Noniin, josko sitä taas vähän naputtelisi.
Elikkäs, Moparilta tuli haettua uusi mäntä (Malossin), vararengas, stefat, laakerit jne. Männänrenkaat olivat kohtuu laadukkaan oloiset (vararengas tosin hieman pidempi, paremmin koneistettu ja kiilsikin hienosti). Mäntä oli melko lihava (109g), mutta valussa ei esiintynyt mustia sulkeumia ja koneistusjälkikin oli parempaa.
Noh, kone auki ja stefat ja laakerit vaihtoon, siinä samassa tuli pesastua vaihteisto ja vaihdettua nelilevykytkin. Motulin öljyt olivat aika mielenkiintoisen väriset, kytkinstefa tainnut falskailla molempiin suuntiin. Laatikkoon tuli 4t superbaikit rattaita hivelemään.
Vanhasta kolilevykytkimestä oli pronssinen laakeripinta liuennut (?) pois ja holkki oli hitsautunut kiinni laakeripinnan alle kuuluvaan teräkseen (taitaa olla Motulissa ärhäkät EP-lisäaineistukset). H-lähdöt tuli hierottua kuntoon ja sitten vaan kone nippuun. Kiksin osat jätettiin koneen ulkopuolelle.
Pytty sai taas kerran hoonista ja männästä sipaistiin laki tasaiseksi (aika vähän siitä lähti). Männästä lyheni helmat 4,5mm ja h-lähdöt tuli taas soviteltua kohdilleen. Pienoisen keventelyn jälkeen painoa oli 84g. Katkoskohtakin vaihtoi paikkaansa. Mäntä oli sen verran erilaista valua että laenkin sai kiillotettua peilaavaksi.
Kansikin otettiin uuteen käsittelyyn, lopputuloksena 46% squish, ylävälys 0,9mm ja tilavuus 4,2cc ilman ylävälystä (ps. 7:1 korjattuna ja 14:1 korjaamattomana). Sitten niputus hieman myöhäisemmällä ennakolla.
Klo 02:55 muutama tökkäisy tallin lattialla ja kyllähän se kävi ihan mukavasti. Päivällä pientä sisäänajoa ja nokka kohti testipaikkaa.
Lämmittelyt ja liikkeelle. Vetoja oli myös piikin alapuolella. 15/42 välit loppuu kesken, tuloksena 102km/h@11,3krpm@GPS. Kierroksia voisi olla enemmänkin. Tehoalueella pysymisessä ei ole ongelmia kun kytkinkään ei enää luista. Ajoasentokin oli paljon parempi uuden penkin kanssa.
Toiseen suuntaan vedossa nelosta tupaan, vauhtia n. 90km/h ja nykäisy.
Lämmittää mieltä...
Ja onhan tästä nyt sitten videotakin, lataa juutuupiin paraikaa, linkaan viestiin kun valmis.
Seuraavien epäillään syyllistyneen männän puhkaisuun:
-Liian kuuma tulppa (NGK8, jossa kärki eloksoitunut ja ylikuumenemisen merkkejä, väri viittaa rikkaaseen seokseen)
-Irrotettavan palotilan lämmönsiirtokyky kanteen (ei ole lämpötahnaa välissä)
-Laiha seos (booausta ei tosin ilmennyt, eikä lämmötkään nousseet kovin paljoa)
-Männän jäähdytys (männän läpi kun ei virtaa seosta)
Tarkoituksena oli testailla karkeasti muotoillun takakuupankin kanssa, mutta jäänee toiseen kertaan, pytty on sentään ajokunnossa. Josko sitä lähtisi väsäilemään etukatetta...