Joulu oli ja meni ja vuosikin ehti vaihtua, mutta nyt ilmassa leijailee valuraudan suloinen tuoksu, josta lisää myöhemmin.
Vanteet tuli pinnattua kasaan, ja takavanteenkin heitot saatiin alle milliin niin pysty- kuin vaakasuunnassakin.
Torstaina sain pyöränlaakerit irti kooleineen päivineen. Tosin yhdestä laakerista täytyi kuulakehät sulatella pois, siirtää kuulat toiseen reunaan ja irroittaa keskikooli. Tämän jälkeen olikin jo vähän enemmän tilaa työskennellä. Puretun laakerin ulkokoolille joutui myös antamaan
astetta rankempaa käsittelyä koolista irroitettaessa.
Joskus pari viikkoa sitten tuli myös leikeltyä pytystä vähän ylimääräisiä ripoja poies ja otettua
varaosapytystä korvaavat rivat talteen. Myös sylinterin alkuperäiset pinapultin reijät tulpattiin seuraavaan tapaan: m8 jengat alatiivistepinnan reikiin -> sopivat pätkät m8 kierretankoa, johon vääntolovi rälläkällä päähän -> kiristys, kunnes kierretangot kiilaantuivat jäähdytysripojen reikiin -> täytehitsaus -> hionta tasoon. Alatiivistepinta on aika rujon näköinen, ja siihen vielä hitsaillaan pakopuolelle levyä jatkoksi. Tiivistys tapahtunee pääasiassa tiivistemassan voimin.
Takahuuhteluakin tuli availtua sylinteriin,
ensin 4mm rei´illä , joista sitten normi vingulla
avarrus karkeisiin mittoihin. Takahuuhtelusta tulee yksiosainen, reilulla pystysuuntauksella.
Myös pakokanavan tynkää tuli vähän siistittyä, kuten myös uusien jäähdytysripojen kiinnikekohtia.
Takahuuhteluun tehdään siis pellistä erillinen kanava, ja vanhat kanavat tukitaan. Uuden kanavan lähtö tulee osittain entiseen imuaukkoon, jota täytehitsataan reiluhkosti. Mäntään tulee sitten reikä, jolloin jäähdytystä saadaan paranneltua, kun seos pyöräytetään sieltä lävitse takahuuhtelun lähtöön. Uskaltaa sitten käyttää kovempia ruttujakin, kun pysyy mäntä kylmempänä. Takahuuhtelun sisäkurviksi jää siis ihan alkuperäistä pyttyä. Ja niin, männän ikkunasta tulee melko korkea, mutta se ei tule kurkkaamaan itse imuakkoon, vaikka niin voisi luullakin, sillä täyteltävää löytyy aika paljon imupuolella.
Lohkoon täytyy myös tehdä jatkopalikkaa, etupuolelle. Tällöin imuaukkoa voidaan tiputtaa reilusti alemmas, n. 5mm alatiivistepinnan alapuolelle. Ei sitten tarvitse katkoa niin paljoa mäntää ja jää tilaa takahuuhtelun lähdöllekin. Työlästähän se on saatuihin hyötyihin nähden, mutta tehdään silti. Ja niin, tästähän ei siis tule casereed härpäkettä, vaan ehta oikea mäntäohjattu kone on tekeillä.
Koneen sijaintia pitää alkaa piakkoin pohtimaan, kunhan ensin keksitään joku järkevä kompromissi imukaulan pituudelle. (eli tuleeko imukanavaresonointiin enemmän vai vähemmän kerrannaisaaltoja tehoalueelle, imuaukon muotoilua unohtamatta)
HUOM! kuvat ovat suuntaa antavia. Myös katteiden muotoilua on tullut jo vähän pohdiskeltua, mutta jätetään nämä asiat vielä toistaiseksi pimentoon.
Jossain vaiheessa pitää hankkia mm. ohjauslaakeri, etu- ja takapyörän laakerit, petarit, kytkinakselin laakeri, vetoakselin laakeri, kiertari alalaakereineen (?) ja yläpään neulalaakeri.
Myöskin tehokäyrän muotoa tuli pohdiskeltua, lähinnä huippunopeuden ja integroidun kiihtyvyyden suhteen. Laskelmissa huomioitiin niin vierintävastukset, kuin ilmanvastuskin, vaihdoissa tapahtuvaa nopeuden tippumista ja vaihtojen ylikierroksia unohtamatta. Tehontarpeen kaavaksi nopeuden suhteen siis ilmeni käyrä, joka oli pelkistettynä muotoa ax^3+bx. Monenmoista muutakin vaikeaselkoisempaa kalkulointia tuli tehokäyrän muodon suhteen tehtyä, muttei siitä sen enempää...
Kone tuli myös leväytettyä atomeiksi, vetoakselin ja kytkinakselin liukulaakereita lukuunottamatta. Huomenissa pitää myös sekoitella betonia ja laittaa halli lämpiämään. Pääsee sitten valamaan kaasuahjoa 200l tynnyrin sisään. Kuvia tulee siitäkin, jahka valmistuu...