Joskus tein Monkeytin Oppaat-puolelle ohjeet tuosta sylinterin kuutiomerkinnän "korjaamisesta", mutta sinne kun tarvitsee rekisteröityä että tämän kyseisen puolen saa näkyviin, joten laitan tänne vähän lyhennetyn ja korjatun version kaikkien nähtäväksi. Esimerkkinä on oma 72cc-sylinteri johon tein vakiopytyn avustuksella 49cc-merkinnät.
TarvikelistaEli tarvitset:
- Kemiallista metallia
- Hiekkapaperia (karkeaa)
- Liuotinta (tärpätti jne...)
- Rättejä
- Kynttilän ja tulentekovälineet (sytkäri tai tulitikut), vaihtoehtoisesti kuumaliimaa
- Ketjurasvaa
- Sylinterin 49cc-merkinnällä (muottia varten)
- Kuumankestomaalia (väri mieltymysten mukaan)
- Dremelin
Todistusaineiston tuhoaminenAloitetaan hiomalla laittomasta sylinteristä kuutiomerkintä pois. Tämä käy parhaiten Dremelin avustuksella.
Tämän jälkeen hio hiomapaperilla kohta karkeaksi ja pyyhi liuottimella rasva sekä lika pois.
Muotin tekeminenEnnen muotin tekemistä ruiskuta ketjurasvaa vakiosylinterin kuutiomerkinnän päälle, jolloin muotin irroittaminen ehjänä helpottuu. Sulattele steariinia tai pursota kuumaliimaa merkinnän päälle reilusti. Anna kovettua ja irroita varovasti reunoista.
Kuvassa näkyvä muotti oli liian heikko, ja hajosi lähes heti. Laita steariinia siis reilusti, mielummin liikaa kuin liian vähän. Suosittelen kumminkin näin jälkiviisaana käyttämään mielummin sitä kuumaliimaa.
Merkintöjen tekeminenSekoita itsellesi kemiallista metallia pieni määrä. Laita kemiskiklöntti laittoman sylinterin kuutiomerkkikohtaan ja levitä paksuksi kerrokseksi. Suihkauta muotin sisään ketjurasvaa, pyyhi rätillä enimmät pois ja laita muotti kemiallisen metallin päälle. Paina varovasti, ettei muotti halkea. Pyyhi rätillä yli pursuavat kemiskit pois ennenkuin ne kovettuvat. Varo ettet liikuta muottia yhtään.
Anna kemiskin kovettua vähintään kymmenen minuuttia (riippuen kovetteen määrästä). Kun olet varma että kemiski on kuivaa, nosta muotti varovasti pois päältä reunoista.
Viimeistely ja maalausHOX/ Anna kemiallisen metallin kovettua ennen tätä työvaihetta! /HOX
Ota hiekkapaperia (120-200 on hyvä karheus) ja varovasti häivytä kemiskin rajat sekä epätasaiset kohdat. Isot ja epäolennaiset klöntit kannattaa poistaa vaikka puukolla. Tähän kannattaa käyttää aikaa, sillä jos tässä vaiheessa oikoo, lopputulos kärsii. Hiottuasi pyyhi maalattavat kohdat tärpätillä kastetulla rätillä.
Anna tärpätin haihtua. Tämän jälkeen maalaa kuumankestomaalilla puhdistetut kohdat.
Nyt virisylinterisi on "laillistettu".
"50cc" käytössä.
- MB93 kuittaa.