Tämän jälkeen kävin testaamassa mopoa (18mm kaasarilla ja pitkällä imukaulalla), ja 12-36 välityksillä mopo otti vauhtia Lumian gepsiin 87km/h@8900rpm. Kävin pyörähtämässä suoralla vielä 13-36 väleilläkin, ja tulos oli sama, 87km/h@8260rpm. Arvoitus on että olisiko 11-36 väleillä päässyt kovempaa. Eilisistä testeistä voidaan päätellä se, että vaikka putki on lyhyt ja kone kiertää melko reilusti, ei moottori tuota kovin paljoa tehoa yläkierroksilla. Imupuolihan oli alimitoitettu, laskujen mukaan noin 7500-8000 minuuttikierroksen huitteilla toimiva tapaus. Tätä korkeammilla kierrosluvuilla kampikammioon jää vajaa täytös vaikka mitä tekisi eikä moottori edes teoriassa voi toimia kunnolla.
Iltapäivällä projektoin mopoon viikolla ostamani kaasuttimen kiinni, mutta en ehtinyt valmiiksi ennen pimeää. Imukaulan väsäsin itse, imukanavalle tuli pituutta noin 110mm. Kulkupuolta en tietenkään päässyt pimeällä testailemaan mutta säädöt tuntui olevan kunnossa jo valmiiksi. Edes neulan asentoa ei tarvinnut vaihtaa. Tässä kuvaa kaasarista:
Tänään päivällä kävin sitten testailemassa lisää. Kahdella kännykällä mittailtiin ja Samsung-puhelimen gepsi näytti kyllä ihan mitä sattuu. Yhden kerran Lumia sanoi huippunopeudeksi 85km/h ja samaan aikaan Samsung 97km/h.. Toisella häröilykierroksella nopeudet oli 82km/h ja 105km/h... Lumian gepsi tuntuu olevan luotettava, kesällä ajeltiin kaksi puhelinta taskussa ja joka kerta tulokset oli täsmälleen samat. Taidan hommata sigman niin saa hiukan lisää varmuutta mittailuihin...
Joitain kertoja kun ajeli edestakaisin niin tuli myös kertoja jolloin tulokset oli yhteneviä. Kohtuullisen luotettavasti voi arvata, että mopon kulkupuoli on tällähetkellä 91km/h, kahden suunnan huippunopeuksien keskiarvona (90 ja 92km/h). Kierrosluku kyseisessä vauhdissa on 9400rpm, joten oikeaan suuntaan ollaan menossa. Edelleen tuntuu olevan sama meininki, hieman alemmilla kierroksilla moottori vetää paremmin ja ylhäällä on hengetöntä menoa. Toki ero on pienentynyt suuremman kaasarin myötä. Kohta menee harkintaan myös imuajoituksen nosto. Vielä olisi imukanavan alareunassa varaa noin milli.
Kyllä jossain kohtaa löytyy setuppi millä kone jaksaa vetää nelosella yläkierroksille asti asti