana tulee olemaan vanha fordson majorin punaoranssi-sininen :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
mampo112
Liittynyt:
23.12.2013 0:19
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut mampo112 » 30.10.2014 15:31

jahas sitä odotellessa.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista