Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Betaversio » 27.1.2021 20:49

Tunturissa on sama kartio kampiakselin päässä kuin esim uusenskojen Minarelli am6 sekä Rabasa koneissa. Mulla oli esimerkiksi sovitettuna vanhanmallin Tunturi Aquan sähköt - siinäkin sama kiilakartio. Sähköinä on tätänykyä Ignitechin ohjelmoitava akkusytkä, magneetto on edelleen aquasta mutta hoitaa enää laturin virkaa. Puhallinjäähdytystä en itse pitäisi käytössä mutta ymmärrän miksi se on tarpeen: Koska pitää olla :lol:

Tunturin Boschistahan irtoaa kierroksia niin paljon kuin on tarpeen, mutta kovin voimakas se kipinä ei sillä ole; sitten kun tarvii tehokkaampaa, sellainen pitää hankkia.

https://www.hpi.be/appgallery.php?cat=068 Kokusan on hyvä, mutta HPI:llä on myös sytkä saatavilla suurinpiirtein kaikkiin laitteisiin mitä on tehty ikinä. Nämä HPI:n sytkät on myös ohjelmoitavia eli kun laitteet on asennettu, saa tietokoneella näpytellä haluamansa sytkäkäyrän jolla sitten mennään :)

Dinaminin Tinamäntiä oon käyttänyt joskus mutta nyt on ollut näissä am6:n halpismännät käytössä, ihan siksi että pyttynä on ollut 40,3 milliin porattu vakiopytty (aihiot on olleet valmiiksi loppuun porattuja) joten am6 on luonnollinen valinta männäksi: Muita ei ole ja männänhelma jää vielä juuri ja juuri siedettävän paksuiseksi. Am6 mäntä menee kun pyttyä korottaa muistaakseni noin 5mm.

Tämä uusi sylinteri ei ole ns. uutta tekniikkaa vaan ainoastaan päivitys vanhaan setuppiin: Koetan saada tehtyä vastaavan hieman paremmin viilatun sylinterin edellisen tilalle. Hyvin paljon viilattu vakiopytty siis edelleen luvassa, samalla porauksella. Pakoaukko on tietysti jotakuinkin samanlaiset mutta huuhtelupuolelle ei tule avohuuhtelut vaan seinämä pysyy paikoillaan ja yritän tehdä kemiskillä jonkinverran pyöristystä sisäkurviin. Ongelmana on lähinnä että huuhtelun ulkokurvin puolella ei ole metallia jota voisi poistaa kanavan siirtämiseksi ulospäin. :roll:

Tämmöistä. Ajoitukset tulee olemaan kai osastoa 190/132/196 imu/huuhtelu/pako
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 24.2.2021 1:11

Jokos sylinteri on päässyt sovitukseen saakka? Mukava huomata että vielä jaksat projektia työstää ja tännekkin päivitellä :)
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Husky_250
Liittynyt:
10.4.2019 11:41
Re: Tunturi DX - Muutos 2014 & High-End Suzuki PV

ViestiKirjoittanut Husky_250 » 3.4.2021 21:26

Mitäs Tunalle kuuluu? Oletko sylinterin viilannut valmiiksi? Huomasin vasta äsken että olitkin vastannut vielä viestiini tammikuussa... no luin sen äsken :nolo: . Laitoinkin sulle privaa noista sylintereistä, viilauksista ja ajoituksista. Teen nyt niinkin high end nykyaikaisen pappiksen virityksen että sytkäpuolta hoitaa ainakin ensin ihan vaan Boschin alkuperäinen kärjellinen systeemi vakio vauhtipyörällä. Kyllä sen pitäisi ainakin sinne 12000 rpm asti pysyä mukana kunnollisilla kärjillä. Kipinätehoa parantamaan tulee sen NGK BR8HIX Iridium sytytystulpan lisäksi NC:n tehokkaampi sytkäpuola.

Tällainen: https://www.puchshop.de/puch-engine-par ... rt-6v.html

En jaksa alkaa säätää minkään tietokoneen kanssa sytkää niin mennään nyt ihan vaan old school henkisesti pappiksen luonteeseen sopivasti kärjellisellä sytkällä, puhallinjäähdytyksellä ja mäntäohjatulla imupuolella olevilla sylintereillä missä on kaikissa neljässä vaan neljä aukkoa eli yksiosaiset imu- ja pakoaukot ja kaksi huuhteluaukkoa.

Päivitä tänne mitä Tunalle tapahtuu. Kiinnostusta kyllä riittää. ;)

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista