Topsa- kirjoitti:Painatko kenties lattaan vaan reiät akselille, vai meinasitko jyrsiä?
Eipä oo tollasia laitteita tässä kotitallissa..
Takaswingiä..
Putkenpätkät oikeaan mittaan, sitten 7,5asteen kulmaan pääty ja viistettä jotta tulee hitsausliitokseen V-railoa.. Seinämänpaksuutta on putkella ~3mm.
Sitten esabilla räkien nippuun. Tuohon väliputkeen piti kanssa tehdä samat 7,5asteen kulmat ja rälläköidä U-muotoa jotta ei jää rakoja kummemmin.. Swingi oli hitsailun ajan hefteillä hitsauspöydässä kiinni ettei vetele, mutta kappas vaan kesken hitsauksen kuului kimakka napsaus yhdestä kulmasta. Meni sitten vetämään swingiä sellaset 5mm/puoli sisään.
Tilanteen korjasin tekemällä rälläkällä viillon tuohon kavennusliitokseen ja vääntämällä putkea siten että rälläkän viilto meni umpeen. Sitten rälläkällä viillon avaus ja hitsasi kiinni, niin taas oltiin millin toleranssissa.
Akselinkiinnikelaippojen työstöä.. Aihiona 40x6mm lattarauta.
Mittaviivat tönärillä raapien latan pintaan, pari reikää poraten, sen jälkeen leikkeli reikien välillä olevan palan poijes ja pörrällä veteli uran lopulliseen mittaansa.
Päädyin tälläseen tyyliin iskeä laipat putkeen kiinni, ja tässä vähän jotain "jigimäistä" asettelua ennen hitsaamista. Hitsailut vaan ja sehän rupee näyttämään jo swingiltä.
Vertailuna Rm50 takaswingi, joka on päällisin puolin täysin saman mittainen peeveen swingin kanssa, paitsi että iskarinkiinnikkeet on taaempana.
Runkoon kiinnittyvän pään holkit ei ole hitsattu kiinni, näette oikein. Ne hitsataan vasta kun saan jossain sorvailtua sopivat puslat. Niiden kanssa saa linjattua holkit linjaan, sitten swingi hefteillä kiinni holkkeihin, sen jälkeen puslien purku ja täyshitsaus.
Jaksaakohan sitä vielä käydä tallissa tässä illalla..?